Tekniska museet, monter 3 - City

Startat av Sirre, 12 Oktober 2010 kl. 02:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Sirre

Den andra montern med city-tema behöver fyllas med diverse stadsrelaterade byggen.

Det jag tänkte bidra med är en räddningskår bestående av ett antal sjukvårdsfordon. Än så länge så har jag inte kommit igång med mina MOCar, men officiella set har jag ett antal som jag kan fylla lite utrymme med ifall det skulle bli kris.

Jag behöver dock hjälp att fylla denna monter, så har ni några byggen i stadstema (fordon, hus eller annat) så får ni jättegärna ställa ut dem här. :)
Alla bidrag uppskattas!

Har du något som inte passar i de andra montrarna så går det säkert att klämma in här om platsen räcker till, men med prioritet för stadsbyggen.

Visa gärna bilder på era föremål!

Nextuz

Citat från: Sirre skrivet 12 Oktober 2010 kl. 02:04
Den andra montern med city-tema behöver fyllas med diverse stadsrelaterade byggen.

Det jag tänkte bidra med är en räddningskår bestående av ett antal sjukvårdsfordon. Än så länge så har jag inte kommit igång med mina MOCar, men officiella set har jag ett antal som jag kan fylla lite utrymme med ifall det skulle bli kris.

Jag behöver dock hjälp att fylla denna monter, så har ni några byggen i stadstema (fordon, hus eller annat) så får ni jättegärna ställa ut dem här. :)
Alla bidrag uppskattas!

Har du något som inte passar i de andra montrarna så går det säkert att klämma in här om platsen räcker till, men med prioritet för stadsbyggen.

Visa gärna bilder på era föremål!

Gör lite moddar på de offeciella =)

Stigge72

Jag har en 32x32 ("normalstor" basplatta) MOC, som är inspirerad av TV-serien V (Originalet). Det är lite saker som fortfarande ska fixas till, men jag hade tänkt ta med den till E-tuna i helgen för uppvisning.

Det låter som att det är i den här montern den hör hemma.

Selander

SMART-bilarna kan ställas ut i montern 3 - CITY, men tveksamt att jag kan/hinner bygga
ngn typ av bilfirma el dylikt.
Såvida inte ngn annan har tid & lust att bygga en bilfirma?

Jag skulle MÖJLIGEN, kunna bygga en bil-transport lastbil som kan ta t ex 3st 3177:or.
Har redan skisser på en sådan nämligen.....
Resten av bilarna får stå på bilfirmans parkering isåfall.

SuperMario

Jag kan ta på mig uppgiften att bygga bilfirman, men den byggnaden blir nog inte färdig till träffen i E-tuna. Vad är maximimåtten jag ska bygga efter?

Herr Selander, kan du bistå med några klistermärken? (Förresten, ska det stå 'Smart' på dessa eller något påhittat namn?)

Sirre

Hur vi delar upp ytan beror lite på hur många vi blir som samsas om den.

Jag har inte bestämt hur jag ska lägga upp mina grejer. Det blir antingen att placera ut fordonen på en/två ljusgråa 48x48 basplattor, men då blir det tomma basplattor (dvs motsatsen till SNOT), eller så sätter jag ut dem på gatorna byggt av några 32x32 vägplattor. Det senare skulle passa formatet för stigge72s MOC.

SuperMario, har du något förslag eller preferens?

Jag kan göra en snabb skiss imorgon kväll över hur fördelningen ser ut än så länge, då kanske det blir något klarare... :)

Selander

Citat från: SuperMario skrivet 12 Oktober 2010 kl. 16:15
Jag kan ta på mig uppgiften att bygga bilfirman, men den byggnaden blir nog inte färdig till träffen i E-tuna. Vad är maximimåtten jag ska bygga efter?
Herr Selander, kan du bistå med några klistermärken? (Förresten, ska det stå 'Smart' på dessa eller något påhittat namn?)
Låter spännande med bilfirma ! Vi får väl ta den yta som Sirre kan tilldela oss  :D
Klistermärken fixar jag, och jag tror det får stå "SMART" på dem......vi får enas om storlek etc när
vi vet yta och hur stor byggnad det blir.....spontant tror jag inte byggnaden behöver vara så stor.....vi kan
ju ställa dit min Scania cementbil + bygga en gjutform, för att simulera att bilfirman precis håller på att expandera
sin (lilla) lokal !
http://farm5.static.flickr.com/4030/4299438119_4b8c1d5b1a_z_d.jpg?zz=1

Sirre

Ursäkta att det blev lite sent!

Här kommer skissen!

Det vänstra alternativet är uppdelat i 48x48-plattor vilket kanske är lättare att bygga större hus på, det högra alternativet är 32x32-plattor, vilket nog bidrar till en lättare uppdelning av ytan.

Vilket föredrar ni?

Som man ser så finns det utrymme att expandera mot lediga ytor om det skulle behövas mer plats för bygget, alternativt fler föremål att ställa ut. T.ex. i högra alternativet så kan bilfirman expandera åt höger (50% mer yta) eller nedåt (100% mer).
Säg bara till isåfall så ändrar jag det i skissen. :)

SuperMario

Det är lugnt, än räcker tiden. ;)

Hmmm.
Personligen föredrar jag att det blir 32x32-plattor.
Då blir det enklare fördelning av ytan, eftersom vi är 4 st. som delar på den.

Men, ska det inte finnas några vägplattor alls?

Uppdatering:
Vad sägs om att ha vägplattor i kors? (1 fyrvägskorsning mitt i + 4 raksträckor utåt)
Många fordon kan då ställas på vägbanan.

Nextuz

Citat från: SuperMario skrivet 14 Oktober 2010 kl. 10:00
Det är lugnt, än räcker tiden. ;)

Hmmm.
Personligen föredrar jag att det blir 32x32-plattor.
Då blir det enklare fördelning av ytan, eftersom vi är 4 st. som delar på den.

Men, ska det inte finnas några vägplattor alls?

Uppdatering:
Vad sägs om att ha vägplattor i kors? (1 fyrvägskorsning mitt i + 4 raksträckor utåt)
Många fordon kan då ställas på vägbanan.

Håller med här =) Jag har iallfall en långtradare ;)

Sirre

Jag håller med, det blir lättare att dela upp med 32x32-plattor. :)

Vägplattor blir det absolut! De tre rutor som jag har valt (ljusblåa) är tänkt som vägplattor, och det får gärna utökas till de lediga ytorna med fler vägar om ni behöver det. :)

Nextuz: Vad bra! Ju fler fordon desto bättre! (Till en viss gräns förstås ;))

SuperMario

Det låter bra!  :D

Vilken väglayout ska tillämpas? Ska posta några alternativ lite senare (på kvällen antar jag). Hursomhelst, kommer det att bli ca 5-6 st. vägplattor.

Sedan är det intressant att välja typ av vägplattor, det finns ju 5 st. att välja mellan (själv saknar jag den senaste typen, den i 'dark bley'). Det bör samköras med valet av byggplattor, så att det inte ser konstigt ut.

Nextuz

Citat från: SuperMario skrivet 14 Oktober 2010 kl. 13:50
Det låter bra!  :D

Vilken väglayout ska tillämpas? Ska posta några alternativ lite senare (på kvällen antar jag). Hursomhelst, kommer det att bli ca 5-6 st. vägplattor.

Sedan är det intressant att välja typ av vägplattor, det finns ju 5 st. att välja mellan (själv saknar jag den senaste typen, den i 'dark bley'). Det bör samköras med valet av byggplattor, så att det inte ser konstigt ut.

Ny aslfalterat ;)

Sirre

Trevligt, ser fram emot förslagen. :)
Då kan du ju passa på att markera så stor yta du vill ha till bilfirman. :)

Det bästa vore vägplattor som har samma färg som vanliga basplattor som husen ska stå på (vad det nu blir). För min del har jag dock bara denna utgåva: http://www.brickset.com/detail/?Set=6312-1
Inga gröna eller de nya mörkgråa. :(

Så jag skulle föreslå dessa ljusgråa äldre vägplattor, såvida inte nån kan bidra med tillräckligt många av de nyare varianterna. :)

Selander

Citat från: Sirre skrivet 14 Oktober 2010 kl. 13:21

Jag håller med, det blir lättare att dela upp med 32x32-plattor. :)
Vägplattor blir det absolut! De tre rutor som jag har valt (ljusblåa) är tänkt som vägplattor, och det får gärna utökas till de lediga ytorna med fler vägar om ni behöver det.
En synpunkt bara, vägplattor gör att den byggbara ytan för t ex bilfirma blir minimal.