Komplett SW minifigsamling

Startat av Skrytsson, 29 Oktober 2010 kl. 13:32

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Jag har byggt ihop min Dengar på det sättet.. Mycket billigare! Hitta torson billigt på Bricklink, lite stödköp och vips en styck elak bounthunter till i samlingen. ;D
?

Ras 74

Citat från: Skrytsson skrivet 02 November 2010 kl. 20:30Detta med att köpa bitar istället för hel figur kan man framgångsrikt tillämpa även då det rör sig om lite mindre rubbade figurer. T ex R7-A7 kostar som billigast 89 kr (ny). Men köper du "huvud", "kropp" och "ben" var för sig går det att få tag på en komplett figur för bara 48 kr(!)

Har även stött på det här när jag ska köpa andra figurer, t ex vissa Indiana Jones-figurer.
Bra tips till alla! Det kan löna sig mycket att kolla efter de individuella bitarna helt klart.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Ras 74

Citat från: Skafte skrivet 02 November 2010 kl. 20:01Varianten på R5-D4 dök upp i somras. Inget av mina syskonbarn hade råkat få den sorten i sina Y-vingar, så det blev Bricklink, inte jättedyrt.
Vad är skillnaden på den och de gamla? Är det att den inte har pin-connection under till utan
axle-connection bara?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skafte

Citat från: Ras 74 skrivet 03 November 2010 kl. 09:30
Vad är skillnaden på den och de gamla? Är det att den inte har pin-connection under till utan
axle-connection bara?

Nej, det är olika mönster på toppbiten:

Ras 74

Aha! Tack så mycket. Betyder att jag borde ha 2 eller 3 av den senare typen.
Men kolla undertill på de olika, så har de olika teknik anslutningar där med.
Vilket är märkligt att de ändrade från pin till axle när den inte direkt används.
Så nu går det inte att göra såhär:

Etzel

Kan man inte använda en sån här då?

Ras 74

Jo! Om man tillåter att kapa halva.
Har du inga R2 droids alls Etzel eller??

Etzel

Ras 74

Skafte

Ja, det är lite märkligt att de olika droid-kropparna inte räknas som olika, själva biten finns ju registrerad i olika varianter.

Jag använder half-pins till att sätta fast "tredje benet" på den nya modellen. Det tar emot lite att ha sönder LEGO, men de får man ju alltid extra av. Med en liten såg eller kniv gör man två extra skåror på den så att den går att stoppa in i botten. Helst vita, men grå och blå funkar ju också. Det var en poppis grej att ge till syskonbarnen...

Ras 74

Hade nog satsat på den biten som Etzel visade och kapat den istället.
När det var pin-connection så finns det ju gott om vita halfpins.
Axeln Etzel visade finns bara i used.

Skafte

Oj, nu finns vita half pins bara på sex ställen! (Räknar bara nya  ;) ) Det är en av prylarna jag alltid kollar nä jag shoppar, om man skulle behöva lite fler Astromechs med tre ben...

Skrytsson

Är väl knappast något nytt, men jag tycker många av TLGs STar Wars-figurer känns ogenomtänkta. "Nu ska vi hitta på en ny Clone Wars-version av R2-D2-droiden där topp-biten är Pearl Light Gray istället för Light Bluish Gray" varpå man använde denna version i ett CW-set under 2009 för att sedan återgå till light bluish-versionen. Resultatet blir ett dussintal varianter med minimala skillnader. Fast detta kanske är ett medvetet drag? Så att alla inbitna samlare ska behöva köpa "den andra" också.

Ras 74

Exact. Om man ändå ändrar färg, man kör en massa bitar i metallic silver,
varför inte göra alla nya mech-droids huvud i den färgen. Då blir de ju som de skall vara!

Skrytsson

Citat från: Ras 74 skrivet 03 November 2010 kl. 12:32
Exact. Om man ändå ändrar färg, man kör en massa bitar i metallic silver,
varför inte göra alla nya mech-droids huvud i den färgen. Då blir de ju som de skall vara!

De kommer säkert hamna där tillslut. De lämnar väl lite spelutrymmen för framtida förbättringar. T ex Rons hår 2001 gjordes i helt fel färg och helt fel form, förbättrades med bättre färg 2005 och slutligen the true shape 2010. De kommer nog aldrig göra någon ändring med hans hår nu, för det är så perfekt det kan bli.