Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

En mått-fundering

Startat av Emma, 14 December 2016 kl. 13:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Är en stud (utan text) exakt en halv plate hög?

Erling-hollow-studden är ju marginelt högre. Om jag nu har förstått det hela rätt. Erlingen är 2 plates bred. Erling+stud >2,5 plates.

Någon annan bit med stud som avviker?
Region Mitten

torso

De ihåliga knopparna är lika höga som knoppar med text om man bortser från just texten. Vet inte exakt höjd, men det är högre än en halv plate. Det är alltså inget speciellt med knoppen på biten du nämner.

Den enda avvikande knoppen jag kommer på är den för minifighuvuden.

Emma

Citat från: torso skrivet 14 December 2016 kl. 21:59
De ihåliga knopparna är lika höga som knoppar med text om man bortser från just texten. Vet inte exakt höjd, men det är högre än en halv plate. Det är alltså inget speciellt med knoppen på biten du nämner.

Den enda avvikande knoppen jag kommer på är den för minifighuvuden.

Mitt ursprungliga antagande är alltså helt fel? Förstår jag rätt då? Hmm. Undrar varför jag fått för mig att knoppen skulle vara en halv plate då..
Region Mitten

Magnus den store

Som jag tolkar sidan 6 i Stressing the Elements, så är en sluten stud med texten Lego större än en halv stud. En öppen stud (som på Technic bricks) är mindre än eller lika med en halv stud. Annars borde inte vänstra bygget på sidan 6 vara legalt.
http://bramlambrecht.com/tmp/jamieberard-brickstress-bf06.pdf

Jag är inte säker utan jag resonerar bara från ett vagt minne. Rätta mig om jag missförstått något!

En brick 1x1 har jag för mig att den egentligen är 7,8 mm bred, p.g.a toleranser. Bredden som den får lova att uppta är 8 mm. En Erling brick bör ha samma mått i nederkant. Dock är urtaget på sidan strax innan knoppen på ovankant. Det tillsammans med toleransen gör att läppen som finns i nederkant inte är exakt en halv plate djup. Samtidigt är det högre krav på studs. Minskar man höjden på sidoknoppen så att den överensstämmer med läppens djup, så blir sidoknoppen för liten med sämre clutch som följd. Därför har sidoknoppen samma storlek som andra studs exklusive texten, och då sticker den också utanför de 8 mm som den får lov att uppta.

Jag hoppas att jag inte svamlade för mycket för jag har svårt att förklara vad jag menar i textform.

Tillägg: Jag hittade en bild som visar vad jag menar.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

torso

Mitt svar baseras på praktisk erfarenhet. Om man håller två bitar med ihåliga knoppar mot varandra så blir glappet högre än en plate.

Att bygget på sida 6 är legalt kan ha att göra med att sidoknoppen sitter 3,92 mm från toppen. Det ger fri höjd för knoppen att vara halv plate+0,08 mm. Det står att texten är 0,14 mm hög och är tillräckligt för att man inte kan bygga på det sättet.

Magnus den store

Intressant iakttagelse. Det är en rejäl skillnad. Det hade suttit fint med en manual som visar alla måtten samt legala och illegala tekniker. Känns som om jag förstör en hel del bitar idag.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

stej123

Det här hittade jag:

http://www.robertcailliau.eu/Lego/Dimensions/zMeasurements-en.xhtml

Här anges en knopp vara 1,8 mm, dvs 0,5625 plates.

Här anges knoppen vara 1,6 mm:

http://bricks.stackexchange.com/questions/288/what-are-the-dimensions-of-a-lego-brick

Men på den sidan följer lite diskussion om just det vi pratar om. Ett citat:

The stud height disagreement can be easily settled by examining a 1x1 headlight brick: The face with the headlight stud is inset by the 1.6mm base unit from the theoretical no-play boundary of the brick. If the stud was 1.6mm high, we should have no problem placing another brick in front of the headlight face. Even if the stud was 1.7mm high, the 0.1mm play would still allow this feat, albeit with a very tight fit. Experience shows, howerver, that we can't fit another standard brick in front of a headlight brick, indicating that the headlight stud (which is hollow, so no logo involved here)

Jag har trott att en knopp är en halv plate och aldrig riktigt tänkt så mycket på det (var väl jag som lurade dig Emma). Men efter att jämfört bitar irl så är det tydligt att en knopp är lite högre.

byStfn

Citat från: Magnus den store skrivet 15 December 2016 kl. 11:39
Intressant iakttagelse. Det är en rejäl skillnad. Det hade suttit fint med en manual som visar alla måtten samt legala och illegala tekniker. Känns som om jag förstör en hel del bitar idag.

Värt att notera att Berard skriver att illegala tekniker kan förstöra bitar under längre tid. Inte att de nödvändigtvis gör det. Texten på studs stressar knappast bitarna i den graden heller, enligt min mening.

Citat från: Emma skrivet 14 December 2016 kl. 13:00
Är en stud (utan text) exakt en halv plate hög?
När det räknas i LDU så brukar alltid en stud anges som 4 LDU medan en plate är 8. Mäter jag med ögonmått ser jag att de dock är lite högre än halva..

Myko

Jag tycker det brukar vara rätt uppenbart när man sätter bitar "illegalt", de sitter för hårt eller det passar inte ordentligt. Kanske knakar det lite i plasten.