[WIP] Classic Space Adventure

Startat av jalex, 11 September 2018 kl. 21:18

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Hoppas det går bra att jag postar ett "LEGO-spel" här i stället för ett LEGO-bygge. Classic Space Adventure är ett webbspel som jag på fritiden utvecklat under drygt två års tid. Det är ett actionäventyr som utspelar sig på Mars i "Classic Space"-världen, med en grafisk stil som påminner om Nintendo 8-bit-spelen. Att det i år är 40-års-jubileum för "Classic Space"-temat var det som främst gav mig idén till att göra spelet.

Spelet är helt programmerat i Javascript (alltså ska det gå att köra i en vanlig webbläsare utan några tillägg), och musiken har jag komponerat i Famitracker. Om någon är intresserad av hur jag kodat spelet så svarar jag gärna på frågor.

Spelet är upp till 98 % färdigt. Det som kvarstår är egentligen bara testning och kompatibilitet i olika webbläsare. Så jag skulle behöva några frivilliga som skulle vilja åta sig att testspela det för att bland annat se om det finns några buggar. Skicka ett mejl till mig här på forumet om du är intresserad, så kommer jag ge dig en länk till spelet! :) Kan nämna att spelet är ganska stort, så det tar troligtvis minst 3-4 timmar att ta sig genom det första gången.

Nedan är en liten trailer för spelet.

Några skärmdumpar från spelet.

Totalt finns det nästan 50 olika fiender och 6 större bossar. Här visas en av bossarna och några av fienderna som jag byggt i LEGO.

Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

BeO

Det ser riktigt bra ut  :D  hade gärna hjälpt till med testning, men tyvärr för kass på plattformsspel så skulle inte vara till mycket hjälp  ::)

AndersI

Ohhh, ser ut precis som "Gubben med pistol" (Duke Nukem, de allra första 2-3 versionerna) som mina pojkar alltid ville att vi skulle köra i mitten på 90-talet. Jag provar gärna! PM skickat.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

damaged goods

Både CS- och 8-bit-fan, så jag testar gärna :).

swestar

SNYGGT! Provar gärna.  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Nextuz

Peter S

Citat från: BeO skrivet 12 September 2018 kl. 08:31
Det ser riktigt bra ut  :D  hade gärna hjälpt till med testning, men tyvärr för kass på plattformsspel så skulle inte vara till mycket hjälp  ::)
Ha, ha! Samma här! Det ser jättekul ut, men av alla olika speltyper är det denna jag är sämst på. Och när man misslyckats med att hoppa 25 gånger lägger man (jag) av...

AndersI

Nu har jag provat lite, och det är svårt! Men snyggt!

Saknar knapp för att gå tillbaka till menyn (jag har förmodligen missat att plocka upp något och vill börja om).
M-knappen fungerar inte, men jag kanske bara inte kommit tillräckligt långt än (kapitel 1, 2 & 3)
Snabbknappar (funktionstangenter?) för att växla mellan mina saker vore bra - borrar i berget och så kommer det en fuling...
Hoppade in lite här och där i några kapitel, och i det sista lyckades jag åka hiss upp, för att sedan ramla ner och hittar ingen knapp att trycka ner hissen igen - dött läge utan elakingar och ingen meny-knapp, hur stoppa?

Återkommer när jag provat mer.

jalex

Citat från: AndersI skrivet 12 September 2018 kl. 23:09
Nu har jag provat lite, och det är svårt! Men snyggt!

Saknar knapp för att gå tillbaka till menyn (jag har förmodligen missat att plocka upp något och vill börja om).
M-knappen fungerar inte, men jag kanske bara inte kommit tillräckligt långt än (kapitel 1, 2 & 3)
Snabbknappar (funktionstangenter?) för att växla mellan mina saker vore bra - borrar i berget och så kommer det en fuling...
Hoppade in lite här och där i några kapitel, och i det sista lyckades jag åka hiss upp, för att sedan ramla ner och hittar ingen knapp att trycka ner hissen igen - dött läge utan elakingar och ingen meny-knapp, hur stoppa?

Återkommer när jag provat mer.

Tack! Kartan får du i mitten av kapitel 3, så om du hoppar till något senare kapitel ska det gå att trycka M. Snabbtangenter är en bra idé!

I det sista kapitlet, om du ramlar ner så kan du flyga upp igen med jetpacken som finns bland dina föremål.

AndersI

Citat från: jalex skrivet 13 September 2018 kl. 08:01
I det sista kapitlet, om du ramlar ner så kan du flyga upp igen med jetpacken som finns bland dina föremål.

Ahh - tänkte inte på det, jag hade ju hoppat dit och inte plockat upp något på egen hand. Det började bli lite sent, också...

En annan reflektion jag hade var att det var svårt att se någon uppenbar skillnad på filurer som rör sig i allmänhet, och filurer som är elaka. Men det kanske är avsiktligt? Och man lär sig ju så småningom.

På samma sätt såg jag ingen uppenbar skillnad mellan kulisser och saker som går att interagera med, men det är kanske samma sak där?
Poröst berg är dock tydligt markerat - men det kanske går att borra på andra ställen också?

jalex

Citat från: AndersI skrivet 13 September 2018 kl. 08:49
Citat från: jalex skrivet 13 September 2018 kl. 08:01

Ahh - tänkte inte på det, jag hade ju hoppat dit och inte plockat upp något på egen hand. Det började bli lite sent, också...

En annan reflektion jag hade var att det var svårt att se någon uppenbar skillnad på filurer som rör sig i allmänhet, och filurer som är elaka. Men det kanske är avsiktligt? Och man lär sig ju så småningom.

På samma sätt såg jag ingen uppenbar skillnad mellan kulisser och saker som går att interagera med, men det är kanske samma sak där?
Poröst berg är dock tydligt markerat - men det kanske går att borra på andra ställen också?

Jo det kan jag förstå kan vara svårt i början. Men de förekommer inte så ofta dock, de snälla robotarna. Det var svårt att ge dem ett utseende som skilde sig mycket från elakingarna. De ser ut som på bilden nedan.

Vilka saker att interagera med tänkte du på, som inte var kuliss?

Nextuz

Helgrymt :D

Lär leta på en gamepad nu bara :)

En sak (som man kanske vänjer sig vid) är att man ramlar ner när man passerar en stege som går neråt.

jalex

Citat från: Nextuz skrivet 13 September 2018 kl. 13:40
Helgrymt :D

Lär leta på en gamepad nu bara :)

En sak (som man kanske vänjer sig vid) är att man ramlar ner när man passerar en stege som går neråt.

Tackar! :) ska bli kul att höra hur det går!

Det är lite bökigt att implementera det att han inte ramlar ner, samtidigt så blir det tycker jag mer realistiskt att han ramlar ner utifrån hur grafiken är.

AndersI

Citat från: jalex skrivet 13 September 2018 kl. 09:23

Jag har nog bara stött på en enda än så länge - en apparat (robot?) med en utstickande spak. På ett ställe händer det saker när jag trycker ENTER (eller var det UP?) på den, men figuren (eller väldigt lika) förekommer på andra ställen utan uppenbar funktion.

Körde en stund till i går kväll, men det är SVÅRT när man väl är inne bland elakingarna! Hoppade sedan in lite på de olika nivåerna bara för att se hur de ser ut, men kommer inte speciellt många pluppar från startpunkten innan energin är slut. Reflexerna blir inte direkt bättre med ålder, får jag väl säga...

Kräver definitivt träning, så att man är förberedd på vad som dyker upp.

jalex

Citat från: AndersI skrivet 14 September 2018 kl. 09:56
Citat från: jalex skrivet 13 September 2018 kl. 09:23

Jag har nog bara stött på en enda än så länge - en apparat (robot?) med en utstickande spak. På ett ställe händer det saker när jag trycker ENTER (eller var det UP?) på den, men figuren (eller väldigt lika) förekommer på andra ställen utan uppenbar funktion.

Körde en stund till i går kväll, men det är SVÅRT när man väl är inne bland elakingarna! Hoppade sedan in lite på de olika nivåerna bara för att se hur de ser ut, men kommer inte speciellt många pluppar från startpunkten innan energin är slut. Reflexerna blir inte direkt bättre med ålder, får jag väl säga...

Kräver definitivt träning, så att man är förberedd på vad som dyker upp.

Tack för feedbacken! Kanske hjälten behöver ha mer energi då? Fler bonusenergipluppar utlagda? Jag har ju själv spelat det så mycket att jag inte märker hur svårt det är för en ny spelare  :P

Det är faktiskt bara en spak i början av kap 3 som man aktiverar, längre fram finns det större apparater som ska aktiveras.