WIP - stej123 och roblun bygger Kyrkgränd i Skellefteå

Startat av stej123, 29 December 2017 kl. 19:29

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Jag och Robert har dragit igång ett projekt som vi tänkt ha färdigt (eller iaf utställningsbart) till Nordsken i maj.

Det är en fri tolkning av Kyrkgränd i Skellefteå, där St. Olovs kyrka står tillsammans med ett par fina trähus från tidigt 1900-tal. Jag har börjat med första huset "Gula villan" och Robert har påbörjat kyrktornet.

Referensbilder:

skitkid

/skitkid

Anders67

dalle

Mycket bra byggt båda två. Ser ut att bli väldigt bra.
Fast den där trävillan ser lite sliten ut i verkligheten. Tar ni inte vara på era fina hus i Skellefteå?

Wineyard

WOW! St Olofs ser helt fantastisk ut!

Citat från: dalle skrivet 29 December 2017 kl. 20:55
Fast den där trävillan ser lite sliten ut i verkligheten. Tar ni inte vara på era fina hus i Skellefteå?
Prepare for kränkta ex-/ skelleftebor :P Skellefteå är ett typiskt exempel på en stad som drabbades rätt hårt av "rivningshysterin"

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Gideon

Kul att se landmärken från hemstaden tolkas i Lego!
Men för mig är alltid Landskyrkan drömbygget ;)

De flesta norrländska tröstäter har brunnit, men Skellefteå revs...
Bl a så revs Nordens pampigaste timmerbyggnad på 50-talet :(
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stadshuset,_Skellefteå#Skellefteås_första_stadshus_1863-1954_(rivet_1955)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

stej123

Det mesta har rivits. Det är kommunen som ägt många av de gamla fina trähusen, och låtit dom förfalla för att sedan riva dom för att de var "bortom räddning" (vad konstigt, när ni inte underhållit dom på 30 år). Husen i det här kvarteren har dock kommunen sålt till ett privat fastighetsbolag som avser att bevara och renovera dom.

stej123

Citat från: Gideon skrivet 30 December 2017 kl. 00:19
Kul att se landmärken från hemstaden tolkas i Lego!
Men för mig är alltid Landskyrkan drömbygget ;)

De flesta norrländska tröstäter har brunnit, men Skellefteå revs...
Bl a så revs Nordens pampigaste timmerbyggnad på 50-talet :(
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stadshuset,_Skellefteå#Skellefteås_första_stadshus_1863-1954_(rivet_1955)

CB Skellefteå träbyggnader och kyrkor? ;D Trots allt som rivits så finns det ju en del kvar. Landskyrkan, Bonnstan och Lejonströmsbron. Markstedtska huset på storgatan...

Peter S

Citat från: stej123 skrivet 30 December 2017 kl. 13:52

Det mesta har rivits. Det är kommunen som ägt många av de gamla fina trähusen, och låtit dom förfalla för att sedan riva dom för att de var "bortom räddning" (vad konstigt, när ni inte underhållit dom på 30 år). Husen i det här kvarteren har dock kommunen sålt till ett privat fastighetsbolag som avser att bevara och renovera dom.
Låter lite som kommuners stil. I Stockholm missköttes Tranebergsbron så länge att staten fick gå in och rädda den. Den gick ju inte att vara utan...

stej123

Vi jobbar på...

Kyrktornet har nu nått full höjd - 97 cm med spiran.

Jag har fortsatt med lite detaljer på Gula villan, bl.a. stuprör/hängrännor.

byStfn

mortil

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Emma

Efter att ha sett byggnaderna i verkligheten är jag än mer imponerad!
Region Mitten

stej123

De två första byggnaderna (Gula villan och St. Olovs kyrka) nästan klara. Nu väntar vi på modubulken för att kunna göra lite omgivning.