[MOC] Micropolis – Hardy Nilsson Arena

Startat av Nybohov Creation Ltd., 19 December 2016 kl. 14:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Kwagge

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 29 Mars 2017 kl. 21:56
Citat från: lindyhep skrivet 29 Mars 2017 kl. 20:54
Vad är det bricklatinska namnet på träden till vänster om Vehiclus brushiana? Känner inte igen den.
33287, som går under det enkla namnet Brick, Round 2 x 2 x 2 Dome Top with Cross Cut Slots, naturligtvis.  :P

Då kan du det svaret till nästa frågesport om bit namn!

Peter S

Citat från: Kwagge skrivet 29 Mars 2017 kl. 21:58
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 29 Mars 2017 kl. 21:56
Citat från: lindyhep skrivet 29 Mars 2017 kl. 20:54
Vad är det bricklatinska namnet på träden till vänster om Vehiclus brushiana? Känner inte igen den.
33287, som går under det enkla namnet Brick, Round 2 x 2 x 2 Dome Top with Cross Cut Slots, naturligtvis.  :P

Då kan du det svaret till nästa frågesport om bit namn!
Och det användes i Scala till att sätta Foam-buskage i skåran.

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 30 Mars 2017 kl. 21:06
TBB gillar när man tar bättre foton med en lånad kamera: http://www.brothers-brick.com/2017/03/30/favourite-band-now-playing-hardy-nilsson-arena/
Japp, det verkar så. En stor hjälp var nog också de dagsljuslampor jag köpte, och rullgardinen från Ikea.

Jag ska testa min simpla kompaktkamera i samma miljö, men det lär nog bli till att skaffa en riktig.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Gideon

Grattis!

Med samma bakgrund och bra ljus skulle även en kompaktkamera klara jobbet (särskilt om den står på ett stativ och får ta med lång slutartid så man får ner bruset).

Det är dock svårt att slå en fullformatssensor med fint glas framför om man vill ha riktigt fin bakgrundsoskärpa, inte minst när man vill framhäva detaljer som dina fina borstträd :)
(Vilket samtidigt är ett elände på sitt sätt eftersom jag gillar att få hela bygget hyfsat skarpt på "översiktsbilderna" och får blända ner rejält då till typ f/11-13 :P )
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Gideon skrivet 30 Mars 2017 kl. 22:23
Grattis!

Med samma bakgrund och bra ljus skulle även en kompaktkamera klara jobbet (särskilt om den står på ett stativ och får ta med lång slutartid så man får ner bruset).

Det är dock svårt att slå en fullformatssensor med fint glas framför om man vill ha riktigt fin bakgrundsoskärpa, inte minst när man vill framhäva detaljer som dina fina borstträd :)
(Vilket samtidigt är ett elände på sitt sätt eftersom jag gillar att få hela bygget hyfsat skarpt på "översiktsbilderna" och får blända ner rejält då till typ f/11-13 :P )

Tackar!

Jag var så stressad över alla rattar och knappar att det mest handlade om att hålla hårt, sikta och trycka.

Jag ska läsa på i manualen till nästa gång.

Jag kan få ärva kameran av brorsan, men måste fixa nytt objektiv. Det jag lånade var på 150 mm vilket nog är i mastigaste laget.

Gideon

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 Mars 2017 kl. 22:31
Jag var så stressad över alla rattar och knappar att det mest handlade om att hålla hårt, sikta och trycka.

Jag kan få ärva kameran av brorsan, men måste fixa nytt objektiv. Det jag lånade var på 150 mm vilket nog är i mastigaste laget.
Om det var handhållet så var det nog rätt bra inställningar, och det blev riktigt snygg effekt när man hade ett så bra objektiv...konstnärligare än mina trista avbildningar ;)

150 mm f/2.8 låter som ett grymt porträtt- och produktfotoobjektiv, jag brukar ju förorda "backa och zooma" ändå för perspektivets skull...bara man har plats att backa tillräckligt ;)
Men för lite större byggen kan det nog bli opraktiskt ja, då kanske du hellre ska ner < 100 mm iaf.
Flickr   Instagram

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Gideon skrivet 30 Mars 2017 kl. 22:51
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 Mars 2017 kl. 22:31

Om det var handhållet så var det nog rätt bra inställningar, och det blev riktigt snygg effekt när man hade ett så bra objektiv...konstnärligare än mina trista avbildningar ;)

150 mm f/2.8 låter som ett grymt porträtt- och produktfotoobjektiv, jag brukar ju förorda "backa och zooma" ändå för perspektivets skull...bara man har plats att backa tillräckligt ;)
Men för lite större byggen kan det nog bli opraktiskt ja, då kanske du hellre ska ner < 100 mm iaf.

Jag försökte ta en bild på uppställningen med lampor och allt. Jag fick backa ut i köket.

Brorsan tipsade om 85/1,8 skulle kunna vara något: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232082

Odidoma

Vibora

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 Mars 2017 kl. 21:34
Japp, det verkar så. En stor hjälp var nog också de dagsljuslampor jag köpte, och rullgardinen från Ikea.

Jag ska testa min simpla kompaktkamera i samma miljö, men det lär nog bli till att skaffa en riktig.
Vad köpte du för lampor?

Grattis till TBB och snygga bilder!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Vibora skrivet 31 Mars 2017 kl. 06:33
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 Mars 2017 kl. 21:34

Vad köpte du för lampor?

Grattis till TBB och snygga bilder!

Tackar!

Det är dessa: http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-belysningsset-3-fotolampor-med-stativ-och-softbox-40-x-p36508318
De kostade 1070:- för en månad sedan.

Zilmrud

Grattis!

Man inser ju att det blir dyrt om man skall lyckas att fota sina MOCS bra. Jag kör på hardcore dagsljus (svinkallt på vintern) och mobilkamera i legostativ. Men att köpa en kamera och dagsljuslampor känns långt borta just nu.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Gideon

Citat från: Zilmrud skrivet 31 Mars 2017 kl. 12:59
Grattis!

Man inser ju att det blir dyrt om man skall lyckas att fota sina MOCS bra. Jag kör på hardcore dagsljus (svinkallt på vintern) och mobilkamera i legostativ. Men att köpa en kamera och dagsljuslampor känns långt borta just nu.
Du tror inte att några hundralappar investerade i en begagnad kamera gör mer än en bricklink-order för att öka exponeringen av dina byggen på nätet? ;)
Flickr   Instagram