Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Från gruva till hamn

Startat av bj-brick, 15 Februari 2018 kl. 15:15

Föregående ämne - Nästa ämne

bj-brick

Jag har sedan ett par månader startat ett nytt projekt som heter Från gruva till hamn och som är ungefär vad det heter: ett landskap med en tåglinje som leder mellan ett mindre samhälle med en gruva till en liten stad med en hamn. Gruvbyn finns i Legorummets bokhylla och staden utmed väggarna i samma rum.

Tanken är att bygga småskaligt och med en känsla av mängd snarare än perfektion. Många hus, mycket figurer och en vy som det alltid går att hitta något nytt i. Två av mina inspirationskällor är dels Mikael Sol här på forumet med sin Retro-legostad samt Lindburg som bland annat finns på Eurobricks. Sammantaget vill jag komma åt något annat än perfekta gator som har likadana trottoarer överallt, utan snarare en stad som ändras lite här och där och som följer landskapet. Inte helt lätt.

Just nu finns en plan på cirka 200 minifigurer som kommer bo och arbeta i landskapet. Alla har faktiskt en planerad bostad. Tanken är alltså att bygga kring berättelser kring de olika invånarna.

Här är lite bilder på helheten, och länk till en film:
.

bj-brick

Har ändrat lite i grunden för Hamnstaden, den större delen av bygget som sker på två större bord. Jag har fyllt på med fler stora plattor för att bygga hus på och stadgat upp med trä och skivor under för höjdens skull. Höjdskillnaden i den delen av staden som bilden nedan visar har framförallt att göra med att jag vill ha järnvägen nedsänkt och att korsningarna med gator inte ska leda till guppliknande konstruktioner. Videon nedan handlar om detta och att jag också bytt lite taktik från egenbygda vägar till plattor i den aktuella delen av Hamnstaden.

Förmodligen kommer jag flytta järnvägen något närmre kajen i hamnen vilket kommer leda till följdverkningar utefter järnvägslinjen och en lite pyssel med underlaget. Är också i princip färdig med ett av Hamnstadens bostadsområden, vilket innebär att jag att dess invånare snart är redo att presenteras för omvärlden.

Två av bilderna är från Hamnstaden och en är en översiktsbild över Gruvbyn.