Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Dyr Billund-luft på SVT

Startat av Skafte, 03 November 2010 kl. 11:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Citat från: shiftaltcmd skrivet 03 November 2010 kl. 15:09
Tunnare kartonger skulle nog räcka. Man kan då minska volymen, billigare frakter. Men exponeringsytan förblir i stort sett oförändrad.

Helst under 3 cm tjocka så man kan skicka dem utan att betala 12 kr extra för skrymmande  ;D

Skrytsson

Marknadsföring är systematiskt bedrägeri inom regelverkets gränser. Det är synd att det är så. Jag skulle nog inte konsumera mindre lego än jag gör idag om kartongerna minskades i fysisk storlek (eftersom jag redan är medveten om antalt bitar, storlek på den färdiga modellen och annat värt att veta innan jag ens går till butiken). Men eftersom de flesta som köper lego är barn så har lådans storlek och utseende förmodligen stor inverkan på köplusten. Dock kan man ju fråga sig om det inte är så att barnet, efter ett tag får inlärningseffekter och är medveten om att legomängden alltid är betydligt mindre än boxstorleken. Rent kognitivt borde barnet då inte vara mindre benägen att köpa sitt femte legoset om boxstorleken (för alla set) var mindre.

Vad gäller miljösyn tycker jag att beskrivningarna blivit lite väl långa de senaste 3-6 åren. Tittade på beskrivningen till 6090 som jag byggde när jag var barn, för ett litet tag sedan, och där fick man minsann vara lite uppmärksam för att detektera alla nya bitar i ett steg. Dessutom rörde det sig om kanske 6-12 bitar per steg då, medan det nuförtiden bara är ca 2-4 bitar/steg = rena rama curling-beskrivningarna nuförtiden. Och som sagt, betydligt mer papper går åt.

Håller med, tunnare än 3 cm borde alla kartonger vara =) Och de bitar som inte får plats, avskaffas. Död åt raised baseplats  ;D

Skafte

Ja, de skulle verkligen skickat UCS Millennium Falcon i ett 3 cm tjockt paket! Snacka familjepizza!  :D

Tobbe Arnesson

Jag får iofs min lön för att det någonstans finns någon som får pengar för att avverka sin skog, så jag köper mer LEGO om de använder mer kartong!  ;)
Blogg: Robotkampen

Peewit

ähh..

Problemet är ju inte transporterna eller platsen i butikerna. Problemet är all plats de stora kartongerna tar på min vind.  :( Eftersom jag vet vad gamla set med kartong är värda så kan jag aldrig förmå mig att slänga dem.. De tar ju snart mer plats än själva legot. Så jag är definitivt för mindre kartonger...

PS.. Förövrigt borde jag inte skriva här utan på min avhandling som skall tryckas imorgon.. Säg till mig! DS.

mechamike

Sluta oja dig över kartonger, du borde skriva på din avhandling!

Det här är för övrigt en kandidat till dyrast Billundluft.
?

Skafte

Jag minns en recension av den där han hade skurit av kartongen till typ 2 cm höjd, och allt fick plats där i...

Mirandir

Problemet är väl främst att det tycks vara priset som avgör lådans storlek och inte innehållet.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Ras 74

Däremot är 10179 UCS MF ett utmärkt exempel på det omvända. Stor låda, men fylld till bredden.

We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skafte

Ja, de flesta UCS är det så med. Men de behöver ju inte trängas på någon hylla mer än i LEGOs egna butiker. Och skulle man gjort motsvarande kartongstorlek som med "vanliga" set så skulle man ju kunna sitta i lådan och bygga...

AndersI

Citat från: Ras 74 skrivet 03 November 2010 kl. 16:12
fylld till bredden.

Språkpolisen anfaller! Det heter "fylld till brädden", dvs. ända upp till randen. Har ingenting med dimensionen att göra...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Pekblom

Hela diskussionen handlar väll egentligen inte bara om LEGO? Det gäller väll allt?
För ett tag sedan var det extrapris på vatten i en butik nära mig. 6liter vatten i 6 flaskor för en tioa.
Vattnet var tappat på flaskan i södra Tyskland. Jämfört med att köra ett gäng långtradare kors och tvärs genom Europa (för jag antar att det är omlastat några gånger) lastade med vatten till oss i Sverige som har bra vatten själva så känns det helt okej att använda för stor lådor till LEGO.

Larry Lars

För att knyta tillbaka till ursprungsfrågan och det reportage det länkades till.
REA som ju är ett konsumentmagasin för ( och enligt illusionen av ) barn.

Jag retar mej på att deras reportage ofta är precis sådär Sverker-förnumstiga utan att sedan ha det bakomarbete som serveras i t.ex. PLUS.

Att kartongerna är överdrivet stora är ju ett faktum snarare än något som går att påverka för en nioåring. Varför inte ha ett utbildande inslag om marknadsföring och varors synlighet i butik istället för att egentligen bara påpeka att LEGO borde åka i en mindre kartong.

Programserien låtsas ha ett barnperspektiv med repliker skrivna av vuxna. Sedan skall det ändå vara på en enkel nivå vilket ofta leder till att skärpan i konsumentjournalistiken går förlorad.

Trist. Och detta fall en befogad fråga som bara blir hängande i luften.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

mechamike

TV och tidningar handlar inte längre om att förmedla information och kunskap utom att underhålla och sälja  :-\  Och sanningen slaktades med bultpistol för flera år sedan på Mammons altare..  (därför bojkottar jag bägge formaten) :D

Synd att man missar det viktiga..
Värt att påpeka är att det inte bara är Lego som blåser upp sina kartonger, man kan ta nästan vilken leksak som helst så är det mycket luft som tranporteras runt.
?

Ras 74

@ Larry: Håller helt med! De borde åtminstone kontaktat LEGO och frågat varför.
Haft lite motargument förberedda. Men man tar bara upp ett problem och inget mer.

Undra hur dom skulle uppskatta ett set som Grand Imporium med alla bitar slängda i en låda
som passar precis till bitarna. Inga plastpåsar som skiljer stora och små bitar.
Tror dom hade funnit det mer irriterande.

Som Larry sa, detta är ju inte vad ett barn ser som ett problem, utan vinklat från en vuxens
föreställning.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.