Månadens MOC Mars 2017 arbetstråd

Startat av Anders67, 03 Mars 2017 kl. 23:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 03 Mars 2017 kl. 22:59
Kikade runt efter lite att fylla ut lite tåglandskap och hittade detta lok som stack fastnade, gillar gamla bruksfordon. Ett snöröjningslok med inbyggd vändskiva.
För att få rätt proportioner bliv loket lite större än dom som Lego plockar ihop. 9stud bred och 44 långt om jag räknat rätt, skalan hamnar på ca 1:52.
Ingen motordrift, går att sätta på tågmotor istället för en av boggin men den är lite för stor för Legos standardkurva för att funka bra.
Gjorde ett försök att göra egna klistermärken och det funkade bra, lite pilligt att få dit.

Klippt från  jarnvag.net:
Status: I trafik
Typ: Dieselelektriskt lok
Axelföljd: Bo'Bo'
Längd: 16600 mm (med plogar 18130 mm)
Tjänstevikt: 84 ton
Effekt: 1235 kW
Hastighet: 105 km/h
Tillverkare: Nohab
Byggår: 1969-1970
Byggt antal: 10
Ursprunglig nummerserie: 284-293
Tillhör: Infranord

Och nu till lite bilder:

TB / DLL 3107 by pehter aka ibbe, on Flickr

Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Anders67

Citat från: Zilmrud skrivet 02 Mars 2017 kl. 14:44
Residential Quarters

Efter den stora olyckan lades stora delar av staden San Victoria i ruiner. De rika familjerna som överlevde katastrofen byggde en barriär mot ruinerna. Innanför denna barriär kunde de fortsätta att leva som vanligt så länge barriären var skyddad.

Modulhusen i staden byggs med mellanrum på sidorna och bakom för att skapa gränder bakom och mellan husen. Här finns en lite smutsigare och fattigare del av staden dit de mest välbärgade aldrig beger sig.

Detta kvarter består av tre olika boningshus som även huserar en den mindre företag och andra verksamheter. På baksidan står en vattenreservoar.

Tyvärr inget som rör sig i denna model ;)

Residential Quarters - Corner 1 by Peter Ilmrud, on Flickr

Residential Quarters - Corner 2 by Peter Ilmrud, on Flickr

Residential Quarters - Corner 3 by Peter Ilmrud, on Flickr

Residential Quarters - Corner 4 by Peter Ilmrud, on Flickr

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 03 Mars 2017 kl. 17:01
Hade lite lösa tankar på en walker med de bruna ballongbitarna sedan tidigare och när Mechamike sedan gjorde sin kände jag att det var dags att få ändan ur, så credit för inspiration till Herr Mechamike  ;)

Här kommer så Treudd, en ångdriven, trebent walker som körs av den eminente Sir Vilhelm van Hatt (oklart varför han heter så, haha!).

Treudd - steamwalker by Andreas Lenander, on Flickr

Treudd - steamwalker by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: Selander skrivet 04 Mars 2017 kl. 14:23
Här kommer några fler typiskt svenska villor, av samma stil som de jag hade med på UKK.

Anders67

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 07 Mars 2017 kl. 20:32
Ville ju ha något som rörde lite på sig till steampunk-kvarteret så ett tåg kändes som det naturliga steget. Har snott motor, etc från . Lite svårt att få till helt optimala bilder men tycker dessa får duga. Har även bifogat en liten video för de som tvivlar på att den faktiskt kan åka runt  ;D
Den största utmaningen var att ta hänsyn just till alla delar som måste få plats (och som verkligen tar plats!) för att tåget faktiskt ska kunna åka också. Framtill är det för övrigt en liten "ugn" där en ljuskälla sitter som får simulera ugnen. Lite pyssel att få till den delen men blev rätt nöjd med det till slut.

Introducing the Rockefeller! Aristokratins förstaval för komfort och fart ;)

Rockefeller - steampunk train by Andreas Lenander, on Flickr

Rockefeller - steampunk train by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 11 Mars 2017 kl. 12:51
Tänkte testa en liten annan teknik för tak vilket slutade med en liten stuga på en "ö". Har inte satt på benen än men kommer vara en del av aetheria så fort detta är åtgärdat.

Cabin in the forrest by Andreas Lenander, on Flickr

Cabin in the forrest by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: Gideon skrivet 12 Mars 2017 kl. 01:22
Ett bygge till den pågående utmaningen i Guilds of Historica. Det föreställer en verkstad i Kaliphlin där man tillverkar en maskin som kan spruta eld, inspirerad av den historiska "grekiska elden". En av soldaterna här har visst råkat bygga upp ett högre tryck i maskinen än han räknat med...

En verkstad i Barqa i Kaliphlin

En verkstad i Barqa i Kaliphlin

Närbild på vagnen

Oops!

Oops!

Mekanismer färdiga att montera på vagnar

Belysningen gjordes med en blandning av blixtljus och UV-ljus, som reglerades genom att variera exponeringstiden. Det var inte helt lätt att avgöra hur mycket blått som var acceptabelt i bilderna och heller inte helt lätt att redan på kameran se om man fått bitarna i trans-neon orange tillräckligt exponerade. Men jag tycker att jag i alla fall lär mig mer och mer för varje gång jag labbar med detta :)

Enbart UV-ljus:

Fotouppställningen:

Anders67

Citat från: Odidoma skrivet 12 Mars 2017 kl. 10:36
Här kommer mitt nästa bygge. Helt puristiskt. Jag var lockad att använda ME-räls men vågade inte. Jag fortsätter på den inslagna vägen och bygger hur vuxna och straffmyndiga minifigs ibland beter sig..

Anders67

Citat från: Zilmrud skrivet 12 Mars 2017 kl. 09:03
Streets of San Victoria

På gatorna i staden spatserar stadsborna på gatorna utan oro för det som händer utanför barrikaderna. Livet går vidare och ingen vill bekymra sig för striderna om ruinerna och den värdefulla Verniten utanför. Livet blomstrar i staden och de flesta invånarna har skott sig på de affärer de har gjort med Verniten.

Till modulhusen har jag tagit fram ett förslag på gatumodul där trottoarerna finns samt där kullerstensgatan är med. Svårigheten i detta är mestadels att ta fram en bra nivå på detaljer av kullerstensgatan. Mna vill inte ha 1x1 runda tiles i rader så att det ser konstgjort ut. Men dessa får bli ett första test som får utvärderas i Linköping. Efter det tar vi fram en standard för vägmodulerna.

Jag har snott designen på gatlyktorna av Wineyard. All kredd till honom för de snygga gatlyktorna. CBt skall utvärdera olika alternativ till gatlyktor men för fotona och för Linköpingsutställningen har jag använt Wineyards design. Kanske får vi tillåtelse att använda denna design framöver, men det återstår att se.

Streets of San Victoria 1 by Peter Ilmrud, on Flickr

Streets of San Victoria 1 by Peter Ilmrud, on Flickr

Citizens of San Victoria by Peter Ilmrud, on Flickr

//Z

Anders67

Citat från: Svartkrut skrivet 12 Mars 2017 kl. 17:53
Letade fram bitarna till och återuppbyggde Nattbussen från Harry Potter och kom då på idén att bygga en klassisk brittisk dubbeldäckare. Googlade bilder och utgick från dem och Nattbussen och såhär blev det till slut.

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 01 Mars 2017 kl. 17:11
Commonwealth Weapons Division

Long Range Covert Ops Frigate

Kodnamn: DISDAIN

Uppdrag: Test av experimentella vapen
Status: Saknad. Antas stulen. (officiell förklaring: olycka. förintad vid vapentest)
Senast observerad: Epsilon Indi

Disdain by o0ger, on Flickr

Disdain by o0ger, on Flickr

Anders67

Anders67

Anders67