Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Barqan Fire

Startat av Gideon, 12 Mars 2017 kl. 01:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Ett bygge till den pågående utmaningen i Guilds of Historica. Det föreställer en verkstad i Kaliphlin där man tillverkar en maskin som kan spruta eld, inspirerad av den historiska "grekiska elden". En av soldaterna här har visst råkat bygga upp ett högre tryck i maskinen än han räknat med...

En verkstad i Barqa i Kaliphlin

En verkstad i Barqa i Kaliphlin

Närbild på vagnen

Oops!

Oops!

Mekanismer färdiga att montera på vagnar

Belysningen gjordes med en blandning av blixtljus och UV-ljus, som reglerades genom att variera exponeringstiden. Det var inte helt lätt att avgöra hur mycket blått som var acceptabelt i bilderna och heller inte helt lätt att redan på kameran se om man fått bitarna i trans-neon orange tillräckligt exponerade. Men jag tycker att jag i alla fall lär mig mer och mer för varje gång jag labbar med detta :)

Enbart UV-ljus:

Fotouppställningen:

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

footos

Trevligt bygge! Väldigt effektfullt med elden.

de Gothia

Oj vad snyggt!:) passar bra in Barqa!!:) gillar färgerna du gått till! Vad heter färgen på taket på bl?

Odidoma

Riktigt snyggt och effektfullt! bra klossat.

Gideon

Citat från: de Gothia skrivet 12 Mars 2017 kl. 12:19
Oj vad snyggt!:) passar bra in Barqa!!:) gillar färgerna du gått till! Vad heter färgen på taket på bl?
Det är Dark Orange (och lite Medium Dark Flesh) på BL, vi hade dessa små slopes i bulken förra året :)

Jag gjorde för övrigt en lite intressant observation apropå färgskillnader/olika plast. Om man tittar riktigt noga ser man att cheese slopes i dark orange samt en (!?) slope 2x1 (näst nedersta på åttonde kolumnen från höger) har en lite lite mörkare ton. Men fläskar man på ordentligt med UV-ljus lyser de på ett helt annat sätt än övrig dark orange. Misstänker att plastblandningen skiljer sig på något sätt...?

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

insurrection

Snyggt! Jag gillar särskilt snittet med bjälkar och trägolv i huset.

KallEl75

Älskar denna modellen, dock är man ju lite av en historienörd, men vad spelar det för roll. :)

Dock undrar jag lite grand om det var grekerna som "började använda elden". Jag kan minnas väldigt fel här, men jag har fått för mig att det var ett annat folkslag som var på och pillade med detta först.

fork

Snyggt!
Har ju sett att DK orange skiljer sig lite i ton ibland men att det skulle vara annorlunda under UV Ljus är intressant.  :o

Ledwinka

Citat från: Gideon skrivet 12 Mars 2017 kl. 12:44
Jag gjorde för övrigt en lite intressant observation apropå färgskillnader/olika plast. Om man tittar riktigt noga ser man att cheese slopes i dark orange samt en (!?) slope 2x1 (näst nedersta på åttonde kolumnen från höger) har en lite lite mörkare ton. Men fläskar man på ordentligt med UV-ljus lyser de på ett helt annat sätt än övrig dark orange. Misstänker att plastblandningen skiljer sig på något sätt...?

Citat från: fork skrivet 12 Mars 2017 kl. 16:20
Har ju sett att DK orange skiljer sig lite i ton ibland men att det skulle vara annorlunda under UV Ljus är intressant.  :o

Lite OT-varning kanske, men jag vill bara flika in med lite mer orange som är en så trevlig färg.

Jag testade med helt vanlig orange i veckan. De ser ju ganska lika ut tills man tänder UV-lampan:

drdoddo

Det här med UV-ljus gör ju det hela ännu grymmare  :o. Scenen i sig är RIKTIGT nice, men som vanligt imponerar fotot minst lika mycket.

Peter S

Kul också att det neonoranga ger ett återsken också, så att det inte bara lyser upp sig själv, utan även väggen bakom.

o0ger

Så fantastiskt fint bygge! UV-ljuset lyfter verkligen fram explosionen.

Jag gillar också hur du brukar göra tvärsnitt i byggnader istället för bara en vägg.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Grymt bygge.

Citat från: Gideon skrivet 12 Mars 2017 kl. 12:44
Intressant iakttagelse. Undra om de ändrat receptet på dark orange eller om de kanske råkat göra fel?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67

Odidoma

Grattis! alltid en klapp på axeln att få husera på TBB.