Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Basebrick

Startat av Tobbe Arnesson, 26 Oktober 2010 kl. 16:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Hoj!

Snubblade över Basebrick, en ny (?) sida som håller koll på din LEGO-samling. Peeron och Bricklink gör väl samma saker men åtminstone Peeron är rätt segt och saknar ofta inventories nu mer.

Sidan är lite svåranvänd till en början men det går rätt snabbt att komma igång. Jag exporterade mina set och lösa bitar från Peeron och importerade dem till Basebrick. Sen kan jag söka på t.ex. partnummer 2357 (brick 2 x 2 corner) och få fram att jag har 172 sådana samt vilka färger.

Se skärmdumparna.
Blogg: Robotkampen

Teabox

Najs. Tack för länk-tipset :) Schysst att man nu kan söka igenom sin LEGO samling fast man är på jobbet :P

mechamike

Stämmer in , tack för tipset, har också lackat ur på Peeron som segat ner sig.

?

Stigge72

Jag har inte tittat så noga än (inte tagit mig tid att skapa ett konto).

Fördelen med Peeron är ju att man kan använda det utan att behöva logga in, om man bara vill kolla någonting lite snabbt, säg "vilka set har den här biten?" (förutsatt att de seten har riktiga inventarielistor).

Tobbe Arnesson

stigge72, ja det är Peeron riktigt bra på. Men inte fullt så bra på att hålla koll på din egna bitsamling.

AndersI

Citat från: stigge72 skrivet 26 Oktober 2010 kl. 22:40
Fördelen med Peeron är ju att man kan använda det utan att behöva logga in, om man bara vill kolla någonting lite snabbt, säg "vilka set har den här biten?"

Det fixar ju Bricklink också, och många gånger snabbare än peeron (som verkat näst intill stelopererat när jag försökt använda det den senaste tiden)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Ras 74

I början när jag kom ut ur Darkage så använde jag Peeron mycket.
När jag upptäckte att Bricklink var lättare, snabbare, snyggare och efter som det är där
jag ändå köper mina bitar, så övergav jag Peeron.
Klickar ALDRIG på länkar som folk lägger upp från Peeron. Möjligtvis om det är för att få fram ett set nummer och det inte finns någon annan ledtråd till vad de menar. Men det händer nästan aldrig.
Sedan går jag själv vidare till BL.
Jag har ingen partlist på något ställe, och har aldrig varit intresserad av det tidigare.
Går till den låda jag har en eventuellt intressant bit, för en färg... 5 st... hmmm... lite lite.
Vidare till BL och *catching* några dollar fattigare  ;D

På senare tid har jag funderat på om man skall skaffa en inventory, och detta kanske är programmet att använda.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Tobbe Arnesson

Jag höll setlista på Lugnet och den kunde automatuppdatera Peeron så allt sådant fanns redan på plats. Nu kör jag setlista på Brickset som också knuffar till Peeron automagiskt.

Använder fortfarande Peeron i rätt hög utsträckning, visst är det lite väntan ibland men ingen jättekatastrof. Uppdatering 2010-12-14: Nu är det Basebrick och BrickLink för hela slanten...

Fast Basebrick verkar lovande!

Ras 74

hur ser Brickbase ut om man har flera bitar uppe samtidigt?
Eller kan man bara se en bit i taget?

Får antagligen ladda ner och kolla själv.

Men kan du ta ett screenshoot på om man kan se fler bitar samtidigt. Typ alla "bricks" eller så.

En kompis körde detta i Excel, men insåg att det blev ohållbart till slut.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

Citat från: Ras 74 skrivet 28 Oktober 2010 kl. 10:59
Får antagligen ladda ner och kolla själv.

Det är en webbtjänst så inget man laddar ner mao. Allt du behöver göra är att registrera ett konto på sidan.

Du kan söka igenom din samling med följande kategorier: Part category, Part No, Color, Status och Keywords. Söker du t.ex. på färgen rött så får du en lista på all bitar du har som är röda. Listan inkludera även bilder på bitarna :)

Ras 74

Låter grymt bra. Ännu bättre att det inte är ett program,
då kan man ju kolla det på vilken dator som helst i hela världen.
Eller i min iPhone  ;D

Superkalle

Appropå detta. Är det någon som vet ett bra sätt att få ut en datalista (excel, xml, komma-decimerad) med all bitar o färger i ett visst sätt. I BrickLink kan man "bara" få ut en HTML sida, visserligen i listform, men där saknas färg som egen kolumn. (ex här: http://www.bricklink.com/catalogItemInv.asp?S=10214-1&v=0&bt=0&sortBy=0&sortAsc=A )

Det jag behöver är något i still med:
PartID, ColorID/FärgNamn, Antal

(Tobbe - när du importerade in dina setlistor i BaseBrick - hur gjorde du då)

Tobbe Arnesson

Exempelsökning på "Green" bifogad. Man kan söka på kategorier som "Animal" och även lägga på fler filter på samma gång, t.ex. Animal och Green...

Tobbe Arnesson

Citat från: Superkalle skrivet 28 Oktober 2010 kl. 12:07(Tobbe - när du importerade in dina setlistor i BaseBrick - hur gjorde du då)

Som det står på Basebrick.

Laddade ned CSV-filer från Peeron: http://www.peeron.com/cgi-bin/invcgis/myparts-export som sedan importerades.

Det går även att ladda ned beställningar från BrickLink: http://www.bricklink.com/orderExcel.asp