[WIP] Ostindiefararen Götheborg

Startat av Wolcker, 17 April 2017 kl. 12:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Wolcker

Har tänkt ett tag på att bygga ett gammalt fartyg. Först tänkte jag göra något i minifigsskala men den blev ju ganska stort då. Så fick hoppa minifigskalan. Sedan tänktes det göras Regalskeppet Wasa men eftersom det skeppet ligger i stockholm så sjunkt iden ganska fort. Så tog Göteborgs stolthet, Götheborg, som trots att den sjunk den också iallafall sjunk med målet i sikte. Som detta projekt kanske kommer göra =)

Skala
Orginalskeppet (The LEGO ship)
Längd: 58,5 m (60 cm)
Brädd: 10,94 m (11 cm)
Masthöjd över däck: 40,5 meter (38 cm)
Legoskeppet blir då skalan 1:100.
sjömännen är 5 pluppar höga, det är 1,7 cm och då blir de ca 170 cm i höjd
(Skalan mättes i efterhand och hade bara gått på ögonmått via bilden nedan, ganska nöjd med det)

Målet Ostindiefararen Götheborg

HMS Nelson
Jag använde ritningen som referens.

Skrovet

Första versionen

Andra versionen

Lagt till

• nät som är ihoprullade och fasttejpade för att se ut som segel som är ihoprullade.
  • nät vid gallionsfiguren
  • röda gubbar som jobbar i masterna
  • Snören med pluppar på(vet inte vad de heter) som håller fast masterna
  • Höjt ut makre delen av skeppet (2 plates)

Två versionen lades fram direkt eftersom jag inväntade svar ifrån SBC April tävlingen om jag fick ha med skeppet där.

Tredje versionen

Vad som gjorts, relingen där fram är fixad. Aktern är omgjord helt. Skeppet är nu isärtagbart (topdäck, andradäck(mellan) och första däck(längst ner). Alla däck är också inredda, andra dekc har kanoner, kanonkulor, sjömän, bord med mat på (skålar med ärtsoppa). första däck har all last.

Kommer att göras / Will ha hjälp med:
Det kommer att läggas curved slopes under kanonerna, där man ser legoplupparna.
Funderar på att ta isär skeppet och göra det i 3 delar så man lätt kan dela på det och visa hur det ser ut innuti. Alltså dela det i underskrov, mellanskrov och däck med master.

Funderar på hur jag skall göra med kojarna, om jag skall skippa dom eller någon kanske har en bra ide
Hur skall jag få aktern att inte se så tanktig ut, samma sak med det blågula i fören. Några idèer?
Vill ha konstruktiv kretik så skeppet blir bättre =)

Hoppas ni gillar den
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Gideon

Kul att se fler skepps-MOCs i Swebrick, de har vi inte varit så bortskämda med?
Smart att bygga på lite SNOTad borläggning för att få till mer lutning på sidorna, det gjorde helt klart sitt för att lyfta helhetsintrycket. Tycker också att proportionerna på riggen ser rätt bra ut :)

Det jag funderar på eftersom du ber om feedback är om det skulle varit en "sektion" längre, just nu blev det kanske lite för knubbigt. Tycker också att helhetsintrycket hade lyfts om det hade haft en viss längsgående krökning (kan inte den svenska översättningen av engelskans Sheer), kanske t ex genom att relingen lyfts nån plate emot för och akter?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Wolcker

Jo tänkte det också men den är inte så knubbig i verkligheten, eftersom jag inte har fixat mitt fotoställe än så är det såhär jag får ta, försökte bygga ett skepp i mörkare brun och tyckte att den blev lite för lång =)

Men skalöl tänka på det =)

Tack för feedbacken
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Nyllet

Citat från: Gideon skrivet 17 April 2017 kl. 14:30
(kan inte den svenska översättningen av engelskans Sheer)

Är det "språng" du tänker på?

Wolcker

Skall bygga om fören lite övre däck, tänkte använda mig av hinges så den blir lite böjdare.

Sedan skall jag testa att göra samma sak i aktern. då kommer aktern bli lite längre bak och då känns den nog lite längre. Försökte bygga lite snabbt en förlängning men den blir då för lång. Om man jämför med bilden så tycker jag att skeppet är i samma längd som bilden, om man tänker på kanonerna m.m. Dock är ju bredden typ samma eftersom lego har sin standardbotten.

Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Wolcker

Uppdaterade med en 3dje version av skeppet. Har också laggt till skalan på skeppet, vilket jag blev ganska nöjd med. nästan exakt skala 1:100.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Teabox

Tänker du ta med dig skeppet på söndag? :)

Wolcker

Citat från: Teabox skrivet 21 April 2017 kl. 14:26
Tänker du ta med dig skeppet på söndag? :)

Står redan på jobbet så den kommer med =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker