Pneumatikfunderingar

Startat av Muede, 22 Augusti 2017 kl. 09:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Muede

Hej. Jag håller på med dörrmekaniken till vårat Star Trekbygge. Jag har två cylindrar, en på varje sida om dubbelskjutdörren. Dessa är kopplade till samma spak som släpper ut luft till en lång sladd som sedan delas i två till de 2 cylindrarna.

Jag har en liten legotank och en tryckmätare kopplade innan spaken. Jag pumpar upp trycket till 2,5 bar men sen sjunker trycket typ med 0,5 bar varje gång jag drar i spaken. Sjunker det så mycket bara för att det är så mycket slang efter spaken? Vilka negativa effekter kan uppstå med långa slangar?
/ Muede

Boathill

Mer slang borde innebära mer plats för den komprimerade luften att expandera på när den släpps ut vilket snabbare tömmer tanken.
Region Hufvudstaden

Muede

Ja. Kan man bygga bort det på nåt smart sätt?
/ Muede

pehter aka ibbe

Slangarna är inte helt stumma så dom kommer att ge lite förluster i tryck när du har längre slang, det finns en anledning till att hydraulslangar oftast har ett lager med stålväv.
Sedan läcker ventilerna lite luft vid vare omslag, om du drar långsamt i spaken så kan du märka det.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Muede

Bättre med nya slangar än gamla?
/ Muede

pehter aka ibbe

Citat från: Muede skrivet 22 Augusti 2017 kl. 09:50

Jag har inte märkt någon större skillnad mellan nya / gamla slangar. Skulle väl undvika dom äldsta slangarna från 80-talet, dom är lite plastiga  ;D

Det går att sätta en 18654 vid varje slangkoppling så kan man ha högre tryck innan slangarna hoppar av.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

ByggareDan

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 22 Augusti 2017 kl. 11:04
Citat från: Muede skrivet 22 Augusti 2017 kl. 09:50

Jag har inte märkt någon större skillnad mellan nya / gamla slangar. Skulle väl undvika dom äldsta slangarna från 80-talet, dom är lite plastiga  ;D

Det går att sätta en 18654 vid varje slangkoppling så kan man ha högre tryck innan slangarna hoppar av.

Det viktiga är väl att kolla så dom är hela och inte söndertorkade, men det kanske bara gäller mina gamla.

/ByggareDan

mattiasr

Jag tänker att det inte borde vara så svårt att tillverka en egen större tank. Legos tankar är ju ganska små. Såg någon film på youtube där det hade gjorts. Det var en bil IR-styrd bil som drevs framåt med hjälp av en pneumatisk motor och den kom ganska långt på en laddning av tanken.