Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

The Millyard Project

Startat av mechamike, 24 November 2010 kl. 16:51

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Snubblade över detta, kanske inte något nytt men nånting i klass med Larry Lars
LEGO-utställning i Värmlands Museum  :)

(bilden är länk till flickr)

FAST FACTS

* The project was built at a scale of approximately 55:1, called minifigure scale, which means to match the proportions of the LEGO® minifigure people.

* This project was built with approximately three million LEGO® bricks. By comparison, the Jefferson Mill, built in 1886, was built with an estimated five million bricks.

* The project has approximately 8,000 minifigures. Amoskeag once employed as many as 17,000 people.

* This project was built in phases between October 2004 and November 2006. It took more than 10,000 'person' hours to complete the project. The Amoskeag Company built all of the mill buildings between 1838 and 1915.

* All of the LEGO® bricks used here were once in sets available to the public. No pieces were custom made.

* If all the LEGO® bricks used in this project were lined up end to end, they would reach from the SEE Science Center to the Museum of Science in Boston and back. At its peak, Amoskeag produced enough cloth to reach from Manchester NH to Pittsburgh Pennsylvania each day.

Hämtat från:
http://www.see-sciencecenter.org/visitors/millyard-project.aspx
Där det även finns fler bilder.
?

Stigge72

Citat från: mechamike skrivet 24 November 2010 kl. 16:51
* The project was built at a scale of approximately 55:1, called minifigure scale, which means to match the proportions of the LEGO® minifigure people.

Den byggnaden kan inte ha varit stor i original... ;)

Nextuz

Jaaa... då har vi i Swebrick ett mål utsatt då ;)

Måns.S

Citat från: stigge72 skrivet 24 November 2010 kl. 17:10

Så minifigs är i skalan 55:1 (jämfört med "riktiga människor") ??

Ras 74

Ett helt sanslöst projekt. Blir så stort att man tappar smaken och känslan en del tycker jag.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Sjukt. Håller med Ras, blir så stort så essensen går förlorad.

Vad gäller skalan så är 1:55 fel. Jag höll på att räkna på det för ett tag sedan och tyckte mig komma fram till att 1:42 är det som stämmer bäst. En genomsnittlig figur med "vanligt" hår når ca 4,2 cm. Skala 1:42 ger ~176 cm. Skala 1:55 ger ~ 220 cm. Så visst, pratar vi Basketspelare kanske den senare skalan kan vara lämplig, men annars är 1:42 en bättre approximation.

Stigge72

Citat från: Skrytsson skrivet 24 November 2010 kl. 18:44
Vad gäller skalan så är 1:55 fel. Jag höll på att räkna på det för ett tag sedan och tyckte mig komma fram till att 1:42 är det som stämmer bäst. En genomsnittlig figur med "vanligt" hår når ca 4,2 cm. Skala 1:42 ger ~176 cm. Skala 1:55 ger ~ 220 cm. Så visst, pratar vi Basketspelare kanske den senare skalan kan vara lämplig, men annars är 1:42 en bättre approximation.

Det Jag och, antar jag, Måns snarast var på om var att skalan var satt till 55:1. 1:55 hade iaf inte jag orkat bry mig om i det här läget.

Pekblom

Man blir helt matt. Samtidigt imponera och överväldig.
Man tittar på sitt lilla LEGO-hus och skakar på huvudet.

Jag reagerade också på skalan. Både att den var "felstavad" men också att det finns en standard och att den skulle vara 1:55?
Det finns gubbarna, bilar, lastbilar och tåg för att inte tala om flygplanen. Alla är lite olika skall. För att inte tala om StarWarsSkepp. Jag har givit upp skalla tänkande men visst skulle det vara kul med en officiell LEGO CITY skalla att gå efter.

Måns.S

Citat från: Skrytsson skrivet 24 November 2010 kl. 18:44
Sjukt. Håller med Ras, blir så stort så essensen går förlorad.

Tack för info.
Men om så är fallet passar väl minifigs in i MOC:n, bara det att de är något mindre än byggnaderna?(om nu MOC:n är byggd i skala 1:55) Eller, nä det gör det inte alls. Eller???? Nu blev det rörigt.(jag var förövrigt tvungen att ringa en kompis och fråga hur man räknar i skala.......... ;))
Håller med Pekblom ang. CITY-skala.

Akki

Skala 55:1 borde väl då vara en förstoring av orginalet eller? Vilken maffig grej de byggt i så fall  ;D

Skrytsson

Sen så är det väl inte helt okomplicerat att komma fram till vilken skala lego-skapelser ska göras i. Minifigurerna har ju ett helt annat längd-bredd-förhållande än vad vi riktiga människor har. Skulle man skapa lämplig skala efter kroppsbredden så skulle legoskapelserna behöva vara nåååågot större.

flossfloss

Sjukt mycket bruna bitar blir det..  :o

Nextuz: När börjar vi bygga?

Akki

Enligt "The unofficial Lego builder's guide" är skalan på minifigs 1:48 hälsar sweMezza.

Duplo är skala 2:1 jämfört med motsvarande legobit. Om någon undrade... ;)

Måns.S

Tack, då vet vi det och kan sova gott inatt också:)

Tobbe Arnesson

Technic-gubbarna har rätt bra proportioner och är ungefär 1:20...

Minifigarna är som sagt rätt jobbiga att räkna skala på, tar man bara på längden blir det knas på bredden - man får kompromissa.
Blogg: Robotkampen