[WIP] Gideon ställer i ordning nytt legorum

Startat av Gideon, 15 Oktober 2017 kl. 13:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: Gideon skrivet 04 November 2017 kl. 19:56
Citat från: Eigenbrötler skrivet 04 November 2017 kl. 18:54
Z-5500 mycket bra val!
De har hängt med sedan 2004 och levererar fortfarande! 6:e bostaden för dessa nu tror jag.
Tyvärr brummar de analoga ingångarna ganska mycket här nu, men jag ska fixa en mini-toslink-adapter till min Chromecast Audio så försvinner det nog med optisk signal. Åtminstone funkade det felfritt med optiskt från datorn i gamla huset. Men det verkar bara vara Spotify och SR play av det jag brukar lyssna på som stödjer att casta ljudet på aj-Fånen/aj-Paddan, så för att lyssna på dokumentärer på Youtube/SVT play och podcasts som jag börjat göra mycket nu så måste jag antingen fortsätta köra analogt eller fundera över om nästa tablet ska vara en Android...
Funderar annars på att offra en bit av bokhyllan framför det stora byggbordet (där jag redan satte drog in en centerhögtalare) och ställa en datorskärm eller liten TV där :)

Galvanisk avskiljare funkar annars bra :)

https://www.kjell.com/se/sok?query=Galvanisk

Gideon

Citat från: Nextuz skrivet 07 November 2017 kl. 13:55
Galvanisk avskiljare funkar annars bra :)

https://www.kjell.com/se/sok?query=Galvanisk
Gör den nån nytta även om problemet uppstår från en ljudkälla som går på batteri...? (T ex telefonen)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Godtfred

Antar att det var en retorisk fråga från elingenjören. Ser att den analoga galvaniska avskiljaren på Kjelle har 12 kOhms(!) impedans på båda sidor... Inget jag ens skulle överväga.

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 07 November 2017 kl. 19:40
Antar att det var en retorisk fråga från elingenjören. Ser att den analoga galvaniska avskiljaren på Kjelle har 12 kOhms(!) impedans på båda sidor... Inget jag ens skulle överväga.

Själva vitsen med en galvanisk avskiljare är ju att den ska ha hög impedans så att krypströmmarna blir så små som möjligt. Oftast används den för att undvika brand i antennkabeln, när kabelTV-uttaget och elkontakten har olika jordpotential.

Gideon

Citat från: andreaseldh skrivet 07 November 2017 kl. 20:54

Själva vitsen med en galvanisk avskiljare är ju att den ska ha hög impedans så att krypströmmarna blir så små som möjligt. Oftast används den för att undvika brand i antennkabeln, när kabelTV-uttaget och elkontakten har olika jordpotential.
Ska kanske förtydliga att jag har problem med brummandet på de analoga ingångarna även utan någonting inkopplat. Kanske beror på elkablar eller nåt annat som ligger för nära?
Oklart för övrigt om problemet fanns även i mitt gamla "kontor", men där körde jag alltid med optisk kontakt.
Flickr   Instagram

Godtfred

Citat från: andreaseldh skrivet 07 November 2017 kl. 20:54

Nu är det iofs skillnad på en galvanisk isolator för TV-signaler och för audiosignaler, men du har nog rätt om man läser databladet mer noggrant. Kjelle säger "in- och utgångsimpedans 12 kOhm", vilket är slarvigt och felaktigt uttryckt, inimpedansen är ju inte 12 kOhm. Borde stå att impedansen mellan in och utgång är 12 kOhm. Det är ju en transformator så inimpedansen i signalvägen bestäms av impedansen i källorna om det inte konstruerats slarvigt.
Gideon: Ibland kan det hjälpa något att vrida stickproppen i väggen... Eller att jorda apparaten, för nätkabeln är väl inte jordad?

Gideon

Citat från: Godtfred skrivet 07 November 2017 kl. 21:30
Gideon: Ibland kan det hjälpa något att vrida stickproppen i väggen... Eller att jorda apparaten, för nätkabeln är väl inte jordad?
Ska prova!
Det är tyvärr bara europapropp på den så nån jord kan man nog inte få till utan egna lösningar... men ska prova att vända på den!
Vet inte om det finns nåt att vinna på att prova att dra den till ett annat vägguttag istället för mitt ganska spretiga nät av skarvsladdar bakom bokhyllorna...?
Flickr   Instagram

AndersI

Citat från: Gideon skrivet 07 November 2017 kl. 21:39Vet inte om det finns nåt att vinna på att prova att dra den till ett annat vägguttag istället för mitt ganska spretiga nät av skarvsladdar bakom bokhyllorna...?

Alla sladdar fungerar ju som antenn, så beroende på vilka 'störsändare' sladdarna passerar kan det spela roll.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Gideon

Citat från: AndersI skrivet 08 November 2017 kl. 10:05
Citat från: Gideon skrivet 07 November 2017 kl. 21:39Vet inte om det finns nåt att vinna på att prova att dra den till ett annat vägguttag istället för mitt ganska spretiga nät av skarvsladdar bakom bokhyllorna...?
Alla sladdar fungerar ju som antenn, så beroende på vilka 'störsändare' sladdarna passerar kan det spela roll.
Ja, så problemet kan nog mycket väl sitta innan min stickpropp eftersom huset är alldeles för fullt med kablar och de är ju knappast skärmade :P
På jobbet kör vi optisk kommunikation så mycket det går just för att minska störkänsligheten.
Flickr   Instagram

byStfn

Skit i elen! Rummet ser fantastiskt ut! ;)

Gideon

Citat från: byStfn skrivet 26 December 2017 kl. 18:31
Betydligt rörigare nu :-)
Ska nog ta en ny bild nån dag men ska försöka packa upp de sista flyttkartongerna först ...
Flickr   Instagram

byStfn

Citat från: Gideon skrivet 26 December 2017 kl. 19:34
Citat från: byStfn skrivet 26 December 2017 kl. 18:31
Betydligt rörigare nu :-)
Ska nog ta en ny bild nån dag men ska försöka packa upp de sista flyttkartongerna först ...

Så du håller på att fylla upp hyllorna nu? Det är ju det bästa!! Gör en time-lapse! :D

crowwlime_

Gideon

Hyllorna är redan fulla, men fortfarande i oreda. Var för sugen på att komma igång att bygga igen så sorterandet och ordnandet får nog vänta typ till sommarsemestern 2019 eller nåt sånt.
Flickr   Instagram

Lordflintstone

Citat från: Gideon skrivet 27 December 2017 kl. 20:59
Hyllorna är redan fulla, men fortfarande i oreda. Var för sugen på att komma igång att bygga igen så sorterandet och ordnandet får nog vänta typ till sommarsemestern 2019 eller nåt sånt.
En del säger att det är lättare att vara kreativ i kaos! Host (Bla  jag) host.