Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Dyr Billund-luft på SVT

Startat av Skafte, 03 November 2010 kl. 11:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Med tanke på snacket om Tekniska Museet på TV4 idag, så kan man här se ett klipp från igår på SVTPlay om LEGO (spola fram till ca 12.05). http://svtplay.se/v/2222063/rea/del_2_av_10

För er som inte orkar kolla: en tjej visar upp kartongen till 7206, brandhelikoptern. Hon öppnar och lägger allt LEGO i en mycket mindre kartong och menar sedan att det lilla LEGOT kan ju inte bli en så här stor helikopter och visar kartongen igen. Då har man rätt att få pengarna tillbaka, hävdar hon.

Tveksamt inslag, då hon inte tar sig besväret att bygga helikoptern och jämföra med bilden. Men visst är lådorna stora i förhållande till innehållet. Förklaras vanligen med att de rationaliserat antalet lådstorlekar och därmed spar på fraktkostnader. Men alla set får ju lätt plats i en storlek mindre...

Tobbe Arnesson

Det är oerhört dumt att skicka runt luft i lastbilar ur miljösynpunkt, men det är lättare att sälja en gigantisk kartong från leksakshyllan.

Blev väldigt positivt överraskad när jag fick en ouppackad iPhone4 i handen, öppnade aldrig kartongen men det kändes som det inte fanns en gnutta luft i den.
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Vad skall man säga? Det var ett idiot inslag!!
Så om lådan varit så liten hon placerade det i, så hade bilden på det färdiga setet varit mycket
mindre än vad originalet när man byggt det. Skulle man få pengarna tillbaka då med?

Hur många köper ett LEGO set, upptäcker att modellen är något mindre än på kartongen,
och vill då lämna tillbaka det??

Vänta lite nu...
Tobbe!! Vi har en lösning på hur du kan lämna tillbaka dina grävskopor 8043 få pengarna tillbaka
och köpa två billigare på Lekplaneten  ;D
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skafte

Ja, och hur hade instruktionerna fått plats i den lilla lådan?

Om Tobbe har kvar kvittot kan han ju köpa två billiga och lämna tillbaks dem på det första stället, men det är väl lite väl ohederligt...

Skrytsson

Hehe, det var ett roligt inslag. Jag instämmer med att kartongerna är alldeles för stora, givetvis säljer de också bättre än om de bara skulle ha den storlek som behövdes. Det vore roligt om man kunde få pengarna tillbaka på det setet, i såna fall skulle jag köpa allt lego de har i affären, bygga upp och sedan konstatera att det är mindre än bilderna varpå jag kan få alla pengar tillbaka  ;D

Tobbe Arnesson

Kreativt tänkande Skafte! Jag gillar sätt att komma runt system, även om jag väldigt sällan praktiserar dem (skulle aldrig falla mig in i det här fallet, t.ex.).

En del LEGO-askar har en gubbe i skala 1:1 på sidan för att bättre visa vad man får, de är då tydligt märkta med skalan.

Jag är förresten lika besviken varje gång jag köper hem en liter mjölk och det inte rinner ut en ko ur paketet.
Blogg: Robotkampen

Larry Lars

Ett vanligt dvd-fodral är betydligt tjockare än det skulle behöva vara. Skälet är väl att det skall finnas plats att skriva filmens namn på ryggen. Vidare kan man ju säga att fodralet har ett format anpassat till filmposter snarare än till den runda skivan. Jag tycker detta är ett bra exempel på att produkten du köper inte bara är den masstillverkade prylen i paketet. En dvd och dess förpackning förväntas vara en helhetsupplevelse som gör det mödan värt att betala för något som egentligen kan skickas med e-post. ;)

Jag skulle säga att kartongen kring LEGO har en liknande uppgift. Storleken på kartongen och bilderna på den signalerar till kunden vad man kan förvänta sig. Inte när det gäller exakt storlek, men väl Legoupplevelsen som helhet baserat på tidigare köpta produkter från företaget.

LEGO som produkt är inte bara de bitarna du får eller är det färdiga resultatet.
Hela upplevelsen från början till slut är den produkt du betalat för. Jag tycker Legos förpackningar, som också är en del utav upplevelsen, fyller sin funktion alldeles utmärkt.

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Skrytsson

Citat från: Larry Lars skrivet 03 November 2010 kl. 14:14
...Hela upplevelsen från början till slut är den produkt du betalat för. Jag tycker Legos förpackningar, som också är en del utav upplevelsen, fyller sin funktion alldeles utmärkt.

Men någonstans skulle jag önska att de var betydligt mindre. Fraktkostnader skulle bli mycket lägre. Och klimatargumentet är ju faktiskt också ett bra skäl till att tänka över storleken.

robban

Jag röstar för mindre.. ska jag ha med kartongen i upplevelsen så vill jag gärna ha kartongern som dom var på det goda 70-80talet när man bara lyfte på ovansidan typ set 375, där är det ju tillochmed en upplevelse att montera ner setet tillbaka i kartongen..
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Larry Lars

Citat från: Skrytsson skrivet 03 November 2010 kl. 14:18
Men någonstans skulle jag önska att de var betydligt mindre. Fraktkostnader skulle bli mycket lägre. Och klimatargumentet är ju faktiskt också ett bra skäl till att tänka över storleken.

I den bästa av världar, Ja. Men rent krasst kan vi nog konstatera att utan vilseledande jättekartonger innehållandes små brandhelikoptrar skulle det inte finnas något LEGO för oss AFOL:s och TFOL:s att bygga med alls.

Vet att det inte är friskt, men jag sitter gärna här i källaren och bygger LEGO medan världen går under. ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Ras 74

Håller med Skrytsson här.
Har också hört en förklaring på att för att ta upp lika stor plats som andra leksakstillverkare
i hyllorna i butik, så görs LEGO låderna i vissa bestämda mått för att anpassa till detta.

Förmodligen en jäkla massa tekniskt mumbo-jumbo bakom sådana slutsatser.
Eller bara ett finger i luften. Hur som helst, många set skulle definitivt vara lite mindre.
Upplevelsen hade inte blivit mindre, men många faktorer hos LEGO skulle kunna sparas in.
Mindre kartong som går åt i alla led, billigare frakter och mindre som slängs på fel ställen av
slutkonsument som inte återvinner.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skafte

Citat från: Larry Lars skrivet 03 November 2010 kl. 14:14
Storleken på kartongen och bilderna på den signalerar till kunden vad man kan förvänta sig. Inte när det gäller exakt storlek, men väl Legoupplevelsen som helhet baserat på tidigare köpta produkter från företaget.

Där slog du huvet på spiken! Som van LEGO-kund (även barn och deras föräldrar) vet man typ hur mycket LEGO man får från en viss storlek på låda. Sen blir man ändå alltid lika besviken när det visar sig att riddartornet inte var en halvmeter högt som det ser ut med perspektivbilden på framsidan.  :)

En annan miljöhänsyn som kommit upp på andra LEGO-fora är alla plastpåsar. Om de gjorde ziplock eller annan sorts återförslutningsbara påsar så skulle färre slängas direkt.

mechamike

Tycker Lego skulle sälja sina set i platspåsar  :D  (Gärna Ziplock av samma typ som till Pizza/gratängost från Arla)  Stickers och instruktioner är ju ändå skrynkliga  >:(
?

Teabox

Är det inte standard att det finns bilder på minifigs i 1:1 skala på kartongerna? Med de bilderna tycker jag iaf att man kan skapa sig en någorlunda uppfattning om innehållets storlek.

shiftaltcmd

Tunnare kartonger skulle nog räcka. Man kan då minska volymen, billigare frakter. Men exponeringsytan förblir i stort sett oförändrad.