Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC]:s Mest vita klossar

Startat av embe, 01 Januari 2017 kl. 14:18

Föregående ämne - Nästa ämne

embe

Jag har tänkt bygga moc:s av vita klossar, undersöka vad man kan göra med bitarna i architecture studio, . Om möjligt kommer jag enbart använda bitar från Studio, om inte så anger jag det. Första byggena har varit geometriska former som sfärerna på bilden.

Både i detta forum och på nätet i övrigt finns mängder med exempel på byggen utförda med 21050. Detta använder jag rätt ogenerat som inspiration, ska dock försöka vara noga med källa när det är ren stöld :D. Boken som följer med i setet är också en källa till idéer.

Lego sphere 21050 by em - be, on Flickr

Lego sphere 21050 by em - be, on Flickr

Idén stulen från nätet? Visst...


*******************************************
Från och med Svar #27 har jag frångått regeln
att bara använda bitar från
.
*******************************************

embe

Vattenpalatset i Eskilstuna stängdes 2016. Fasaden är K-märkt men insidan kommer att byggas om till campus för högskolan. Byggnaden uppfördes på 30-talet och är av funkis-typ.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vattenpalatset,_Eskilstuna

Bygget är en Potemkinkuliss, legobygget dvs, enbart de två fasadväggarna har jag klossat. Bitarna i Studio räcker inte till. Det spelar ingen roll, det här setet är som ett skissblock, man bygger, fotar och sedan river man.

Lego Vattenpalatset by em - be, on Flickr

Lego Vattenpalatset by em - be, on Flickr


byStfn

Schysst idé för att utvecklas!

Den där bollen har jag lärt mig att den heter Lowell Sphere och tillskrivs Bruce Lowell. Han skriver lite om den på sin sajt http://www.brucelowell.com/lowell-sphere/

Vattenpalatset har det plaskats vilt i många gånger - visste inte att de stängt! Ska du beta av alla klassiska E-tunamonument? Runda Kiosken? :D

/Stefan från Selaön/Stallarholmen/Strängnäs

AndersI

Känns definitivt igen! Jag skulle nog försökt göra entrén en plate högre, man får lite känsla av att man måste krypa in i den :-)

Kul med en Eskilstunabo till - kanske vi kan dra igång diskussionerna om en lokalavdelning igen!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Godtfred

Fint hus!

Kollade inventariet på Studio-setet, synd att bitarna inte riktigt räcker att göra den "riktiga" lilla Lowell-sfären då man använder 2420 och 15573 på sidorna istället. (Den blir mycket snyggare då...)

embe

Citat från: byStfn skrivet 04 Januari 2017 kl. 20:19
I Vattenpalatset har det plaskats vilt i många gånger - visste inte att de stängt! Ska du beta av alla klassiska E-tunamonument? Runda Kiosken? :D

/Stefan från Selaön/Stallarholmen/Strängnäs

Jag bygger rätt planlöst, eventuellt blir det något mer från E-Tuna. Runda kiosken är för övrigt riven.

Citat från: AndersI skrivet 04 Januari 2017 kl. 20:21
Känns definitivt igen! Jag skulle nog försökt göra entrén en plate högre, man får lite känsla av att man måste krypa in i den :-)

Kul med en Eskilstunabo till - kanske vi kan dra igång diskussionerna om en lokalavdelning igen!

En plate högre skulle det varit. Lokalavdelning, hur många byggare är det i närområdet?

Citat från: Godtfred skrivet 04 Januari 2017 kl. 22:26
Fint hus!

Kollade inventariet på Studio-setet, synd att bitarna inte riktigt räcker att göra den "riktiga" lilla Lowell-sfären då man använder 2420 och 15573 på sidorna istället. (Den blir mycket snyggare då...)


Jag kollade på Lowell-sfären, men jag ville inte använda extrabitar redan på första bygget.

AndersI

Citat från: embe skrivet 05 Januari 2017 kl. 18:15Lokalavdelning, hur många byggare är det i närområdet?

I "Vilka vi är"-tråden har fyra personer sagt att de bor i Eskilstuna. Vidgar man cirklarna något (Kungsör, Arboga, Strängnäs, Mariefred, Västerås, Hallstahammar, Katrineholm, Flen, Malmköping, Björkvik) så borde vi kunna bli betydligt fler.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

embe

Det går bygga det mesta med lego, tex pussel. Har gjort en pussel-kub, det går inte att få alla ytor släta med bitarna i studio (jag har iallafall ingen lösning), istället har jag använt transparenta på de felande ytorna. Om man kompletterar med 18 st 4274 så kan man få den helt slät.

Finns förstås massor av exempel på nätet, dock ingen lika fin som denna;)

Lego sphere puzzle by em - be, on Flickr

Lego sphere puzzle by em - be, on Flickr

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

embe

Citat från: o0ger skrivet 08 Januari 2017 kl. 21:41
Det finns inverted tile i vitt. 11203

Alltid lär man sig något nytt, tänker dock försöka undvika bitar som inte ingår i

embe

Citat från: AndersI skrivet 05 Januari 2017 kl. 21:53
Citat från: embe skrivet 05 Januari 2017 kl. 18:15Lokalavdelning, hur många byggare är det i närområdet?

I "Vilka vi är"-tråden har fyra personer sagt att de bor i Eskilstuna. Vidgar man cirklarna något (Kungsör, Arboga, Strängnäs, Mariefred, Västerås, Hallstahammar, Katrineholm, Flen, Malmköping, Björkvik) så borde vi kunna bli betydligt fler.

Vore kul att träffa andra byggare, Anders kan du dra i detta? I en ny tråd förslagsvis.

embe

Byggt en interiör, gillar hela arcihitecture studio konceptet mer och mer. Klossar, sortering och arbetsyta i samma kartong.

GLego window with curtain and chair by em - be, on Flickr

Lego window with curtain and chair by em - be, on Flickr

AndersI

Citat från: embe skrivet 15 Januari 2017 kl. 19:30
Vore kul att träffa andra byggare, Anders kan du dra i detta? I en ny tråd förslagsvis.

Det gjorde jag ju - Faktorimuseet + hem till mig i lördags, annonserat både på Swebrick och Facebook. Inte en kotte hörde av sig eller dök upp...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

embe

Citat från: AndersI skrivet 15 Januari 2017 kl. 19:42
Citat från: embe skrivet 15 Januari 2017 kl. 19:30
Vore kul att träffa andra byggare, Anders kan du dra i detta? I en ny tråd förslagsvis.

Det gjorde jag ju - Faktorimuseet + hem till mig i lördags, annonserat både på Swebrick och Facebook. Inte en kotte hörde av sig eller dök upp...

Ok, har missat att det finns en tråd, men ge inte upp utan fortsätt med ditt initiativ.

embe

Stonehenge, yngre bronsåldern, är fantastisk. Sedan jag var liten har det varit en mytisk plats. I början på 90-talet var vi där, blev dock lite besviken på att det låg så nära landsvägen, men megaliterna var ju där först. Nu har jag provat att byggt det med vita klossar.

Lego Stonehenge by em - be, on Flickr

Lego Stonehenge by em - be, on Flickr

Lego Stonehenge by em - be, on Flickr