[MOC] Någonstans i Sverige 1979

Startat av jalex, 23 Oktober 2017 kl. 19:00

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Citat från: lindyhep skrivet 23 Oktober 2017 kl. 21:30
Förutom att helheten är toppenbra så fastnade jag också på den alldeles strålande trasiga persiennen. Den är så rätt.

Tack så mycket! Kul att höra vad för detaljer som ni gillar i bygget.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Peter S

Härlig tidstypisk känsla! Gillar massor av detaljer som känns helt rätt. Däremot undrar jag varför taket på bilen är nertryckt. Om det är tyngdkraften så finns det väl möjligheter att motverka det? Och sen undrar jag vad det är för skylt ovanför dörren. Gatunamnet brukar inte stå där...

jalex

Citat från: Peter S skrivet 23 Oktober 2017 kl. 22:17
Härlig tidstypisk känsla! Gillar massor av detaljer som känns helt rätt. Däremot undrar jag varför taket på bilen är nertryckt. Om det är tyngdkraften så finns det väl möjligheter att motverka det? Och sen undrar jag vad det är för skylt ovanför dörren. Gatunamnet brukar inte stå där...

Tack! Taket sitter fast i transparenta 1x1 brickor inne i bilen så när jag sätter fast taket så blir det lite nedtryckt. Bilen överlag är ganska skör, så det är en prydnadsbil framför allt :) Men sen kan man ju tänka sig att det är en risig 242:a som fått sig nån törn på taket.

Skylten kan vara vad som helst, men fotot som jag hade som inspiration har faktiskt en gatuskylt där, se fotot. Det är dock taget från ett slags område med bara massa företag och inga bostäder.

BeardedNerd

Som vanligt fenomenalt bygge. Jag noterar på bakom kulisserna-bilden att det blir en illusion av att muren står på andra sidan av en grå gata, så att huset ligger på ett gathörn snarare än står direkt mot muren.

jalex

Citat från: BeardedNerd skrivet 23 Oktober 2017 kl. 23:39
Som vanligt fenomenalt bygge. Jag noterar på bakom kulisserna-bilden att det blir en illusion av att muren står på andra sidan av en grå gata, så att huset ligger på ett gathörn snarare än står direkt mot muren.

Tackar! Ja det stämmer, den blev en intressant illusion. Kul att du såg det!

AndersI

Så rätt stilmässigt! Jag kom på mig själv att tänka "Var det inte där min kompis NN bodde?" när jag först såg bilden (jag var tonåring 67-73). Enda felet (för mig) i kompositionen är att bilen står lite för nära huset och dörren.

Många tummar upp!

Edit: Som vanligt vill jag gärna ha första bilden i lagom upplösning för skrivbordsbakgrund!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

jalex

Citat från: AndersI skrivet 24 Oktober 2017 kl. 12:00
Så rätt stilmässigt! Jag kom på mig själv att tänka "Var det inte där min kompis NN bodde?" när jag först såg bilden (jag var tonåring 67-73). Enda felet (för mig) i kompositionen är att bilen står lite för nära huset och dörren.

Många tummar upp!

Edit: Som vanligt vill jag gärna ha första bilden i lagom upplösning för skrivbordsbakgrund!

Tack! Roligt att läsa! Ja jag tänkte också på när jag byggde att bilen står på trottoaren, men tänkte också att det kan ju vara att bilägaren snabbt gått in för att hämta något eller någon och tillfälligt parkerat där.

Javisst, går denna?

Nybohov Creation Ltd.

Snyggt och tidstypiskt! Barndomsångesten kommer krypande – det doftar koldolmar i trapphuset, ett fyllo med sin raggiga schäfer drar omkring och tuffingarna far fram på trimmade mopeder, pappa luktar gin och mamma gråter.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

jalex

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 24 Oktober 2017 kl. 17:52
Snyggt och tidstypiskt! Barndomsångesten kommer krypande – det doftar koldolmar i trapphuset, ett fyllo med sin raggiga schäfer drar omkring och tuffingarna far fram på trimmade mopeder, pappa luktar gin och mamma gråter.

Tack! Ja perfekt beskrivning!  :)

Godtfred

Tack Jalex, tjusigt som vanligt!

Fullbordade Hat-trick för Swebrick-byggen på Bricknerd.com bloggen!

jalex

Citat från: Godtfred skrivet 24 Oktober 2017 kl. 20:59

Tack själv! :) Ja jag såg det. Wow! Inte illa! Sverige måste ligga högt på antal bloggade byggen.

Joacim

Åh grymt snyggt, härligt bygge!

dalle

Även TBB gillar Volvon och dioramat i Abbaland.

Lordflintstone

Citat från: jalex skrivet 24 Oktober 2017 kl. 21:30
Citat från: Godtfred skrivet 24 Oktober 2017 kl. 20:59

Tack själv! :) Ja jag såg det. Wow! Inte illa! Sverige måste ligga högt på antal bloggade byggen.

Tror jag med.
Med den befolkningsmängden vi har ligger vi nog väldigt högt upp på rankingen.
Inte för att det är en tävling men det är ju nice av vara meddlem i en av världens bästa RLUG. ;)