Konvertera PF-räls till 9V Test 2

Startat av Nilseman, 09 September 2017 kl. 23:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Nilseman

Jag har börjat experimentera med att konvertera vanlig PF-räls till 9v. Blev inte supernöjd med aluminium-tejp så jag började spåna vidare. Detta är test nr2:

Material denna gången är fortfarande aluminium men istället för tejp så köpte jag några såna enkla folieformar, fäster dubbelsidig tejp och skär remsor. Detta känns bättre (kan vara att ledningsförmågan inte är jättebäst med alu ändå) men jag är skapligt nöjd.
Nästa test kan bli rostfritt stål, sett lite varianter på tunn folie på aliexpress som jag nog provar....

Bilder från nuvarande test nr2

Storm_666

Kul att någon mer än jag funderar/testar detta. Såg en video på tuben där det testades koppartejp och personen var väldigt nöjd med resultatet. Har köpt men inte hunnit testa själv än.
Blir kul att följa och se hur det går  :)

Ozp

Vad jag har läst så slits tejpen rätt snabbt.

Kwagge

Varför gör man så här? 9v original rälsen är för dyr är enda anledningen jag kan komma på..

Nilseman

Citat från: Kwagge skrivet 10 September 2017 kl. 11:40
Varför gör man så här? 9v original rälsen är för dyr är enda anledningen jag kan komma på..

Ja jag antar att det är tyngsta argumentet. Fast jag vet inte exakt hur tillgången på 9v-räls ser ut, men den lär väl sina tänker jag. PF-rälsen är ju i produktion så den är ju lätt att få tag i.

Citat från: Ozp skrivet 10 September 2017 kl. 11:17
Vad jag har läst så slits tejpen rätt snabbt.

Hörde också om det, därför testar jag nu folieformar som är lite kraftigare. Och tejpen är biltemas dubbelhäftande. Den är bra för att den inte rivs sönder så lätt (en seg tålig plast i den)

Citat från: Storm_666 skrivet 10 September 2017 kl. 08:10
Kul att någon mer än jag funderar/testar detta. Såg en video på tuben där det testades koppartejp och personen var väldigt nöjd med resultatet. Har köpt men inte hunnit testa själv än.
Blir kul att följa och se hur det går  :)

Jag ville försöka hitta någonting silverfärgat (Koppar har ju totalt helt fel färg som skär sig mot original-färgen)
Tänkte kanske göra en test längre fram med tunn folie i rostfritt stål. Hittade på Aliexpress.

AndersI

Tittar man på vad som används i "slot racing"-sammanhang så verkar det vara 100% koppartejp. Det är nog den elektriska ledningsförmågan som avgör. Det finns visst förnicklad koppartejp avsedd för skärmning, vet inte hur slitstarkt nickelskiktet är...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Teabox

Man får även "rätt" grå nyas på rälsen också  :P

Kwagge

Citat från: Teabox skrivet 11 September 2017 kl. 10:19

Man får även "rätt" grå nyas på rälsen också  :P

Finns som 9v med i "rätt" färg.

https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=2865#T=S&C=85&O={"color":85}

Carl T

Jag skulle tro att det som är viktigast inte är ledningsförmågan som sådan (aluminium är också en hygglig ledare) utan kontakten mellan metallbitarna där det torde kunna bli mer problem med oxidskiktet som bildas på aluminium.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.