Månadens MOC Februari 2017 arbetstråd

Startat av Anders67, 02 Februari 2017 kl. 10:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Anders67

Citat från: Gideon skrivet 20 Februari 2017 kl. 00:27
En kurir är på väg till Kaliphlin genom Nocturnus djupa träsk med underrättelser om farorna som ansamlas i Nocturnus. Tyvärr valde han inte den bästa genvägen, där man till och med behöver vara försiktig med floran...

Byggt för Guilds of Historica Book II, challenge V (kategori A, max 16x16 eller motsv).
Mitt första bygge för GoH på minst ett år, det känns kul att vara igång igen!

Anders67

Citat från: Odidoma skrivet 20 Februari 2017 kl. 14:23
Här kommer ett bygge som jag satt ihop idag. Jag fick inspiration av de figs jag fick med från Uppsalaeventet.

Ett speciellt tack till Sockerbit som gav mig löpande feedback under dagen!

Anders67

Citat från: Gideon skrivet 20 Februari 2017 kl. 18:43
Bygge för Brethren of the Brick Seas, Challenge V. Det känns toppen att vara tillbaka i byggläge igen!
Disclaimer: No official LEGO string was harmed during the making of this MOC.

I den rådande politiska situationen där ön Terraversa nästan brutit sig loss från Mardier har öns vicekung blivit en mycket viktig spelare. Hans dotter är därmed ett mycket gott parti för den som vill knyta närmare band med utbrytarriket. En adelsman från ett av fastlandets riken Eslandola friar här nu till vicekungens dotter.

Frieri i King's Port

Hans uppvaktande av henne har uppenbarligen gett resultat när hon nu gladeligen säger ja! För de unga tu och Eslandola ser saker alltså mycket bra ut just nu.

Friare

Hittills den lyckligaste dagen i hennes liv

Alla är dock inte nöjda med arrangemanget. Mardiers kung Alphonse har sänt agenter för att med alla medel motverka att Terraversa knyter närmare band med hans fiender Eslandola.
En av dessa agenter har nu hittat ett utmärkt sätt att stoppa detta närmande men ändå få det att se ut som en olycka...

Lönnmördare

Medan folk samlas runt den olycksaliga friaren kan lönnmördaren lätt hinna därifrån.

Slutet på en kärlekshistoria...

Huset är inspirerat av holländska 1600-talshus med deras smala och höga form och en hijsbalk för att kunna få upp saker på vinden.

Utan minifigs.

Utan minifigs.

Bonusbild: 100 % crop av ringen från bilden ovan för att testa makroobjektivet, ska nog inte klaga på skärpan.
Även byggaren själv blev visst synlig i bilden.

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 21 Februari 2017 kl. 19:59
Blev ju lite sugen att på något sätt vara med i det kommande mars-CBt så jag byggde en rover, modell större, som förhoppningsvis kan få stå på någon av modulerna (wink, wink Gideon  ;))

Var ganska klar från början över hur baksektionen skulle se ut men fick arbeta om fronten ett flertal gånger innan jag blev hyfsat nöjd. Återkommer med lite fler bilder, bl a där tracksen är vända åt andra hållet. Just tracksen var ju det som startade bygget och det som jag ångrat flest gånger då det var lite pyssel för att få till dem på ett vettigt sätt. Blev dock ganska nöjd med slutresultatet så det fick det vara värt  ;D

J.A.R.L. - Mars exploring rover by Andreas Lenander, on Flickr

Citat från: drdoddo skrivet 23 Februari 2017 kl. 20:32
Citat från: andreaseldh skrivet 22 Februari 2017 kl. 21:46
Men vi har ännu inte fått reda på vad J.A.R.L. står för?
Det är frågan det  ;)
Citat från: mechamike skrivet 23 Februari 2017 kl. 01:20
Jag tror den skulle vinna på att lyfta hytten och i samma veva vända på banden så den högre delen är framåt, man vill ju ha bra klätterförmåga och uppsikt framåt..
Det är möjligt ang hytten, får testa lite fram till Linköping och se om det funkar bättre. Jag har testat att vända tracksen och det ser helt ok ut men jag föredrar nog ändå looken som blir så här. Återkommer med bilder på den varianten.

Här är för övrigt lite fler bilder från andra vinklar.

Anders67

Citat från: Emma skrivet 23 Februari 2017 kl. 19:38
Jag har skickat in ett bidrag till Kockice, den ungerska lugen. De har Brickstory för andra året i rad, om jag fattat saken rätt. Jag har valt tema Industriella revolutionen. Och försökt förmedla en bild inifrån en textilfabrik. Ganska kul bygge. Enkelt byggtekniskt, med snottat massonry-golv. Råkade komma över en dansk butik som säljer lever 4593 i tan. De fick bli tråden som löper mellan spolarna på maskinerna.

En kortare story skulle skickas in också.

The trade-union struggle and the feminist struggle has been crucial to how working conditions have developed during the last century.
With my MOC I want to highlight how working conditions in a textile factory might have looked like during the industrial revolution.
There was no health insurance.The working environment was gruesome. Wages were terribly low. Children daycare did not exist. And there were kids working in the factories, handling the dangerous machines.

Anders67

Citat från: Wineyard skrivet 24 Februari 2017 kl. 17:43

Här har vi en liten modell av UKK jag byggde och ställde ut under förra helgens event. Jag har också petat ihop en liten instruktion till bygget.

Anders67

Citat från: Emma skrivet 20 Februari 2017 kl. 23:17
Äntligen. Nu kan ni anse denna MOC och detta 2016 års projekt färdigt!

Superkul att få ställa ut det i Uppsala, där ett flertal besökare hade kopplingar till området. Människor berättade att de jobbat där. Att mamma bodde där. Att de pluggat där. Och många kommenterade såklart att de sett husen när de åkt förbi med tåget.

Här kommer bilder från helgen.

En av mina favoritvinklar. Det är precis detta man möts av när man kommer från pendeln.

Bygget i sin helhet.

Från andra hållet.

Balkonger på terapivägen 10.

Innergårdarna söderifrån.

Tack för alla trevliga kommentarer. Utan peppen från er swebrickare hade jag aldrig fått detta färdigt.

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 23 Februari 2017 kl. 23:21
Jag kunde såklart inte hålla mig borta från det här.

Jag började bygga lite på det ganska direkt när de första bilderna hade släppts. Men sen tröttnade jag på hela grejen. Sen ligger det alltid där i bakhuvet och gnager: "kanske om man gör så? eller jkanske så?" osv osv. och nu är det klart.

Assembly Square Mini Modular by o0ger, on Flickr

Inte optimala fotoförhållanden i Sverige en vinterkväll.

Anders67

Anders67