Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Brick Bonsai

Startat av Full Plate, 01 Februari 2018 kl. 23:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Full Plate

Efter ett lite tungt årsskifte (operation med komplikationer, plus lite annat smått och mindre gott) har jag börjat få upp legolusten igen :)

Byggde detta redan i början av december, men har inte orkat få ut det tills nu. Insåg att bilderna inte var de bästa, men förstörarpatrullen här hemma har sett till att det inte ges några fler tillfällen för fotografering ;)

Bygget är egentligen två delar där jag testar lite nya tekniker. Botten är ett försök att använda 1x3 tiles som tegelstenar, snarare än 1x2 tiles vilket väl är rätt standard om man inte kör masonry brick. Har alltid tänkt att 1x3 passar måtten på tegelstenar bättre, men de är avsevärt svårare att jobba med eftersom man inte kan justera dem fram och tillbaka som man kan med 1x2.

Barken är ett connectorträd med massa random bitar fast bundna med lego snören. Pilligt och inte direkt något man orkar gör om särskilt många gånger.

Peter S

Snyggt! Gillar odlingssubstratet! Tråkigt att förstörarpatrullen är så effektiv och välkommen tillbaka efter alla jobbiga upplevelser.

Betweenbrickwalls

Välkommen tillbaka med ett riktigt fint bygge dessutom! Spännande tekniker. Begriper inte riktigt hur det där med snörena går till...

Hoppas på ljusare tider och mer ork för byggande framöver!
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

o0ger

Fantastiskt resultat! Riktigt snyggt med alla round tiles i olika färger.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

drdoddo

Som vanligt vackert, dock backning på att en (!) round tile faktiskt inte är vänd neråt helt och hållet, haha! Undrade just när det hör trädet skulle dyka upp då jag minns att du pysslade med det innan årsskiftet (och vill minnas att du skrev något om att vända alla små tiles åt rätt håll... ;))

Nybohov Creation Ltd.

Väldigt snyggt!

1 x 3 funkar mycket bra som tegelsten. Kan du visa hur du gjort?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Full Plate

Citat från: Peter S skrivet 02 Februari 2018 kl. 04:23
Snyggt! Gillar odlingssubstratet! Tråkigt att förstörarpatrullen är så effektiv och välkommen tillbaka efter alla jobbiga upplevelser.

Tack Peter! Börjar bli bättre nu :) Bygget är inte totalförstört, men ett par grenar blev avdragna och de är rätt krångliga att få tillbaks så har inte gjort det. Kanske fixar det nån gång i framtiden :)

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 02 Februari 2018 kl. 09:59
Välkommen tillbaka med ett riktigt fint bygge dessutom! Spännande tekniker. Begriper inte riktigt hur det där med snörena går till...

Hoppas på ljusare tider och mer ork för byggande framöver!

Tack Sarah! Snörena har använts till att typ surra fast en massa bråte på stammen för att få mer textur. Lite pilligt och om man inte får det riktigt spänt så börjar saker trilla av :P

Citat från: o0ger skrivet 02 Februari 2018 kl. 11:20
Fantastiskt resultat! Riktigt snyggt med alla round tiles i olika färger.

Tack o0ger!

Citat från: drdoddo skrivet 02 Februari 2018 kl. 12:08
Som vanligt vackert, dock backning på att en (!) round tile faktiskt inte är vänd neråt helt och hållet, haha! Undrade just när det hör trädet skulle dyka upp då jag minns att du pysslade med det innan årsskiftet (och vill minnas att du skrev något om att vända alla små tiles åt rätt håll... ;))

Tackar! Haha, vilken miss asså! ;) Jo, bygget har legat i pipen ganska länge nu. Inte samma speed som hos vissa ;) Vända tiles är ju annars grymt skoj :)

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 02 Februari 2018 kl. 12:48
Väldigt snyggt!

1 x 3 funkar mycket bra som tegelsten. Kan du visa hur du gjort?

Tackar! Jag slänger nog ihop en tutorial ganska snart. Behövs nog lite bilder för att beskriva processen.