Komplett SW minifigsamling

Startat av Skrytsson, 29 Oktober 2010 kl. 13:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Skafte: Hår får man billigast en komplett SWminifig-samling?  :P Har du Bricklinkat till dig de äldre, eller har du samlat enda från begynnelsen?

Skafte

Billigast får man genom att stjäla, tror jag.  ;D

Jag började inte köpa LEGO i modern tid förrän 2006, och det var inte förrän typ förra sommaren som jag började kika på minifigurerna som samlarobjekt. Det var något annat pucko på FBTB som la upp en bild på sin kompletta samling, och då ställde jag upp alla jag hade (100? 150?) i Bricklinks bokstavsordning.

Nästa gång jag beställde från BL så tog jag med de gubbar jag saknade (och inte kostade skjortan), och sedan började jag kolla efter i vilken butik man fick tag på flest till lägst pris och så vidare. Till jul stod min kompletta samling i leksaksaffärens fönster! Men, jo det kostar ju en del. Med de nyaste brukar jag köpa seten på Tradera eller så, och sälja allt utom gubbarna igen, det är rätt kostnadseffektivt.

Vet inte om jag skall fortsätta. Eller jo det vet jag ju att jag kommer göra, men man tvekar lite när man ser 2011-uppställningen och inser att det bara blir fler och fler hittepå-gubbar från CW och inga gamla hederliga Han Solo och gänget  :-[

Skrytsson

Citat från: Skafte skrivet 29 Oktober 2010 kl. 14:18
Billigast får man genom att stjäla, tror jag.  ;D

Jag började inte köpa LEGO i modern tid förrän 2006, och det var inte förrän typ förra sommaren som jag började kika på minifigurerna som samlarobjekt. Det var något annat pucko på FBTB som la upp en bild på sin kompletta samling, och då ställde jag upp alla jag hade (100? 150?) i Bricklinks bokstavsordning.

Nästa gång jag beställde från BL så tog jag med de gubbar jag saknade (och inte kostade skjortan), och sedan började jag kolla efter i vilken butik man fick tag på flest till lägst pris och så vidare. Till jul stod min kompletta samling i leksaksaffärens fönster! Men, jo det kostar ju en del. Med de nyaste brukar jag köpa seten på Tradera eller så, och sälja allt utom gubbarna igen, det är rätt kostnadseffektivt.

Vet inte om jag skall fortsätta. Eller jo det vet jag ju att jag kommer göra, men man tvekar lite när man ser 2011-uppställningen och inser att det bara blir fler och fler hittepå-gubbar från CW och inga gamla hederliga Han Solo och gänget  :-[

Intressant. Men förr eller senare måste du ju ändå ha tagit fram feta plånboken, Cloud City-gänget (Boba & Lando m fl), Jabba the Hutt och Jango Fett går ju int att få tag på annat sätt.

Således antar jag att det är du och Hans Brettschneider som är enda(?) svenskarna md komplett samling  ;D

Jag samlade själv på Star Wars-figurerna förut, ungefär fram till ett halvår sedan. Samlar iofs fortfarande, men i mycket långsammare konsumtionstakt. Jag tror att jag har ungefär hälften av alla (ca 160 av ~320).
Det finns ju så otroligt många versioner av t ex Luke-figuren som alla är väldigt snarlika - känns onödigt att ha alla. Sen tycker jag inte att de gul-hyade passar in i samlingen. Jag ville ha alla Jediriddare från orginalfilmerna, men sedan lego bara började tillverka nya Jedis i Clone Wars-mundering var det oundvikligt att inte samla på dem också.

Tillåter du custom-figurer i din samling?

Skafte

Hm, det här kanske skulle bo i en egen tråd?

Cloud City köpte jag faktiskt hela oöppnad för typ 2000 på ebay, har jag för mig, men det var innan jag blev MF-galen. Då räknade jag det som en "nästan-UCS" och ville ha det ändå. Jabba hade jag från Sailbarge. Men visst, en del har det svidit lite att beställa från BL eller Tradera:
Jango - Tradera relativt bra pris (260?), men fick först en custom, den fick åka tillbaka
Watto - typ 400
Krom C-3PO - 650 på Tradera (ändå rätt OK)
Vita Boba Fettjäveln som jag inte visste om fanns på Leksaksaffären i Visby (den sista hade gått dagen innan jag frågade  :'( ) - 350 på Tradera

Ja och så vidare. Köpte massor från "All Things Star Wars" på BL och fick 10%, det gjorde ganska mycket.

Inga custom-grejor, bara LEGO. Enda avstegen från 100% perfekt är att jag har ett par tre stycken som är från magnet-seten, alltså inte de med magneter i gubbarna, men den senare sorten. Bricklink skiljer inte dem från vanliga gubbar från seten, så då gör inte jag det heller. Men i möjligaste mån undviker jag dem.

mechamike

Citat från: Skafte skrivet 02 November 2010 kl. 13:19
Hm, det här kanske skulle bo i en egen tråd?
Varsågod, Nu kan ni fortsätta diskussionen!
Släng gärna upp lite bilder!
Mvh Micke Moderator

Edit* Glömde fråga Skafte , Vilken är din favorit? och vilken gillar du sämst?
Mvh Mechamike (det gäller att hålla isär rollerna)  ;D

?

Ras 74

Citat från: Skrytsson skrivet 02 November 2010 kl. 13:06Således antar jag att det är du och Hans Brettschneider som är enda(?) svenskarna md komplett samling  ;D

Hrmmm... Det finns fler  ;)
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Tack mechamike, fint med en egen tråd.

Jag skulle gärna se bilder, Skafte, på din samling (du kanske redan har det på flickr eller brickshelf någonstans?)

Antar att du inte har de två som heller inte Hans Brettschneider kommit över (att döma utifrån vad han har skrivit i sin guide, i alla fall). Tysk specialutgåva av en phase II Trooper (om jag kommer ihåg rätt) och så C3PO i äkta guld, den som det bara finns fem utgåvor av över hela världen.

Jag har tillåtit några få custom-figurer vara med i min Clone Wars-samling. Jag accepterar dessa figurer då de (1) är fanstastiskt designade med bara tryck (inga dekaler), (2) någorlunda etablerade karaktärer som lego själva har inte har tillverkat och (3) precis i samma stil som legos egna CW-figurer. Luminara (okej, hon har givits ut tidigare, dock rätt så dåligt gjord & svindyr) och Ki-Adi Mundi är några av dem jag har.

Skrytsson

Citat från: Ras 74 skrivet 02 November 2010 kl. 13:55
Citat från: Skrytsson skrivet 02 November 2010 kl. 13:06Således antar jag att det är du och Hans Brettschneider som är enda(?) svenskarna md komplett samling  ;D

Hrmmm... Det finns fler  ;)

Du själv?  8)

Ras 74

Yes Sir!
Håller dock på att prångla av gamla set med gamla grå som det kommit nya och bättre av.
Men MFsen har jag alla. Utom som du själv säger C-3PO i äkta guld och så vidare.

Luminara kommer igen, det är i stort sett bara Ki Adi som saknas av de Jedis som har någon
direkt roll i SW. Nästa år kommer komplettera massor!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Jaså, där ser man. Kanske hela forumet utom jag då, då?  ;D
Hur bar du dig åt, köpte många av seten när de kom ut och sen bricklinka till dig resten?

Citat från: Ras 74 skrivet 02 November 2010 kl. 13:58
Luminara kommer igen, det är i stort sett bara Ki Adi som saknas av de Jedis som har någon
direkt roll i SW. Nästa år kommer komplettera massor!

Ja, fast att Ki-Adi aldrig blivit släppt är ju ett mysterium. Han har till och med replik i både Episod I och Episod III, till skillnad från både Luminara och Plo-Koon.

Skafte

Tack för splitten!

Min samling är komplett, då jag går efter Bricklinks lista: http://www.bricklink.com/catalogList.asp?catType=M&catString=65

335 gubbar, alla olika på något (ibland löjligt litet) sätt! Jag har faktiskt två extra, en Maul med pupiller och jag tog inte bort Death Star Trooper när BL gjorde det, den är nästan (men inte riktigt) samma som Imperial Trooper.

Halvsuddig bild:

Lite mer inzoomade bilder (men fortfarande kassa): http://www.flickr.com/photos/skaftepetter/sets/72157624778106267/

Ras 74

Kom ur "garderoben" 2003, så det var ett dyrt år. Men priserna var ganska humana ändå.
7190 - Millennium Falcon aka Hamburgarens Han Solo och Leia var de första SW MF som hade
ett sky högt pris. Jag köpte hela setet för ca. 1200. Kom över en till lite senare när jag köpte
en hel samling från en kille i USA som skulle sluta med SW LEGO och satsa på Hasbro gubbarna.
Dubblade i stort min samling då.

Skrytsson

Skafte: Var kommer Maul med pupiller ifrån?

Ras 74: Okej. Så jag antar att du samlat på dig alla efter 2003 vartefter de kommit ut? Då delas kostnaderna upp på lång tid.

Tobbe Arnesson

Hm, jag borde nog ha min Watto löst från de andra gubbarna där han ligger och skramlar runt...  :P

Ska nog gå igenom det fåtal SW-gubbar jag har, verkar ju finns pengar här.  :o
Blogg: Robotkampen

Skrytsson

Jag kan trösta mig med att jag i alla fall har komplett Batman minifigsamling  ;D