[WIP] [MOC] GTS Finnjet - FÄRDIGBYGGD! :)

Startat av Nickexs, 05 April 2017 kl. 20:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Nickexs

Hejsan!

Håller nu på med ett större projekt - nämligen att bygga GTS Finnjet, som vid sin lansering var världens snabbaste och längsta kryssningsfärja. Riktigt hur det kommer se ut, har jag inte framme ännu. Sitter och labbar med allt möjligt i Studi.io.

Odidoma

Kul! Är tanken att den ska komplettera befintliga båtar i samlingen på framtida utställningar?

Nickexs

Citat från: Odidoma skrivet 05 April 2017 kl. 20:11
Kul! Är tanken att den ska komplettera befintliga båtar i samlingen på framtida utställningar?

Kan eventuellt bli så :)
Planerar att bygga en minihamn i moduler, och placera några av dom officiella Silja eller Viking Line setten i, så det blir Moc+set så att säga.

Vad det gäller Finnjet, funderar jag på att sätta en fot, med fartygsinfo under.

Magnus den store

Kul bygge! Kommer du försöka få till proportionerna rätt?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nickexs

Citat från: Magnus den store skrivet 05 April 2017 kl. 20:53
Kul bygge! Kommer du försöka få till proportionerna rätt?

Jo, mitt mål är att få den så lik orginalet som möjlig :)

Nickexs

Har just nu strandat med projektet, då jag tycker den blir för stor. Håller däremot på att fundera ut någon rimlig scala, så att den t.ex kan få plats i någon modul istället.

Nickexs

Här kommer en uppdatering!
Har nu bestämt mig för att använda lite gamla bitar, och använda några bitar med målade fönster blandat med nytt ;)

robin.z

Stiligt, blir kul att följa! Båtfantast som jag själv är jag nyfiken på Mariella (gissar jag) du byggt i din avatar. Visa gärna lite foton :)
Följ oss gärna på instagram @lifeofbricks :)

Nickexs

Citat från: robin.z skrivet 15 Maj 2017 kl. 17:14
Stiligt, blir kul att följa! Båtfantast som jag själv är jag nyfiken på Mariella (gissar jag) du byggt i din avatar. Visa gärna lite foton :)

Jodå :) Jag har en liten bild här. Det är däremot Mariellas syster, Olympia. Men det är ju samma set :)

Nickexs

Bitarna till bygget är beställda! :)
Nu är det bara en lång väntan på leveransen.

Nickexs

Så här kommer det att bli på ett ungefär. Jag har byggt upp hela båten i stud.io.
Har byggt till en del saker efter att bilden togs.

Nickexs

Lite mera detaljer.
Jag vill att modellen skall se så mycket levande ut som möjligt, därför blir det svarta transparanta 1×2 bitar som får bli rök i skorstenen.

Här finns en bild på Finnjet, fotad i Helsingfors. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/GTS_Finnjet_Helsinki.jpg

Nickexs

Vad tycker ni med kombinationen med dom gamla färdigtryckta fönster-bitarna, i förhållande till nya bitar?

Magnus den store

Jag är ingen fan av gulnade bitar, men vad är alternativet? Trycka egna bitar?

Varför har du bytt slopes på fören? Jag gillar den första bättre.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nickexs

Citat från: Magnus den store skrivet 30 Juli 2017 kl. 15:32
Jag är ingen fan av gulnade bitar, men vad är alternativet? Trycka egna bitar?

Varför har du bytt slopes på fören? Jag gillar den första bättre.

Nej jag gillar inte heller gulnade bitar, så jag kommer försöka bygga med bitar som inte är gulnade.

Jag vart inte riktigt nöjd med längden, så jag breddade den och gjorde den kortare och då blev det fler slopes i fören. :)