Återkommande byggtävling

Startat av Odidoma, 25 Januari 2017 kl. 21:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Odidoma

Jag har fundera på en återkommande tävling ett tag, har sett liknande på Flickr. Så här tänker jag att det går till. Jag presenterar en bit som ska ha en framträdande roll i bygget. Det finns inga begränsningar vad gäller storlek på bygget eller hur många/några antal av den valda biten man använder. Byggtiden är tre veckor och sen har vi ungefär en vecka på oss att rösta fram vinnaren. Vinnaren i sin tur presenterar nästa bit och så rullar det på. Tanken är att vi kör igång den 1:a varje månad. Vad tror ni om det?

o0ger

Kul idé! Kan vara ett bra sätt att få igång bugglusten, och kanske kan ersätta viggbyggar-trådarna som verkar ha stannat av lite.

Ni kan ju hoppas att jag aldrig vinner! ;D
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Citat från: Odidoma skrivet 25 Januari 2017 kl. 21:42
Jag har fundera på en återkommande tävling ett tag, har sett liknande på Flickr. Så här tänker jag att det går till. Jag presenterar en bit som ska ha en framträdande roll i bygget. Det finns inga begränsningar vad gäller storlek på bygget eller hur många/några antal av den valda biten man använder. Byggtiden är tre veckor och sen har vi ungefär en vecka på oss att rösta fram vinnaren. Vinnaren i sin tur presenterar nästa bit och så rullar det på. Tanken är att vi kör igång den 1:a varje månad. Vad tror ni om det?

Låter som en intressant tävlingsform, förmodligen kan vi nog titta i vårt valv efter några priser till detta.

Odidoma

Citat från: Anders67 skrivet 25 Januari 2017 kl. 22:35
Citat från: Odidoma skrivet 25 Januari 2017 kl. 21:42

Låter som en intressant tävlingsform, förmodligen kan vi nog titta i vårt valv efter några priser till detta.
det låter toppen. Du kanske även vill vara den som håller i det hela?

Anders67

Nej snarare tvärt om, kul att fler kan vara med och hjälpa till att ratta Swebrick.
Jag har fullt upp med de planerade "fasta" tävlingarna.
Denna kan vara ett mytt kul alternativ till vinjetterna.

Kör du Odi

Peter S

Frågan är också vad "framträdande roll" betyder. Jag såg duellen på flickr med den runda pin connectorn i silver och de flesta byggen hade den som just framträdande, dvs en ansenlig andel av det totala bitantalet. Annars kan det betyda att det räcker med en bit, men väl synlig.
Kul idé. Bra med tävlingar där bitarna är i fokus och inte temat.

Magnus den store

Är det tänkt att bitarna ska regleras på något vis?

Kan ju bli fel om den utvalda biten exempelvis är 3004 i Pearl Light Gray. Den finns på Bricklink men den finns inte i något set.

Samma sak med bitar:
-i utgångna färger,
-som kom i ett set för 15 år,
-med feltryck som 87552pb016a osv.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Odidoma

Citat från: Magnus den store skrivet 26 Januari 2017 kl. 00:18

Kan ju bli fel om den utvalda biten exempelvis är 3004 i Pearl Light Gray. Den finns på Bricklink men den finns inte i något set.

Samma sak med bitar:
-i utgångna färger,
ingen reglering utan vi får sätta vår tillit till att vi har kloka och sunda vinnare som vill ha en rolig tävling för alla än några få.

Boathill

Man kan väl skippa att styra på färg så blir det enklare för fler att vara med?
Region Hufvudstaden

lindyhep

Citat från: Magnus den store skrivet 26 Januari 2017 kl. 00:18

Samma sak med bitar:
-i utgångna färger,

Den som väljer biten får väl vara klok i sitt val helt enkelt. Inte bara slumpmässigt ta en bl-bit.

Memmla

Godtfred

Föreslår att sätta någon typ av rimlig begränsning. Storlek eller antal bitar. Fler kan då vara med på liknande villkor.

lingonfil

Citat från: Peter S skrivet 25 Januari 2017 kl. 23:30
Frågan är också vad "framträdande roll" betyder. Jag såg duellen på flickr med den runda pin connectorn i silver och de flesta byggen hade den som just framträdande, dvs en ansenlig andel av det totala bitantalet. Annars kan det betyda att det räcker med en bit, men väl synlig.
Kul idé. Bra med tävlingar där bitarna är i fokus och inte temat.

Det kanske omröstningsproceduren kan ta hand om. Alltså ett bygge där biten har använts på ett framträdande vis och med hög NPU (nice part usage) skommer få röster än andra. Folk kommer nog inte bara rösta på "snyggaste bygget" utan mer på "bäst användning av biten ifråga".

Citat från: Godtfred skrivet 26 Januari 2017 kl. 13:00
Föreslår att sätta någon typ av rimlig begränsning. Storlek eller antal bitar. Fler kan då vara med på liknande villkor.

Om det är en månads deadline så kanske det också är självreglerande. Jag tror inte nödvändigtvis att ett stort bygge har en fördel över ett mindre.

drdoddo

Kul ide. Har kikar igenom en del av de gamla tävlingarna på Flickr med liknande upplägg (glömmer nu vad de heter) och utgår ifrån att samma nivå av trash-talk uppmuntras  ;D?

Skafte

Iron builder, va?

Jag har ju en idé för tävling regionerna emellan med lite samma grundtanke, baserat på de bitar vi fick i regionsstöd i Halmstad. Om någon mer region har kvar av dem, alltså...  :P