[Problem] Tiles n' snot om vartannat?

Startat av Magnus den store, 28 December 2016 kl. 03:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Jag försöker bygga en fasad som ser ut så här:

Problemet

Jag vill ha ett lager med en korrekt vänd tile, och ett lager med en snottad tile (1 stud hög). Snottad tile ska ha en offset på en halv till en plate in i fasaden. Har haft problemet i bakhuvudet i säkert ett år, och jag har två lösningar som funkar. Ena är tyvärr lite klen och hamnar lätt på sniskan, medan den andra tar ett större djup i anspråk (4 studs och en halv plate). Finns det någon som sitter på en bättre, enklare lösning?

Första lösningen som är vek.

Andra lösningen som kräver stort utrymme.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Kwagge

1 studs mindre tar cmf plattan  88646 om det hjälper dig

Magnus den store

Citat från: Kwagge skrivet 28 December 2016 kl. 07:45
1 studs mindre tar cmf plattan  88646 om det hjälper dig

Jag har försökt med den plattan men utan att lyckas.

Ozp

Plank sides revision by Carl Greatrix, on Flickr

Här är förvisso tilesen två breda, men kan kanske ge någon inspiration

Wineyard

Kanske något sånt här?

Magnus den store

Citat från: Ozp skrivet 28 December 2016 kl. 13:04
Här är förvisso tilesen två breda, men kan kanske ge någon inspiration
Den har ett clip som väl bör sitta i vägen när man minskar till en stud bred tile?

Citat från: Wineyard skrivet 28 December 2016 kl. 14:31
Kanske något sånt här?
Den vänstra bör funka väldigt bra.

Magnus den store

Det här blir sketabra. Om jag kombinerar Wineyards lösning med Kwagges tanke får jag detta:

Steg 1.

Steg 2.

1. Ett lager med cmf-plattor i botten med stud upp.
2. Ett lager med Technic-bricks som binds ihop med plates och tiles.
3. Ett lager med cmf-plattor med stud ner.
4. Ett lager med snot-bricks som binds ihop med plates och tiles.
5. Återupprepa steg 1-4.

Tänka sig att mina cmf-plattor ska komma till nytta.

Nybohov Creation Ltd.

Bra tekniker!

Är det till byggen i Micropolis- eller i minifigskala?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Det är till Pluppsala. Jag har precis slängt ihop ett svart höghus på nio våningar, som jag hoppas att jag hinner fota under morgondagen. Jag var på ett semesterboende för många år sedan där hela ytterväggen var av stora glasfönsterdörrar som man kunde öppna upp och vika åt sidan. Utanför fanns det en liten balkong som gick längs med hela bostaden. Balkongen vara bara några decimeter djup men när man öppnade upp kändes det som om hela bostaden var en stor balkong.

I micropolis är en våning från golv till golv är en stud och en plate hög, vilket i fot blir 7,5 + 3 = 10,5; vilket motsvarar 3,2 meter. Det som sticker ut är cirka en halv plate (~1,5 fot) vilket motsvarar 0,46 meter. Resultatet är en fasad med lite struktur. Lite synd att huset är svart för det kan vara svårt att urskilja.

Nybohov Creation Ltd.

Jag har sneglat på detta hus på Kungsgatan i Stockholm. Jag skulle tro att det är ganska impopulärt med sin både mörka och grälla fasad.

Kanske har jag hittat en lösning som kan funka nu. Jag vill dock ha bricks mellan tilesen som sticker ut.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

byStfn

Bra utmaning och stiliga lösningar som jag personligen lägger till i mitt bibliotek. Jobbade på en alternativ lösning men den slutliga här är betydligt mer bitfattig.

Magnus den store

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 December 2016 kl. 19:18
Jag har sneglat på detta hus på Kungsgatan i Stockholm. Jag skulle tro att det är ganska impopulärt med sin både mörka och grälla fasad.

Kanske har jag hittat en lösning som kan funka nu. Jag vill dock ha bricks mellan tilesen som sticker ut.

Lustigt, jag passerade det huset i somras och tänkte att det huset borde passa bra för att byggas med grille tiles. Något som ovan borde också funka.

Citat från: byStfn skrivet 28 December 2016 kl. 20:56
Bra utmaning och stiliga lösningar som jag personligen lägger till i mitt bibliotek. Jobbade på en alternativ lösning men den slutliga här är betydligt mer bitfattig.

Det blev en rätt bra bitbesparing, men framförallt är den starkare och stadigare.

andli

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 December 2016 kl. 19:18

Jag blev nyfiken vilken kåk detta var då jag ju jobbar något kvarter från Kungsgatan men kunde inte placera det.
Snacka om att jag blev förvånad när jag inser att jag går in i detta hus varje dag! (Det finns en dörr ungefär mitt på som leder ner till spår 3)

Det har aldrig slagit mig som färgglatt eller ens utstickande, men jag är iof oftast fullt upptagen med att hävda min rätt som fotgängare :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Magnus den store

Jag skapade en ny tråd för mina micropolis-byggen där jag även presenterar två byggen med två av ovanstående lösningar.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=10957.msg216840#msg216840

För min del är den här diskussionen avklarad. Tack så mycket för hjälpen!  :)

Magnus den store

Bump! Tänkte att den nya biten borde fungera för tiles n' snot.

Tiles n' Snot 4

Tiles n' Snot 5