Wineyard provar LDD Speed Build

Startat av Wineyard, 06 Maj 2018 kl. 21:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Wineyard

Relativt ofta frågar AFOLs om hur jag går till väga när jag bygger digitalt. Ofta blir samtalen rätt abstrakta, då man aldrig sitter vid en dator och faktiskt kan visa byggprocessen. Så inspirerad av Marpes fantastiska VIP/WIP- videor kommer här en lite video från mitt byggande. Jag är "mitt i" designen av ett slott, så det är ingen ax-till-limpa-video. Snarare en smula-ned-jästen-i-mjölk-video. Aja. Nog med liknelser. Här är videon:



Finns intresse för liknande videor?

Obs. Det första gången jag redigerar video. Den blev... okej.
Ps. Oklart om denna tråd hamnade rätt. Det är ju i viss mån en moc, men det kanske inte är videons primära funktion.

Peter S

Tjusigt! Det är ju alltid lättare att förstå när man ser bilder än om man ska få förklarat för sig. Intressant skapandeprocess!

byStfn

Grymt intressant att se!

aukbricks

Gillar! Och jag ser gärna fler videor. :) Apropå LDD, ser att du bygger i Extended, hur håller du reda på vilka klossar som finns i vilka färger när det sen kommer till plast?


o0ger

Citat från: aukbricks skrivet 07 Maj 2018 kl. 16:01
Gillar! Och jag ser gärna fler videor. :) Apropå LDD, ser att du bygger i Extended, hur håller du reda på vilka klossar som finns i vilka färger när det sen kommer till plast?

Jag bygger också i extended, eftersom vissa bitar inte finns i standardläget. Man får en känsla för det där efter ett tag. Tex så finns de flesta bitar i vitt, svart och grått. Men man får alltid göra en extra kontroll när man är klar. Det har hänt mig många gånger att bitar inte finns i de färger jag har använt. När det gäller färghantering är Stud.io mycket bättre. Den kollar mot Bricklink vilka färger som finns.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

aukbricks

Citat från: o0ger skrivet 07 Maj 2018 kl. 16:57
Citat från: aukbricks skrivet 07 Maj 2018 kl. 16:01
Gillar! Och jag ser gärna fler videor. :) Apropå LDD, ser att du bygger i Extended, hur håller du reda på vilka klossar som finns i vilka färger när det sen kommer till plast?

Jag bygger också i extended, eftersom vissa bitar inte finns i standardläget. Man får en känsla för det där efter ett tag. Tex så finns de flesta bitar i vitt, svart och grått. Men man får alltid göra en extra kontroll när man är klar. Det har hänt mig många gånger att bitar inte finns i de färger jag har använt. När det gäller färghantering är Stud.io mycket bättre. Den kollar mot Bricklink vilka färger som finns.

Tack för svar! :) Hur brukar du göra den där extra kontrollen när du är klar? Jag brukar importera i Stud.io och se efter där men känns inte helt smidigt. Brukar bli ett antal gånger innan jag får ordning på bygget. Ibland byter jag till icke-extended för att välja färg där men har hittat en bunt bitar där som inte verkar finnas på riktigt så känns inte heller som någon bra lösning.

o0ger

För några år sen använde jag LDD manager. Men den uppdateras inte längre tyvärr.

Nu så går jag igenom bit för bit, oftast i samband med att jag skapar en wishlist på BL av de bitar jag inte har hemma.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Wineyard

Kul att ni gillar det!
Citat från: aukbricks skrivet 07 Maj 2018 kl. 17:18
Citat från: o0ger skrivet 07 Maj 2018 kl. 16:57
Citat från: aukbricks skrivet 07 Maj 2018 kl. 16:01
Gillar! Och jag ser gärna fler videor. :) Apropå LDD, ser att du bygger i Extended, hur håller du reda på vilka klossar som finns i vilka färger när det sen kommer till plast?

Jag bygger också i extended, eftersom vissa bitar inte finns i standardläget. Man får en känsla för det där efter ett tag. Tex så finns de flesta bitar i vitt, svart och grått. Men man får alltid göra en extra kontroll när man är klar. Det har hänt mig många gånger att bitar inte finns i de färger jag har använt. När det gäller färghantering är Stud.io mycket bättre. Den kollar mot Bricklink vilka färger som finns.

Tack för svar! :) Hur brukar du göra den där extra kontrollen när du är klar? Jag brukar importera i Stud.io och se efter där men känns inte helt smidigt. Brukar bli ett antal gånger innan jag får ordning på bygget. Ibland byter jag till icke-extended för att välja färg där men har hittat en bunt bitar där som inte verkar finnas på riktigt så känns inte heller som någon bra lösning.
Jag håller nog inte alls koll. I tidigare byggen använde jag bitar i färger som inte finns. Numera brukar jag undvika detta eftersom jag någonstans har ambitionen att bygga mina digitala projekt i ABS.
Min "koll" består nog ofta i att jag har relativt bra koll på vilka bitar som finns i vilka färger. Dessutom använder jag rätt sällan mer "specialiserade" bitar och jobbar oftast i färgerna lbg, svart, vitt och dk tan, där de flesta vanliga bitarna finns.

aukbricks

Får ta och lära mig vilka bitar som finns helt enkelt.  ;D

Wineyard


janho

Super intressant att titta. Jag lyssnade faktiskt nyligen på en podcast där de pratade om "live coding" för "open source" mjukvara och jag undrade om det fanns liknande saker i Lego världen. Man lär sig så mycket att titta på hur andra gör!

En fråga som jag hade dock är hur många gånger fortare går videon än verkligheten? (För jag antar att du bygger inte så snabbt? Eller...?)

o0ger

Citat från: aukbricks skrivet 07 Maj 2018 kl. 19:54
Får ta och lära mig vilka bitar som finns helt enkelt.  ;D
Precis så! :D
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

Citat från: o0ger skrivet 07 Maj 2018 kl. 21:08
Citat från: aukbricks skrivet 07 Maj 2018 kl. 19:54
Får ta och lära mig vilka bitar som finns helt enkelt.  ;D
Precis så! :D
Eller så bygger man i LDD för att det är kul och blir fint.
Den stora läxan blir annars att lära sig alla priser i BL. För om man har som mål att bygga modellen i plast så visar det sig så småningom att vissa bitar, även om de finns i verkliga livet, kostar så mycket att man ändå inte vill köpa dem...

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 08 Maj 2018 kl. 07:48
Citat från: o0ger skrivet 07 Maj 2018 kl. 21:08
Citat från: aukbricks skrivet 07 Maj 2018 kl. 19:54
Får ta och lära mig vilka bitar som finns helt enkelt.  ;D
Precis så! :D
Eller så bygger man i LDD för att det är kul och blir fint.
Den stora läxan blir annars att lära sig alla priser i BL. För om man har som mål att bygga modellen i plast så visar det sig så småningom att vissa bitar, även om de finns i verkliga livet, kostar så mycket att man ändå inte vill köpa dem...

Den läxan har inte jag lärt mig  ::)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Emma

Spännande att se! Kul och intressant för mig som mest bygger i abs, att få en djupare förståelse för hur det går att skapa byggen digitalt.
Region Mitten