Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Nedgånget hus

Startat av Nybohov Creation Ltd., 17 April 2017 kl. 14:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Bredvid [MOC] NYC Fire Escape Building har jag tänkt att denna kåk ska stå. Återigen är det brandstegen som lockar.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 31 Oktober 2016 kl. 16:18

Det var när jag såg The Wire (typ tio år efter alla andra) som jag såg detta hus och tog ett skärmklipp:

När jag satte igång med det som utvecklades till hotellet glömde jag bort att kolla på bilden utan byggde efter mitt, uppenbarligen dåliga, minne. Det betyder att det blir att sätta igång med ett nytt bygge när detta klart. Tanken är att det ska se, nästan. lika nedgånget ut som på bilden.

Dessa tekniker är jag sugen på att testa till husgrunden:

wall technique no. 6 by Simon NH, on Flickr

wall technique no. 7 and 8 by Simon NH, on Flickr

Resten av fasaden kommer att vara delvis nedfallen, som Emma visade i sitt mästerbygge:

IMG_3015 by emma farm, on Flickr

Jag har inte tidigare testat denna teknik, men varit sugen länge.

Så, nu har jag startat en WIP-tråd till en MOC utan att lägga upp några egna bilder. Dags att börja bygga med andra ord!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andli

Tack för att du påminde mig om byggteknik nr 7.
Och inkluderar man 1x2 plate och nya jumperplates så går det ju att bygga de vanligaste formerna...
Man får väl komplettera med lite jumperplates i fönsterhålen för att få fönsterna på en lagom nivå..

Undra om tekniken funkar på villor med :)

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Magnus den store

Ska du bygga mellanliggande eller ett hörnhus? Simon har fina tekniker men jag funderar på om/hur 6 och 8 funkar i hörn, eller har du kanske bara tänkt använda det där putsen lossnat?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 17 April 2017 kl. 15:02
Ska du bygga mellanliggande eller ett hörnhus? Simon har fina tekniker men jag funderar på om/hur 6 och 8 funkar i hörn, eller har du kanske bara tänkt använda det där putsen lossnat?

Det är tänkt att det ska bli ett hörnhus. Jag skulle vilja att även hörnen är lite skamfilade, men jag har ingen aning om hur det kommer att bli. Dörren bryter av grunden i hörnan, så där är det lugnt. Jag har nog tänkt att göra en husgrund på ett par bricks höjd, inte som på bilden. Eftersom förlagan har olika stuk på de två sidorna kanske det blir en teknik på ena sida och en annan på den andra.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Har kommit igång.

Testar lite olika sätt att få till en sliten fasad:

[WIP]  [MOC] Worn down building by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Husgrunden på ena sidan:

Nybohov Creation Ltd.

Har fortsatt att laborera med den slitna fasaden.

Fotot är inget vidare, men det är ju WIP. Färgen är tan, oavsett vad det ser ut som. I grunden har jag blandat ny och gammal grå. Jag gillar att det ser skitigt ut.

Byggnaden kommer att förlängas åt båda håll.

o0ger

Jag gillar denna idé och det ska bli intressant att följa.

Min tanke när jag ser din senaste bild är att huset ser trasigt ut snarare än slitet. Nästan som att det har detonerat en bomb i närheten. Jag tror att du skulle försöka ta bort de djupaste hålen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Odidoma

Håller med oo00ger jag gillar det också men du ska inte bygga fönstren istället? Tänker att du kan få till trasiga fönster isf. Snyggt byggd dörr och ännu bättre när du har vinkel på den.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 19 April 2017 kl. 21:10
Jag gillar denna idé och det ska bli intressant att följa.

Min tanke när jag ser din senaste bild är att huset ser trasigt ut snarare än slitet. Nästan som att det har detonerat en bomb i närheten. Jag tror att du skulle försöka ta bort de djupaste hålen.

Det blir gärna "extra allt" i början. Det kommer säkert att ändras ju längre bygget fortskrider. Jag testar fortfarande vilka lösningar som funkar.

Citat från: Odidoma skrivet 19 April 2017 kl. 21:30
Håller med oo00ger jag gillar det också men du ska inte bygga fönstren istället? Tänker att du kan få till trasiga fönster isf. Snyggt byggd dörr och ännu bättre när du har vinkel på den.

Tackar!

Jag vill nog att det ska se helt igenbommat ut. Har har trasiga fönster i [MOD] Palace Cinema (10232) efter branden och tegel i [MOC] NYC Fire Escape Building. Har du något exempel på hur det skulle kunna se ut?

Odidoma

Så här gjorde jag på min dinner, använde cheeseslopes i transclear och även på marken nedanför.

colonel

Man kommar långt med jumpers, erlings och tiles....

Nybohov Creation Ltd.

Nybohov Creation Ltd.

Har fortsatt med den vänstra delen av bygget. Byggnaden är i så pass gott skick invändigt att det går att bo där.

Hörnhuset kommer att täcka den öppna gaveln:

Mer växtlighet ska läggas till på baksidan:

Teabox

Spännande att få se utvecklingen :)

Nybohov Creation Ltd.

Framsidan snudd på färdig. Några bruna fönster är på väg. Har inte bestämt mig för om det ska vara delade rutor som i den vänstra byggnaden eller som de lila i den högra. Det kan bli en blandning så att det ser ut som de bruna i högra byggnaden. (Det beror delvis på hur fönstren räcker till.)

De nedre fönsterhalvorna är inskjutna en halv stud för att det ska se ut som om det går att öppna dem genom att skjuta upp nedre fönstret innanför det övre.

Eftersom jag inte kommer att göra någon inredning, och det bor en del ljusskygga individer i husen, hänger det tunga draperier och neddragna persienner i fönstren.

Det återstår en hel del, men den sidan av bygget kommer att vara enklare och inte lika bitintensiv. Dörrarna och brandstegen är provisoriska för att få till rätta känslan.

Det lär bli en hel del av denna sorts slitna vägg i resten av bygget.