Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Specialdelar bra eller dåligt?

Startat av Hogge, 25 November 2010 kl. 01:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Hogge

Jag är nytillkommen Legobyggare och till en början gillade jag de nya delarna som t.ex. nosen på 7206 Fire Helicopter och delarna till flygplanet i set 3182. De nya delarna ger modellerna lite mer realism men jag har upptäckt en oroande tendens, titta på set 7206, 3658 och 3222 det är ju bara små variationer på samma helikopter! Här faller nu lite av Legots genialitet, nämligen variation. De stora "custom" bitarna kan bara monteras på ett visst sätt och modellerna går inte att variera. Jag är lite oroad av den här utvecklingen och skulle själv inte tycka att det va roligt att köpa och bygga Legoset där nästan bara färgen och klistermärkena är skillnaden.

Vad tycker ni andra här på forumet, specialdelar bra eller dåligt?
Och vad tror ni om utvecklingen, kommer vi se fler modeller som helikoptern i ovan nämnda set?

Mirandir

Specialdelar kan vara bra och tilfföra en hel del detaljrikedom. Så länge de inte är enorma som den där helikopter-/flygplans-nosen. Jag är dock inte så oroad. Tycker trenden i stort har varit tvärtom där man gått från stora bitar till att använda mindre och mer mångsidiga bitar.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Skrytsson

Citat från: Mirandir skrivet 25 November 2010 kl. 06:47
Tycker trenden i stort har varit tvärtom där man gått från stora bitar till att använda mindre och mer mångsidiga bitar.

Jag håller med. Men det har inte alltid varit så. Jag har fått för mig att det har blivit mer och mer så efter att vd och en hel del ändrades på lego i mitten av 00-talet. De var ju nära konkurs(?) där ett tag och jag antar att de beslöt sig för att söka sig mer tillbaka till "orginalet".

Teabox

Just den nya nosen stör jag mig på. Tycker inte det var något fel på de gamla helikopter/flygplans nosarna och jag gillar inte ha en massa stora bitar som tar plats i förvaringslådorna. Föredra att kunna dela upp dem i mindre bitar som sen kan användas till något annat än helikoptrar och flygplan.

Ras 74

Citat från: Skrytsson skrivet 25 November 2010 kl. 08:35Jag håller med. Men det har inte alltid varit så. Jag har fått för mig att det har blivit mer och mer så efter att vd och en hel del ändrades på lego i mitten av 00-talet. De var ju nära konkurs(?) där ett tag och jag antar att de beslöt sig för att söka sig mer tillbaka till "orginalet".

Precis! Det var när man köpte in Star Wars licensen 1999 som det var riktigt kris.
Strax innan det hade det satsats en hel del i deras tema parker och annat.
Man hade fram tills dess tillverkat en massa olika stora bitar. Nån som känner till BURPs?  ;D
Men efter 1999 så började man tänka om. Man sparkade de konsulter man haft inne som bl.a.
ändrade namn på Duplo till Quattro som var en total flopp.
I början av Star Wars eran gick det inget vidare dock, även om man var tillbaka till basics med att
modeller skulle vara mer bitar och inte massa stora fula bitar.
En trend är ändå att dessa sedan en tid är tillbaka då framför allt i CITY set.

Men jag kan bara hålla med ovan medlemmar. Jag gillar INTE dessa bitar.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Nextuz

De plöjde även ner en massa pengar i spel till pc osv.. som inte slog direkt.. :/

shiftaltcmd

Jag förstår att spelen inte slog. Köpte ett tio-pack med gamla Lego-spel för 99:-. Användargränssnitt och spelkontroll lämnar en hel del att önska.

Till ämnet då.

Fler färger och små specialbitar tycker jag har utvecklat byggandet. Vi kan bygga i mindre skala men ändå ganska realistiskt.
Stora specialbitar då kommer man för nära Duplo, Megablocks och annat.

SuperMario

Citat från: Ras 74 skrivet 25 November 2010 kl. 11:06ändrade namn på Duplo till Quattro som var en total flopp.
Nix! Det var Explore Duplo fick heta under en tid.
Quatro har funnits under en period och klossarna var dubbelt så stora som Duplo.
Sedan har det också funnits Lego Baby.
;)

mechamike

Jag har både Explore Duplo och Quattro.. Jag har planer på att använda en Quattrobit i en Moc bara för utmaningens skull..

Stora bitar är svåranvända, men en del lyckas ju använda de mest tråkigaste bitar som tex ..tåg nosar

78 Orbital Defence Railgun Spider

Donut Express, a spaceship by Chris Giddens

?

Pekblom

Jag tycker om alla bitar.
Hörde uttrycket "one purpose pice" någon gång och utmaningen med att göra något med dessa.
Jag ser t.ex. helikopter fronterna som nämns i början som fronter på ett monorail speedtrain? Men så kreativ som bilderna ovan är jag inte än.

Ras 74

Citat från: SuperMario skrivet 25 November 2010 kl. 14:36Nix! Det var Explore Duplo fick heta under en tid.

Just det, så var det dom hette. Hur som helst så var det ett fett misstag.
Folk visste inte vad dom skulle köpa och köpte annat än LEGO och försäljningen gick mycket
dåligt på den fronten.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Hogge

Nu upptäcker jag till min fasa att tidigare nämnd nosdel hamnat på nya rymdfärjan i nya City space serien! Jag döper den nu till BUFF - Big Ugly Fat ......! ;D

Fredrik

Tycker specialdelar kan vara bra ifall de används på rätt sätt. Senaste hellikopternosen tycker jag är ett bra exempel på en helt ok specialdel. Bra att den är med i ett helt gäng med sett. Skönt att Lego i alla fall har slutat med att ha en ny specialdel per sett :)

AntonYmer

Det har alltid varit ett fasligt gnäll om "specialdelarna" som efter ett tag ingår i standardsortimentet när andra, nyare specialdelar gnälls över.

Ta det som en utmaning att använda dem på ett annat sätt. Vrid, vänd och bygg. Tillochmed "losstagaren", som definitivt är en specialdel, går att använda som landgång (till exempelvis en Jawa Sandcrawler).

Kolla den här mecha-hunden Chili!i!i! Den har technicstolar som öron.

mechamike

Jag har använt samma stol fast i gult som bröstplåt till min första riktigt stora mech.. ;D
Som sagt de flesta bitar är användbara det gäller bara att hitta rätt ställe för dom.
?