[MOC] Någonstans i Sverige 1979

Startat av jalex, 23 Oktober 2017 kl. 19:00

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Den här modellen på en Volvo 242 DL byggde jag för snart ett år sedan, men det har inte funnits tid att fota av den. Jag ville försöka återskapa en känsla från sent 70-tal i den första bilden. Bilen är för övrigt den bilmodell som min pappa hade när jag var väldigt liten, så jag minns den lite vagt men den har ändå gett mig inspiration till detta bygge.

Bilen har jag försökt bygga med så många detaljer som möjligt, fast ändå hålla en ganska liten skala. Som ni ser på bilderna kan dörrar, motorhuv och bagagelucka öppnas, och inredningen i bilen har växelspak, pedaler och handbroms. Svårast med bygget var att få till rätt proportioner samtidigt som det fanns begränsad mängd olika bitar i orange.

Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Magnus den store

Som alltid hög standard. Var har du bakom-kulisserna-fotot? Det är ju halva nöjet med dina bilder.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Betweenbrickwalls

Vilka fina detaljer! Jag förstår att det måste ha varit en utmaning med det begränsade antalet bitar i orange. Du har fått till rätt känsla ☺
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

dalle

Av alla sköna detaljer så fastnade jag för silosen i bakgrunden. Mest för att du lagt ned möda att få den så bra.
Om jag ska anmärka på något är det att bakaxeln sitter för långt fram.

jalex

Citat från: Magnus den store skrivet 23 Oktober 2017 kl. 19:12
Som alltid hög standard. Var har du bakom-kulisserna-fotot? Det är ju halva nöjet med dina bilder.

Tack! Ja det kommer nog en snart!  ;)

jalex

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 23 Oktober 2017 kl. 19:17
Vilka fina detaljer! Jag förstår att det måste ha varit en utmaning med det begränsade antalet bitar i orange. Du har fått till rätt känsla ☺

Tack!  Ja helst hade jag velat ha "bars" som fönsterkarmar, men det fanns inte i orange så jag fick komma på en annan lösning. Men sånt är ju roligast när man måste tänka ut en alternativ lösning! :)

jalex

Citat från: dalle skrivet 23 Oktober 2017 kl. 19:30
Av alla sköna detaljer så fastnade jag för silosen i bakgrunden. Mest för att du lagt ned möda att få den så bra.
Om jag ska anmärka på något är det att bakaxeln sitter för långt fram.

Tack! Ja dem är inspirerade från ett sågverk eller liknande i Kil. Ja, jag valde mellan denna positionen och att ha bakaxeln ett steg längre bak, vilket inte heller såg helt korrekt ut, och det medförde andra problem med designen. Bakhjulet ska ju gå ungefär i linje med bakre fönsterkarmen, men får inte göra bagaget för litet.  Här är en bild jag utgått från.

Magnus den store

Citat från: jalex skrivet 23 Oktober 2017 kl. 19:35
Citat från: Magnus den store skrivet 23 Oktober 2017 kl. 19:12

Tack! Ja det kommer nog en snart!  ;)

Jo, jag vet men jag måste ändå fråga.  :)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

jalex

Här är den efterfrågade bakomkulissernabilden  :)

Full Plate

Sjukt snyggt och detaljrikt som alltid :)
Någon speciell anledning till att en del av de fina detaljerna till vänster blev bortklippta i slutprodukten?

jalex

Citat från: Full Plate skrivet 23 Oktober 2017 kl. 20:27
Någon speciell anledning till att en del av de fina detaljerna till vänster blev bortklippta i slutprodukten?

Tackar! Japp, det blev ingen bra komposition av det, mycket bättre när jag tog bort den delen. Men tjejen som syns i fönstret finns med i slutprodukten, fast i andra fönstret :)

Full Plate

Citat från: jalex skrivet 23 Oktober 2017 kl. 20:31
Citat från: Full Plate skrivet 23 Oktober 2017 kl. 20:27

Tackar! Japp, det blev ingen bra komposition av det, mycket bättre när jag tog bort den delen. Men tjejen som syns i fönstret finns med i slutprodukten, fast i andra fönstret :)

Ah, jag förstår. Snyggt blev det iaf :) Gillar den trasiga persiennen i fönstret - hög igenkänningsfaktor på den ;)

Storm_666

Finns bara ett ord för detta bygge: UNDERBART  :)
Du har verkligenb lyckats fånga 70-talet i detta bygge. Bra jobbat.

lindyhep

Förutom att helheten är toppenbra så fastnade jag också på den alldeles strålande trasiga persiennen. Den är så rätt.

jalex

Citat från: Storm_666 skrivet 23 Oktober 2017 kl. 20:41
Finns bara ett ord för detta bygge: UNDERBART  :)
Du har verkligenb lyckats fånga 70-talet i detta bygge. Bra jobbat.

Tack! Kul att 70-talskänslan kom fram! :)