Köpa Lego i Oslo/Norge

Startat av Umbriel, 26 Oktober 2010 kl. 12:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Umbriel

Hej!

Min första post här, mycket trevligt forum, har letat efter något liknande i Norge men inte hittat, finns det?

Jag försöker hitta bästa ställena att köpa lego i Oslo området alternativt webshopar i Norge.
Tullreglerna är löjligt hårda här, allt med värde över 200 kr som kommer in i landet ska förtullas och betalas avgifter på.

Det bästa ställena jag hittat hittils är:

Butiker:

Extra-Leker Lørenskog
http://www.extra-leker.no/index.php?option=com_qcontacts&view=contact&id=16%3Aextra-leker-lorenskog&catid=44%3Abutikker&Itemid=63
Stor leksaksaffär med ok utbud som verkar hålla något lägre priser än de flesta på större delen av sortimentet, har ofta något set bra rabbaterat.

Outland Kirkegata - Oslo
http://www.outland.no/section.cfm?path=1549
Inte direkt billigt, men centralt läge mitt i Oslo och de har en del större set som inte är så lätta att få tag på och även ett visst urval av lösa bitar att plocka själv.

Webshops:
Har egentligen inte hittat något bättre än
http://shop.lego.com/default.aspx?shipto=no&LangId=2057

Begagnat:
Norska "Blocket"
http://www.finn.no/torget/

Jag misstänker (hoppas;)) att det finns fler som bor i Norge här, var köper ni ert lego när ni inte orkar vänta tills ni ska till Sverige nästa gång?

Etzel

www.brikkelauget.no
Där har du det norska LEGO-forumet. De har varit aktiva ett bra tag och medlemmarna har fin koll på det mesta inom LEGO. De har just nu en utställning på leksaksbutiken Riktige Leker i Oslo. http://brikkelauget.no/diskusjon/viewtopic.php?f=7&t=928

SuperMario

Antagligen off-topic, men kan inte låta bli att kommentera dessa bilder från utställningen som Etzel nämnde:

Yay!!!
PAB i Oslo, på butiken 'Riktige Leker'!!!
Riktigt schysst ju, men kanske priset är lite högt?
(Hur är priserna på LEGOLANDs?)

robban

Plock godis för vuxna... mmm det vattnas i munnen. Så fina färger, dregel..
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Pekblom

mechamike

Cloud city och Imperial Inspection  :o Jabbas sailbarge mer musmsigt än PAB..

On topic, så kan jag nog inte hjälpa till, Kan du inte åka över gränsen och handla? Det verkar ju vara populärt med mat och sprit?
?

Stigge72

Står det ett hg kostar 90 norska kronor?
Skulle i så fall vara typ 100 svenska i dagens kurser, va?

Intuitivt tycker jag också att det låter dyrt, men jag har dålig koll på bitpris/kg

robban

Citat från: mechamike skrivet 26 Oktober 2010 kl. 14:00
Cloud city och Imperial Inspection  :o Jabbas sailbarge mer musmsigt än PAB..

Man kan väll inte bygga gräsmattor av dom seten... ;)
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

mechamike

Citat från: robban skrivet 26 Oktober 2010 kl. 14:02
[Man kan väll inte bygga gräsmattor av dom seten... ;)

Nja, Jabbas sailbarge innehåller iallafall tillträckligt med brunt för att bygga en leråker  ;)

On topic: Åker du på tull om du köper lego på Bricklink av svenska säljare? (om du handlar ifrån Norge)
?

devva

Jag bor i Kristiansand och har gjort så att jag skickar allt jag köper till mina päron (i Sverige), så tar dom med sig, eller jag tar med mig tillbaks hit. Har inte hittat nån riktigt bra butik härikring ännu, men finns iaf TrU och en affär som heter LEKER som har ganska gott om LEGO, men till Norska priser, givetvis..  :(

Ang. tull så får du enligt Norsk lag ta in varor av ett värde på 6000kr för eget bruk utan att betala något extra (gäller ej fordon el. liknande) om du för in dom själv, via post så är jag osäker men skulle gissa på att man åker på tullkostnader vid ganska låga belopp.

Umbriel

Tack för tipsen så långt.
De bilderna på "PAB" är från Outland som jag nämnde, bra utbud men inte billigt där ;)
Ska kolla på Brikkelaugets sidor där borde finnas mer info :)
När det gäller import så går det bra att göra en "Harry-tur" (de kallar det så när man åker till Sverige och handlar) men inte beställa via post, allt över 200 kr som ju är löjligt låg gräns ska förtullas :(

Tobbe Arnesson

Förra året när jag och 42Hz var i Åre åkte vi över till Trondheim och köpte öl och småläsk.

;)
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: stigge72 skrivet 26 Oktober 2010 kl. 14:01
Står det ett hg kostar 90 norska kronor?
Skulle i så fall vara typ 100 svenska i dagens kurser, va?

Intuitivt tycker jag också att det låter dyrt, men jag har dålig koll på bitpris/kg

90kr/hg står det :P

SuperMario

2006 (eller var det 2007? :-\) betalade jag 6 € per hekto på LEGOLANG Günzburg (Fabrik heter stället om jag inte missminner mig).

Skrytsson

Citat från: devva skrivet 26 Oktober 2010 kl. 14:20
Ang. tull så får du enligt Norsk lag ta in varor av ett värde på 6000kr för eget bruk utan att betala något extra (gäller ej fordon el. liknande) om du för in dom själv, via post så är jag osäker men skulle gissa på att man åker på tullkostnader vid ganska låga belopp.

Hur är det motsatta? Dvs löper jag som svensk stor risk för att åka på tull när jag handlar för 561 SEK från Norge? Är femte gången jag handlar från Helges, har aldrig reflekterat över tull-risk förut. Men nu när när en vecka gått börjar farhågorna komma...