Frågor om Technic i byggen

Startat av pehter aka ibbe, 27 Mars 2017 kl. 21:49

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Det har dykt upp lite olika frågor om Technic så jag tänkte att man skulle kunna samla ihop frågor och tips i en egen tråd.

Tänkte börja med en kompakt nedväxling, beroende på batteri så hamnar varvtalet mellan 8-12 varv/min.
Wormgear

Lite olika exempel på hur man kan använda 6585. Vill man motorisera så är det troligt att man behöver nedväxling får att få lämpligt varvtal.
6585 rotation
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Nybohov Creation Ltd.

Jag vill gärna se mer tips! Technic är ett tomt blad i min legobok.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

lingonfil

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 Mars 2017 kl. 16:26
Jag vill gärna se mer tips! Technic är ett tomt blad i min legobok.

Keep 'em coming. Och var inte rädd för att tipsa om enkla/triviala konstruktioner. =)

Skafte

Ju enklare desto bättre!

Exempel på rörelse man vill kunna göra på enkelt sätt:

- Gungbräde
- Vertikal rotation (T ex väderkvarn)
- Fram och tillbaka, typ 5 cm i ett spår (all teknik under "markytan")
- Upp och ner, typ en hiss fast utan snöre
- Snöre förresten, kan man få en sån där som snören sitter på att snurra åt ena hållet först och åt andra hållet sen? Lilla Ida i flaggstången kanske?

mortil

http://sariel.pl

väldigt bra sida med simpla konstruktioner och bra grunder. 

sen att killen är grymt skicklig på att bygga modeller gör de bara roligare.

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

pehter aka ibbe

Citat från: Skafte skrivet 28 Mars 2017 kl. 18:56
Ju enklare desto bättre!

- Gungbräde
- Snöre förresten, kan man få en sån där som snören sitter på att snurra åt ena hållet först och åt andra hållet sen? Lilla Ida i flaggstången kanske?

Ah, lite hjärngymnastik till lunchpromenaderna  ;D

Vertikal rotation skulle samma wormgear funka, möjligtvis med ytterligare en neddrevning för att ytterligare sänka varvet.

Fram/tillbaka och gungbräda bygger på samma princip, 6632 eller liknande på en axel så får man rätt rörelse. Det svåra kan vara få det kompakt så det går att dölja det.

Upp och ner funderade jag på 2428 och 202, ska kanske plocka undan dom från blandlådan med tanke på priset. Beroende på höjden så kan en pneumatisk cylinder funka.

Ja, man kan få snöre att vända men det är ett pill att få till. Strömbrytare som är fjäderbelastat så att den växlar mellan ändlägen styr riktningen, pillet är att få fjädern rätt spänd och vinkel så den växlar vid rätt tidpunkt.

o0ger

Ju enklare desto bättre!

När man vill bygga vertikal rotation så behöver ni lära er att använda 6585 som TLG själva ofta använder i set när de vill få till samma funktion. Jag använde den i min Blade Wing för att rotera cockpitarna. Fördelen med den är att det blir stabilt och att den går att fästa bra med de "plates" som sitter fast i själva biten.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lindyhep

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 28 Mars 2017 kl. 22:04
Ju enklare desto bättre!

- Gungbräde

Ah, lite hjärngymnastik till lunchpromenaderna  ;D

Vertikal rotation skulle samma wormgear funka, möjligtvis med ytterligare en neddrevning för att ytterligare sänka varvet.

Fram/tillbaka och gungbräda bygger på samma princip, 6632 eller liknande på en axel så får man rätt rörelse. Det svåra kan vara få det kompakt så det går att dölja det.

Upp och ner funderade jag på 2428 och 202, ska kanske plocka undan dom från blandlådan med tanke på priset. Beroende på höjden så kan en pneumatisk cylinder funka.

Ja, man kan få snöre att vända men det är ett pill att få till. Strömbrytare som är fjäderbelastat så att den växlar mellan ändlägen styr riktningen, pillet är att få fjädern rätt spänd och vinkel så den växlar vid rätt tidpunkt.

Text...funkar inte för det här på mig ;) Jag behöver bilder.
Sariel.pl - ja det kanske finns där men det fanns så väldigt mycket där....Letar jag lite så anar jag att jag kanske kan hitta en del under Ideas...

Jag tycker det vore toppen att samla lite grundläggande knep här. Enkelt alltså.
Kanske nån kan sammanställa och lägga som typ pdf i byggbeskrivningar sen också. Med bilder. Hellre bara bilder än bara text men jag tror både och behövs.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: lindyhep skrivet 28 Mars 2017 kl. 22:46

---

Det är samma lika med mig.

Vilken motor är bäst att börja med?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

mortil

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 29 Mars 2017 kl. 08:23

---

Power functions

Medium funkar på majoriteten av byggen.    liten och smidig.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Skafte

Är det någon skillnad på ut-effekten från

59510c01 Electric 9V Battery Box 4 x 11 x 7 PF

och

87513c01 Electric 9V Battery Box Power Functions?

Eller är de enda skillnaderna storleken och olika batterityper?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: mortil skrivet 29 Mars 2017 kl. 09:28
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 29 Mars 2017 kl. 08:23

---

Power functions

Medium funkar på majoriteten av byggen.    liten och smidig.
Det är alltså denna 58120c01?

Teabox

Citat från: Skafte skrivet 29 Mars 2017 kl. 09:55

och

En skillnad är att tågbatterilådan stänger av sig självt efter en stund om jag har förstått det rätt.

andli

Det beror på vilken version av tåglådan. De nya ska man kunna få att vara igång konstant genom något trick. Hålla inne knappen länge eller nått.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

pehter aka ibbe

Citat från: o0ger skrivet 28 Mars 2017 kl. 22:16
När man vill bygga vertikal rotation så behöver ni lära er att använda 6585 som TLG själva ofta använder i set när de vill få till samma funktion. Jag använde den i min Blade Wing för att rotera cockpitarna. Fördelen med den är att det blir stabilt och att den går att fästa bra med de "plates" som sitter fast i själva biten.

Nackdelen är att det är låst till 1:1 så ned/uppväxling måste ske före/efter.

Citat från: andli skrivet 29 Mars 2017 kl. 21:14
Det beror på vilken version av tåglådan. De nya ska man kunna få att vara igång konstant genom något trick. Hålla inne knappen länge eller nått.

Håll in knappen typ 5 sek så kommer led:en att blinka några gånger, tror att det ska funka på alla versioner.

Citat från: Skafte skrivet 29 Mars 2017 kl. 09:55
och
Inte skillnad på uteffekt som jag vet om, det finns en strömbegränsning men den borde inte slå till förrns man kör flera XL motorer hårt. några M-motorer är inget problem.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 29 Mars 2017 kl. 10:33
Det är alltså denna 58120c01?
Ja, den har fördelen att kunna fästas både med Technic-pins och på plates. Finns en motorsats där den ingår,  .

Sariel.pl - ja det kanske finns där men det fanns så väldigt mycket där....Letar jag lite så anar jag att jag kanske kan hitta en del under Ideas...

Jag tycker det vore toppen att samla lite grundläggande knep här. Enkelt alltså.
Kanske nån kan sammanställa och lägga som typ pdf i byggbeskrivningar sen också. Med bilder. Hellre bara bilder än bara text men jag tror både och behövs.

Sariel har mycket bra verktyg på sin hemsida, används flitigt  ;D

Ska se om jag får lite tid i helgen att plocka ihop några exempel.