Hjälp med utväxling

Startat av Odidoma, 25 Mars 2017 kl. 12:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Odidoma

Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips (och gärna illustrationer) om hur jag skulle kunna få en 87751 att snurra lååångsamt. idag har jag PF-startkittet (8293-1) + lite random kugghjul.

Wolcker

Små till stora kugghjul ger långsamare.

Till min deathstar så anvädne ajg två st Gearbox 6588 och en turntable 2856c01 gick mycket långsamt, vet inte hur långsamt du vill ha det =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Zilmrud

Citat från: Odidoma skrivet 25 Mars 2017 kl. 12:28
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips (och gärna illustrationer) om hur jag skulle kunna få en 87751 att snurra lååångsamt. idag har jag PF-startkittet (8293-1) + lite random kugghjul.

Detta vill jag följa. Min växellåda i mitt hus är sjukt stor för att få ner M-motorn till långsamt. Men mitt tips jag fick var att börja med en XL-motor istället då den snurrar långsammare.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

andli

Du vill ha så litet kugghjul du bara har på motorn, tex det lilla 8 taggars hjulet i satsen.
Och sen så stort hjul du bara har mot det, alltså geariing down enligt bilden nedan.

På axeln på det röda kugghjulet kan du sen sätta ett nytt litet "grönt" och börja om igen, för varje steg kommer det gå långsammare och långsammare!

edit: (överkurs)
Den högsta utväxlingen får man om man använder "worm gear"

Men det är klurigare att få ihop avstånden, och de måste sitta på "drivande" axel, alltså på motorsidan i en utväxling då det inte går att köra de baklänges.
I översta exemplet är utväxlingen 8 : 24 eller tre varv på motoraxeln får det stora hjulet att rotera ett varv.
Med ett worm gear blir samma utväxling 1:24 eller 24 varv på motoraxeln ger ett varv på stora hjulet!

Bilderna är stulna från denna tutorial:
http://sariel.pl/2009/09/gears-tutorial/
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Nextuz

Citat från: andli skrivet 25 Mars 2017 kl. 12:38

Bilderna är stulna från denna tutorial:
http://sariel.pl/2009/09/gears-tutorial/

Worm har en annan bra fördel, man kan bygga väldigt platta konstruktioner om man har behov :)

Odidoma

Tack, nu kan jag ha blivit lite klokare. Så fort jag får tid ska jag tillämpa tipsen och sen kommer jag antagligen med mer frågor/funderingar.

pehter aka ibbe

Ett exempel på hur man kan få ihop en kompakt nedväxling, du får 8-12 varv/min.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Kuiper

Ett annat tips är att sänka spänningen. Det enklast sättet med startsatsen borde vara att inte montera in alla batterier och sedan ersätta de saknade batterierna med lite sladdstumpar. Förhoppningsvis finns det ingen "dum" elektronik i batteriboxen som ställer till det. Fördelen med att sänka spänningen är att motorn kommer att låta mindre då den får ett lägra varvtal.

Nextuz

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 25 Mars 2017 kl. 22:16

Precis så, väldigt kompakt:)

Skafte

TACK!

Kunde bygga en precis sån med "de här kommer jag aldrig använda"-bitarna. Men jag har insett att det skall röra på sig om det skall vara något att komma med nuförtin. En sån här bild gör väldigt mycket för oss Technic-noviser. Får man be om fler?  :)

Myko

Om man ska vara petig borde väl kugghjulet vara det där vita kugghjulet som följer med motorn? Som det är byggt kan man väl skada motorn om mekanismen fastnar?

mortil

Citat från: Myko skrivet 27 Mars 2017 kl. 16:13
Om man ska vara petig borde väl kugghjulet vara det där vita kugghjulet som följer med motorn? Som det är byggt kan man väl skada motorn om mekanismen fastnar?

kan och kan .  klart de kan.  men dom friktionskopplingskugghjulen orkar ju knappt någon belastning.  speciellt inte efter någon timmes körande och slirande.  då brukar dom slita ut sig rätt fort sen.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

pehter aka ibbe

Citat från: Skafte skrivet 27 Mars 2017 kl. 16:10

TACK!

Kunde bygga en precis sån med "de här kommer jag aldrig använda"-bitarna. Men jag har insett att det skall röra på sig om det skall vara något att komma med nuförtin. En sån här bild gör väldigt mycket för oss Technic-noviser. Får man be om fler?  :)

Tror att jag kan fixa något under kvällen.

Citat från: Myko skrivet 27 Mars 2017 kl. 16:13

Mja, dom ställer till mer än vad dom hjälper. Friktionskopplingen är anpassad för dom gamla 9V motorerna vilket gör att dom börjar slira vid redan 30-40% av max belastning för en M-motor.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr