Spara eller riva officiella set? Hur gör ni?

Startat av fillishave, 12 April 2018 kl. 08:53

Föregående ämne - Nästa ämne

fillishave

I takt med att utrymmet i min tillförordnade mancave-hörna i garderoben minskat pga fler och fler färdiga byggen och mer och mer lösa bitar har jag varit tvungen att fundera lite på hur jag ska prioritera utrymmet.
Som det är nu så har jag sju officiella modulhus på moduverseplattor + tillhörande hemmasnickrade moduversevägar och gamla fiskebutiken samt mina egna hus uppbyggda. Gillar tanken på att ha en liten stad uppbyggd istället för massa olika random småbyggen så alla byggen som inte går att införliva i stadsbilden plockar jag isär rätt snabbt oavsett.

Men nu till mitt dilemma; egentligen vill jag ju ha en stad med hus jag har gjort själv för det känns roligare och personligare men å andra sidan gillar jag verkligen en del av modulhusen samt att de har ett visst emotionellt värde för de var de som fick mig att börja bygga ordentligt för min egen del.
En del av mig vill bara plocka isär utan besinning för att använda till egna projekt men en annan del av mig har svårt att släppa känslan av "sådär nu är det färdigt, vad fint det blev"  :P

Hur har ni andra gjort?

Emma

Officiella set som jag vill spara brukar jag låta vara misb. I obruten förpackning, alltså, på en hylla i vardagsrummet. Där står bland annat Wall-e och Nasas raket.

Uppbyggda saker, framförallt moc's, men även ett fåtal set jag inte velat riva står på olika ställen i lägenheten. I vitrinskåp i köket, i vardagsrum och i hobbyrum.

Som du själv säger så är det emotionella värdet betydande. Vilka set jag sparar, bygger upp, är för en utomstående nog högst godtyckligt. Jag går på känsla. Det där är fint, det vill jag ha kvar, typ.

Har du platsbrist kanske du kan riva några och spara några. Eller så ställer du de officiella husen för sig. Och din egen stad för sig.
Region Mitten

fillishave

Citat från: Emma skrivet 12 April 2018 kl. 09:03
Officiella set som jag vill spara brukar jag låta vara misb. I obruten förpackning, alltså, på en hylla i vardagsrummet. Där står bland annat Wall-e och Nasas raket.

Uppbyggda saker, framförallt moc's, men även ett fåtal set jag inte velat riva står på olika ställen i lägenheten. I vitrinskåp i köket, i vardagsrum och i hobbyrum.

Som du själv säger så är det emotionella värdet betydande. Vilka set jag sparar, bygger upp, är för en utomstående nog högst godtyckligt. Jag går på känsla. Det där är fint, det vill jag ha kvar, typ.

Har du platsbrist kanske du kan riva några och spara några. Eller så ställer du de officiella husen för sig. Och din egen stad för sig.
Ja det kommer nog bli lite som du skriver att jag kommer spara något av modulhusen som jag gillar mer än de andra (typ Grand Emporium och Parisian restaurant) och slaktar de andra allt eftersom. Tror att det till viss del handlar om att "våga" riva ett hus. Då kommer det inte kännas lika jobbigt med nästa.
En Legostad är tyvärr allt som får plats (och knappt det) i just det här hemmet. Två städer får nog begränsas till Dickens i bokhyllan  ;)

Stigge72

Jag brukar oftast låter saker vara uppbyggda tills jag kommer på att jag behöver den där biten som sitter i en viss modell. Just då brukar jag bara riva precis så mycket att jag får loss den, men har jag väl börjat riva något, så tittar jag kanske hellre just där först nästa gång jag behöver något...

o0ger

Jag bygger dem inte ens. Jag bara öppnar lådan och sorterar ut bitarna direkt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

fillishave

Citat från: Stigge72 skrivet 12 April 2018 kl. 10:41
Jag brukar oftast låter saker vara uppbyggda tills jag kommer på att jag behöver den där biten som sitter i en viss modell. Just då brukar jag bara riva precis så mycket att jag får loss den, men har jag väl börjat riva något, så tittar jag kanske hellre just där först nästa gång jag behöver något...
Det lär nog bli så lite hos mig också att jag börjar plocka någon del här och någon del där tills det inte finns något kvar  :)

Citat från: o0ger skrivet 12 April 2018 kl. 11:29
Jag bygger dem inte ens. Jag bara öppnar lådan och sorterar ut bitarna direkt.
Det gör jag med alla småset och sånt som jag inte tycker är så fint men just modulhusen har lite speciell plats i mitt Legohjärta så jag har svårare att plocka isär (eller låta bli att bygga alls). Samtidigt så tycker jag det känns tråkigt ur ett kreativt perspektiv att ställa upp något jag inte gjort själv. Sakta men säkert så kommer de väl demonteras och transformeras till något annat.

Edde

I dagsläget har vi inga vitrinskåp eller liknande, så jag ägnar tid åt att plocka isär och lägga i påsar. Har vi låda läggs det finaste exemplaret i den för förvaring, de andra läggs i flyttkartonger. Idén är att i framtiden skaffa vitrinskåp till legorummet och använda det som ett utställningsrum.

Nybohov Creation Ltd.

Riv och bygg eget. Officiella modeller är överskattade.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

fillishave

Citat från: Edde skrivet 12 April 2018 kl. 12:13
I dagsläget har vi inga vitrinskåp eller liknande, så jag ägnar tid åt att plocka isär och lägga i påsar. Har vi låda läggs det finaste exemplaret i den för förvaring, de andra läggs i flyttkartonger. Idén är att i framtiden skaffa vitrinskåp till legorummet och använda det som ett utställningsrum.
Jag bryr mig inte särskilt mycket om samlande-delen utan för mig är det mer en fråga om att "våga" ta steget och slakta de officiella seten  :)

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 12 April 2018 kl. 12:22
Riv och bygg eget. Officiella modeller är överskattade.
Yes det är dom verkligen. Handlar nog mer om att jag ska släppa på affektionsvärdet i husen som fick mig att börja bygga Lego bara för min egen skull. Men jag är ju egentligen helt på din linje. Får väl slakta de fulaste husen först helt enkelt och sakta men säkert jobba mig mot att våga plocka isär Grand Emporium  ;D

Classus

Du kan ju alltid bygga husen i en mindre skala. :)

byStfn

Jag håller med Emma rätt mycket men till skillnad från t.ex o0ger så älskar jag att bygga stort och smått efter beskrivning och SEN river jag och sorterar bitarna. Kanske har det med att jag vill lära mig allt om vilka bitar som hör till var och hur de använts i officiella set osv. Ackumulering av Legofakta helt enkelt.

Peter S

Citat från: byStfn skrivet 12 April 2018 kl. 16:23
Jag håller med Emma rätt mycket men till skillnad från t.ex o0ger så älskar jag att bygga stort och smått efter beskrivning och SEN river jag och sorterar bitarna. Kanske har det med att jag vill lära mig allt om vilka bitar som hör till var och hur de använts i officiella set osv. Ackumulering av Legofakta helt enkelt.
Ja, tom små obetydliga set brukar jag bygga en gång innan jag använder bitarna. Har iofs en Haunted Mansion där jag öppnat och nallat sandgröna bricks, men de ska tillbaka sen.

Bakgrund

Har själv börjat riva alla mina set och sorterat efter färg, ner i sin originalförpackning med tillhörande bygginstruktioner och in i en garderob. Först var jag emot det eftersom det tar väldigt lång tid att bygga vissa set. Ändrade mig sedan och tänkte att man lika gärna kan riva och bygga upp det igen om man skulle sakna det, det är ju ändå kul att bygga, även om man byggt samma set förut. Tyvärr börjar garderoben bli full så får nog slänga ut kläderna ur den andra garderoben så man har plats för mer lego.

fillishave

Citat från: Classus skrivet 12 April 2018 kl. 16:15
Du kan ju alltid bygga husen i en mindre skala. :)
Ha ha ja det är ju en lösning förstås. Men jag älskar ju att bygga upp små historier med minifigs så det går tyvärr bort.  :)

Ja jag tycker faktiskt också fortfarande att det är roligt att bygga efter beskrivning så det gör jag i det allra flesta fallen också. Både för att jag tycker att det kan vara rätt så rogivande men också precis som du skriver för att bygga på min Lego-kunskap. Så lätt att förkasta Legos egna set som för basic men det är ju trots allt några av världens bästa Legobyggare som sitter och knåpar ihop seten. Lär mig alltid något när jag bygger efter beskrivning.

Citat från: Peter S skrivet 12 April 2018 kl. 17:06

Ja, tom små obetydliga set brukar jag bygga en gång innan jag använder bitarna. Har iofs en Haunted Mansion där jag öppnat och nallat sandgröna bricks, men de ska tillbaka sen.

Oooh, Haunted Mansion; ett set som jag är ledsen att jag aldrig köpte. Älskade Monster Fighters-serien och hade då turen att ha ett gäng killar här hemma som också gillade det så det blev ett par inköp i födelsedagspresenter och julklappar. Nu är det bara jag som önskar mig Lego i födelsedagspresent och julklapp ;D

Citat från: Bakgrund skrivet 12 April 2018 kl. 17:56
Har själv börjat riva alla mina set och sorterat efter färg, ner i sin originalförpackning med tillhörande bygginstruktioner och in i en garderob. Först var jag emot det eftersom det tar väldigt lång tid att bygga vissa set. Ändrade mig sedan och tänkte att man lika gärna kan riva och bygga upp det igen om man skulle sakna det, det är ju ändå kul att bygga, även om man byggt samma set förut. Tyvärr börjar garderoben bli full så får nog slänga ut kläderna ur den andra garderoben så man har plats för mer lego.
Så har jag gjort (minus färgsorteringen) med några större set men steget jag behöver ta nu är nog mer att skita i att bitarna tillhör vissa specifika set och istället bara använda bitarna till egna projekt

Emma

Mer eller mindre unika bitar lägger jag undan i zip. Sånt som är snordyrt att köpa igen. I övrigt går ju alla bitar oftast att få tag på. Så att sortera undan used-bitar för att de tillhör ett set i original, tycker jag verkar onödigt. Bara att riva och köpa nya bitar när/om husen ska byggas upp igen.

Jag tänker utifrån följande:
- kommer jag bli irriterad om denna bit inte finns kvar?
- hur svår är biten att få tag på igen?
- vad kostar det att köpa biten?
- behöver jag biten (hur desperat)?

Beroende på svaren så hamnar biten antingen i ordinarie sortering, eller i "speciella bitar att spara".
Region Mitten