MOC BallDozer för GBC banan

Startat av mortil, 21 Januari 2018 kl. 22:45

Föregående ämne - Nästa ämne

mortil

Den är inte snygg men den är kompakt.

2 st L motorer som driver hjulen via en skruvkolvs mekanism för att få ner hastigheten och göra hela härligheten kompaktare.

Ska användas (förhoppningsvis) på Huskvarna utställningens GBC i en modul som byggs tillsammans med Eigenbrötler (stavning?)

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Eigenbrötler

Detta ska bli spännande :)

Jag kom på en sak nu när jag tittar på den (igen).

I värsta fall så kanske det får bli en plog i bak också, så man inte kan backa upp på bollar osv.

I värsta värsta fall kanske det behövs täcksidor på sidorna av banden också, men det ser inte ut som bollar kan trassla sig in där.

men SBrick och tvspelsdosa är uteslutet? tänker på de där störningarna man kan få på vissa ställen pga belysningen.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

mortil

Citat från: Eigenbrötler skrivet 21 Januari 2018 kl. 23:03

Jag kom på en sak nu när jag tittar på den (igen).

I värsta fall så kanske det får bli en plog i bak också, så man inte kan backa upp på bollar osv.

I värsta värsta fall kanske det behövs täcksidor på sidorna av banden också, men det ser inte ut som bollar kan trassla sig in där.

men SBrick och tvspelsdosa är uteslutet? tänker på de där störningarna man kan få på vissa ställen pga belysningen.

Gällande sidorna så kan inte bollarna trassla fast sig innuti då det är igenbyggt imellan "hjulen"

Bak finns redan en plog fast utan kanter för att inte bollar ska hamna under den
Alla håligheter som bollar kan ramla ner i ovanifrån är täckta
Som det är nu så lyckas jag inte få in bollar nånstans i den ;)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

andreaseldh

[...]

Verkligen spännande! Ska den vara manövreras helt manuellt? Jag som tycker att min musikmaskin kräver för mycket handpåläggning.

mortil

Citat från: andreaseldh skrivet 22 Januari 2018 kl. 00:08

[...]

Verkligen spännande! Ska den vara manövreras helt manuellt? Jag som tycker att min musikmaskin kräver för mycket handpåläggning.

Tanken är att publiken ska bli lite delaktig i bollarnas framfart.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Illuwatar

Vilket sammanträffande - fick färdigt min variant under helgen. Har dock inte tagit några bilder ännu. Storleksmässigt vinner nog mortils version...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

mortil

Citat från: Illuwatar skrivet 22 Januari 2018 kl. 08:37
Vilket sammanträffande - fick färdigt min variant under helgen. Har dock inte tagit några bilder ännu. Storleksmässigt vinner nog mortils version...

Alltid bra ha flera. Inte säkert min ör optimal heller
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Illuwatar

Några snabba bilder på min variant. Plattan och bollen ger en viss uppfattning om storleken. Är inte helt nöjd med "plogens" utstickare - dessa kan komma att göras om när jag får fatt på rätt delar. Annars så är allt så enkelt som möjligt. Inga växellådor eller vinkeldrev (har dåliga erfarenheter av dessa i bandvagnar för show-off). M-motorer som driver i utväxling 8:24 (1:3) med raka drev. Motorerna var det som satte bredden. Batterilådan är lätt att lyfta ur (har två för snabba byten).

Jag kanske får ett ryck framöver och gör en kompaktare version (dock då får jag ge upp robustheten), bara för att...

mortil

Citat från: Illuwatar skrivet 22 Januari 2018 kl. 18:43
Några snabba bilder på min variant. Plattan och bollen ger en viss uppfattning om storleken. Är inte helt nöjd med "plogens" utstickare - dessa kan komma att göras om när jag får fatt på rätt delar. Annars så är allt så enkelt som möjligt. Inga växellådor eller vinkeldrev (har dåliga erfarenheter av dessa i bandvagnar för show-off). M-motorer som driver i utväxling 8:24 (1:3) med raka drev. Motorerna var det som satte bredden. Batterilådan är lätt att lyfta ur (har två för snabba byten).

Jag kanske får ett ryck framöver och gör en kompaktare version (dock då får jag ge upp robustheten), bara för att...

Men du har ju lagt ner energi på att få till lite snygg design. :)  jag försökte ju bara få den så tajt som möjligt :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Eigenbrötler

jösses! ja två behövs säkerligen. finns det plats för "gummipluttar" i bandplattorna på din version?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Illuwatar

Det finns lite mellanrum - vet dock inte om det räcker. Hade i så fall tänkt mig dessa små svarta gummipluppar. Har dock inga i tillräcklig mängd för att testa.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Illuwatar skrivet 22 Januari 2018 kl. 18:43

Är det inte en risk att bollar far in under plogen? Den kanske skulle gå närmare underlaget?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Illuwatar

Svårt att säga - har inte sett hur arenan kommer att se ut (förutom att det är en ramp där bollarna ska ut). Underlaget skulle ha tiles och därmed vara slätt om jag minns rätt...

Eigenbrötler

underlaget blir nog basplatta som det ser ut just nu, då jag gissar att en slät yta skulle samla alla bollar i ett hörne då bord sällan är plana.

samt att 9st 48x48 basplattor är ju en rejäl mängd tiles. vet inte om jag har så många 6x6 tiles ens,

Men rampen upp är tilead, så låg friktion vid upprullning av bollar, men även dåligt grepp för bandplattor.

arenan blir "färdig" på huskvarna, då jag får låna de 8 stora basplattor som jag saknar, därför har jag bara byggt rampen, "muren" är redan färdigbyggd som ett stort ark med klossar, bara att stycka upp :)

bild på rampen:
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Magnus den store

Kul att ni bygger en balldozer.  :)

Varför en ramp upp? Blir det inte smidigare att dumpa bollarna i ett hål eller eller en nedåtgående ramp, liknande Berthils plattform?

WIP GBC Ball Recycler by Berthil van Beek, on Flickr

Kommer ni ha ha en by-pass-funktion vid långsamma förare?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!