[MOC] Celestias superba orkidé / Tempel i djungeln

Startat av Gideon, 05 Januari 2018 kl. 23:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Fortsätter utforska lite byggtekniker och komposition för Maya-inspirerad arkitektur (tidigare bygge här: https://flic.kr/p/Tute4E) för Brethren of the Brick Seas.

Min sigfig deltar i en expedition vars mål är att hitta ett uråldrigt tempelområde och särskilt den "superba orkidén" som ryktet säger ska växa där.

Gideon Saulse de Bothnia (min sigfig) färdas genom djungeln med sin bror Jayson Saulse

Expeditionens vägvisare och vetenskapsman får syn på orkidén

Tempelområdet och orkidén

Orkidén

Inspiration till trädstammarna kommer från Legopards utomordentliga Venice 1486-bygge: https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/143225-moc-venice-1486/
Men givetvis blev mina inte lika eleganta...

Utan figurer:

Gammalt WIP-inlägg:
För att testa nya bilduppladdningsfunktionen kommer här en liten WIP-bild på mitt nästa bygge för Brethren of the Brick Seas.
Min vana trogen så bygger jag bygget uppifrån :)
Börjar med de viktigaste detaljerna för att sedan skapa en nederdel och mark runtomkring detta när jag är nöjd med deras utseende och hur de ska stå i förhållande till varandra för att göra sig bra på bild.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

ByggareDan

Snyggt som vanligt.
Ska bli spännande att se fortsättningen.
Blir det på 32x32 som är brukligt när du bygger.
Känns lite fel att se ett bygge från dig som inte är Tanfärgad.

/ByggareDan

Gideon

Citat från: ByggareDan skrivet 05 Januari 2018 kl. 23:58
Snyggt som vanligt.
Ska bli spännande att se fortsättningen.
Blir det på 32x32 som är brukligt när du bygger.
Känns lite fel att se ett bygge från dig som inte är Tanfärgad.
Tackar!
Detta bygge blir faktiskt lite större, har precis byggt ramen till basen som blir mitt andra standardmått...liggande flyttkartong drygt 48x64 studs (tror detta blir 50x68 studs).

I detta fall gör jag något så inåtvänt som en omtolkning av ett eget bygge (http://www.swebrick.se/index.php?topic=11578) eftersom det passade utmärkt för tävlingen som pågår fram till 15/1 i BoBS.

Edit: Gillar verkligen den nya bildkrymparfunktionen!
Flickr   Instagram

Teabox

o0ger

Det blir så bra med olivgrönt och lbg. Helt rätt!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Betweenbrickwalls

Gillar verkligen mossan!
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Gideon

Uppdatering: Ett sista ryck på jullovet blev basen till bygget.
Har dock lite kvar på höjden och en massa växtlighet kvar. Slösade på lite plates på ett extra mellanlager när jag lessnat på att plocka upp bitar från byggets insida :P
Flickr   Instagram

Gideon

Byggde lite till men nu måste jag verkligen sova...

Tar gärna emot feedback på balansen mellan grönnyanserna :)
Flickr   Instagram

Odidoma

Grönnyanserna borde du inte vara orolig för men vilken wow-känsla jag fick av "vattenfallet", riktigt snyggt!

dalle

Ser lovande ut!

Vad gäller grönnyanser. Har du funderat på att använda sand green plates.
Använde det i ett liknade bygge, med bra resultat. Har inte någon bra bild på det.

Gideon

Citat från: dalle skrivet 08 Januari 2018 kl. 08:53
Ser lovande ut!

Vad gäller grönnyanser. Har du funderat på att använda sand green plates.
Använde det i ett liknade bygge, med bra resultat. Har inte någon bra bild på det.
Sandgrönt är fint och bra exempel på när det funkar med lbg är ju inte minst Helm's Deep. Olivgrönt tycker jag dock på något sätt ligger närmare lbg i nyans?

Har hållit mig borta från sandgrönt hittills i detta bygge eftersom jag tycker att det "torra" sandgröna skär sig lite mot de "blöta" dark och olive green. Men det kommer lite sandgrön växtlighet sen iaf :)
Flickr   Instagram

Zilmrud

Ser riktigt bra ut. Får verkligen den där känslan av att det är gammalt och förfallet. Att använda kombinationen av gråa nyanser av sten tillsammans med olive green och tan/dark tan är snyggt. Jag själv har börjat samla på mig lite mer Olive green för just denna effekt i mina byggen.

Jag kan nog hålla med Dale att Sand green kan vara tillämpligt. Men i de fall jag själv har funderat på det ås hamnar jag i en inre dialog om sandgreen och olive green passar bra ihop..... men jag har inte testat än.

Vattnet skulle nog kunna lyftas lite med en underliggande färg som i ert Medeltida CB t.ex. Ser lite för vitt ut. Men det kanske är fotovinkeln som gör att man inte ser eventuella underliggande färger.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Zilmrud

Citat från: Gideon skrivet 08 Januari 2018 kl. 10:09

Har hållit mig borta från sandgrönt hittills i detta bygge eftersom jag tycker att det "torra" sandgröna skär sig lite mot de "blöta" dark och olive green. Men det kommer lite sandgrön växtlighet sen iaf :)

Hahhah så svarade du egentligen på mitt inlägg innan jag hade postat det  ;D :P
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Gideon

Tack för er feedback!
Citat från: Zilmrud skrivet 08 Januari 2018 kl. 10:11
Vattnet skulle nog kunna lyftas lite med en underliggande färg som i ert Medeltida CB t.ex. Ser lite för vitt ut. Men det kanske är fotovinkeln som gör att man inte ser eventuella underliggande färger.
Hehe farligt med feedback också, byggde två olika koncept med och utan ett extra lager trans-clear plates mellan tilesen och "färgningen" med dark tan plates under. Dubbla lager trans-clear ser bättre ut tyckte Swebrickarna som var på besök här så jag körde på det, men jag inser nu att det inte funkar lika bra när man fotar om man vill ha känslan av grumligt vatten...
Nåväl, tänker inte riva upp det denna gång utan det får bli nästa gång jag använder den här tekniken.

----
edit: rättat till citeringen /hep
Flickr   Instagram

Gideon

Citat från: Gideon skrivet 08 Januari 2018 kl. 16:55
----
edit: rättat till citeringen /hep

Tackar! Det är hopplöst lätt att sabotera något när man ska editera BB-kod på ajFånen om man inte kollar noga att allt blir rätt...
Flickr   Instagram