Ett bostadskvarter i mikroskala

Startat av Perhed, 30 November 2016 kl. 16:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Perhed

Detta bygge har stort orört i ca 1,5 månad nu i väntan på små korrigeringar. Igårkväll och idag när min dotter hade sin sovstund (jag är föräldraledig) så byggde jag klart mitt bostadskvarter. Största inspirationen kommer ifrån kvarteren jag vandrar igenom under mina åtskilliga promenader från pendelnstationen i Karlberg till Karolinska på väg till mina kvartalsregelbundna magnetröntgen.

Först och främst ville jag bygga något som jag skulle kunna ha som en fin "display piece" hemma. Det är i mikroskala men något för stor för mikropolis jag vet, men jag behövde bygga i min skala för att jag skulle få det som jag ville ha den. Men får den vara i mikropolis CB:t så är ju det kul.

Jag har redan påbörjat ett nytt kvarter i samma anda som jag tänke göra en WIP-tråd av framöver. Här kommer bilder som jag lagt upp på flickr.

https://www.flickr.com/photos/142534111@N05/30510513794/in/dateposted-public/
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

mossarp

Supernice!
Regler är till för att brytas.  ;)

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Peter S

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 November 2016 kl. 16:28
Mycket snyggt!
Citat från: Sockerbit skrivet 30 November 2016 kl. 16:30
Fint bygge!
Citat från: lingonfil skrivet 30 November 2016 kl. 16:47
Hatten av.

Ni lever farligt, grabbar!
Citat från: Myko skrivet 29 November 2016 kl. 15:41

Så varför inte gå och gilla lite inlägg på en gång? Men kom ihåg, trots att det är roligt att gilla saker är det ännu roligare att dela med sig av sina utförligare tankar och kommentarer, så när du ser en snygg MOC så vill säkert byggaren höra vad det var som du gillade!

I och med denna funktion så vill moderatorerna uppmärksamma på att inlägg som bara består av texten "+1" och liknande inte längre är tillåtna, och kommer raderas.

mvh
Swebrick moderator

lingonfil

Magnus den store

Det finns många detaljer som jag gillar och någon som jag kanske kopierar. Gillar speciellt hur du satt fast skyltarna på det sandgröna huset. Det känns som skalan är ungefär 2 bricks per våning, så upp till dubbel micropolis-skala.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Odidoma

Riktigt snyggt! Tycker du fått till känslan riktigt bra och väldigt många snygga detaljer.

ByggareDan

Är ju som påpekats riktigt snyggt då jag sett det live (innan det blev helt klart),
Hoppas ju att få se det i helt klar variant på plUppmötet till veckan.

/ByggareDan

byStfn

Fint kvarter! Ungefär hur mycket bitar är det tror du?

Peter S

Min favorit var det röda taket, som var hur bra plåtkänsla som helst. Man kan nästan känna var falsarna ligger...

Anders67

Härligt bygge, och gillar innegården som är så vanligt men ofta en dold plats för alla andra som inte bor i fastigheten.

Clarmo

Väldigt snyggt! Jag gillar också innergården!

Perhed

Tack alla!

Ja precis skalan känns som dubbla mikropolisskalan. Förra Uppsalaträffen vi hade hemma hos mig så döpte vi skalan till miditropolis hehe. Tror det kan funka hyfsat att låta bygget stå ensamt på Uppsalautställningen nu i februari, speciellt om jag bygger på med någon till modul. Jag har lite idéer hur jag ska bygga vidare.

Citat från: byStfn skrivet 30 November 2016 kl. 19:01
Fint kvarter! Ungefär hur mycket bitar är det tror du?

Jag är dålig tänka antal bitar när jag bygger men med lite överslagsräkning fick jag det till ca: 190 rader med bricks och ca: 20 bricks högt per rad. Det blir 3800st. Sedan är det fler bitar på taken med många små bitar, filler bricks och modulplattan, samt innergård. Hmm får nästan dra till med 4200 bitar.
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

Emma

Först kollade jag bilderna. Åå det ser ju exakt ut som ett kvarter i Stockholms innerstad. Sen läser jag din text, och ser att just det ju var din inspiration!

Mycket fint bygge! Vill se det utställt!
Region Mitten