Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Medeltidsdiorama

Startat av Skafte, 26 November 2010 kl. 09:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Här kommer lite bilder på vad jag pysslat med den senaste månaden. I eftermiddag skall det upp tillsammans med 10212 UCS Imperial Shuttle och 10215 UCS Obi-Wan's Starfighter i Lekstugans (Visbys Leklustbutik) fönster. Jag har min nya Swebrick-tröja på mig, förstås!

Från vänster til höger:
Medieval Market Village-setet med extra trappgavelshus (såna har vi kvar i Visby) och lite fler marknadsstånd. I förgrunden kommer en armé gående på vägen. Längst bak ligger en stavkyrka och den lilla ån rinner förbi ett par gycklare som uppträder. Borgen är byggd av två 7946 King's Castle, två 7948 Outpost Attack och en hel del egna bitar.

Borgen

Marknaden

Fler bilder finns på http://www.flickr.com/photos/skaftepetter/sets/72157625342837549/with/5207158723/

Uppdaterar förhoppningsmodligen med bild "in situ".  ;)

micke

Riktigt imponerande bygge, stor tumme upp
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

mechamike

Mycket snyggt, mycket kul detaljer att titta på.. Jag gillar torget med statyn!
Det var mycket råttor vid bron?
?

Teabox

Snygg. Mycket fint.

Är borgen byggt i den gamla mörkgråa färgen? Tycker den skiljer sig från den mörkgråa grunden.

Om du har möjlighet så skulle jag vilja se mer foton. Skulle vilja se mer av det lila brun huset och följet (speciellt vagnarna).

AndersI

Tjusigt! Massor av detaljer -  det uppskattas. Fler bilder!

Speciellt gillar jag marknadstorget och husen runt omkring.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skafte

Det är nedmonterat i tre delar för transport till Lekstugan i em, och på Flickr (länk i OP) finns alla bilder jag tog...

Nej, det är nygrått i borgen, det är belysningen som spökar. Under tiden jag byggde började jag faktiskt sortera ut alla gammalgrå (och -bruna) bitar för att ha för sig, så att man inte blandar in det, tycker det ser "smutsigt" ut  :D

Vagnarna är bara katapulterna från Outpost Attack förlängda med två ploppar framtill så att det gick att koppla fast hästselen.

Råttorna vid bron beror på att det står en häxa därunder och trollar fram dem...

Silence101

Fantastiskt snyggt bygge. Hade velat se detta live.
Synd att jag inte är i Visby och jobbar längre. Gjorde det förra året och fram till semestern i år.
Har halkat förbi affären några gånger.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Ferdik

Snyggt! Borgen ser ut som den officiella fast på steroider :)

Mysigt torg.  :) Det höga huset är grymt.

Gillar grottan, det uppskattar nog även barn.

Killen med karta och hacka, har han en tidsmaskin? Jag vill också ha en isf.

Skafte

Tack! Skattletaren har nog hittat kartan någonstans, den visar var skatten i grottan finns. Skelettet där inne har ju en sköld från "tidigare" LEGO-castle, så den är gammal, liksom... Jag skall kanske byta mössa på honom så han inte ser så modern ut!

Det är massor av små detaljer som jag har tänkt att ungarna kan stå och hitta efter hand. Lönnmördare bakom kyrkan, fyllo på en trappa, döden (med lie) på torget, trollkarl i ett torn i borgen och till och med en Stormtrooper  ;D

Teabox

Citat från: Skafte skrivet 26 November 2010 kl. 10:16
Det är nedmonterat i tre delar för transport till Lekstugan i em, och på Flickr (länk i OP) finns alla bilder jag tog...

Oj, länken missade jag totalt :P Lagt till dig som kontakt :)

de Gothia

snyggt!!! gilar allt men det gråa huset till vänster är riktigt snyggt! sen gillar jag armén som passerar förbi byn!

dalle

Grattulerar till ett snyggt bygge. Packhuset är en riktig favorit. Marknaden är även den full med bra detaljer.
Alltid kul att se medeltidadioramor.

Eva

Imponerande!  ;D
Hade du en bild från början hur det skulle se ut?
Butiken i Visby kommer nog sälja mycket lego! 

Skafte

Tack igen alla!

Citat från: Eva skrivet 27 November 2010 kl. 09:42
Imponerande!  ;D
Hade du en bild från början hur det skulle se ut?
Butiken i Visby kommer nog sälja mycket lego! 

Jag utgick från MMV och en dubbel uppsättning King's Castle i varsin ände, och sen flöt det på... Det var kul att putta ut alla smådetaljer jag kom på efter hand!

Skafte

Så här såg det ut igår:

Blobben i förgrunden är min tvååring som undrade vad hans gubbar gjorde i fönstret  8)

Fotar sen när fönstret är helt klart med ovidkommande saker som oöppnade LEGO-kartonger etc!