Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Minifig series 3

Startat av Peewit, 18 September 2010 kl. 23:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Ras 74

Som jag ser det ingen alls. Helt meningslöst!
Om dom vill "skydda" att ingen skall gå och leta igenom alla låder de kan för att försöka få tag på
låt oss säga 100 zombies (vad man nu skulle vilja ha så många till *himlar med ögonen*).
Men det spelar ju ingen roll när någon går in och köper 11 lådor rakt av bara.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

SuperMario

De kan säkert komma på någon lösning, som att sälja minifigures via automater (vending machines). Men det blir nog dyrt att installera en massa sådana.

En annan lösning är att sälja minifigsen via sin S@H, att det blir 'Exlusives'.

Ras 74

Du tänker på för att förhindra att någon tokhandlar så?

Fattar inte varför TLG bryr sig om att "märka" figurerna.
Jag klagar inte, men kan verkligen inte se nyttan med det.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

Citat från: Ras 74 skrivet 19 November 2010 kl. 19:03

Skulle vilja tro att TLG är väldigt måna om att det alltid är en bra blandning av olika figurer i en låda och därav vill ha något som identifiera dem. Så att man med hjälp av dem kan minska risken att det blir fel när påsarna ska fördelas ut i lådor.

Skrytsson

Citat från: teabox skrivet 19 November 2010 kl. 19:51
Citat från: Ras 74 skrivet 19 November 2010 kl. 19:03

Skulle vilja tro att TLG är väldigt måna om att det alltid är en bra blandning av olika figurer i en låda och därav vill ha något som identifiera dem. Så att man med hjälp av dem kan minska risken att det blir fel när påsarna ska fördelas ut i lådor.

Ja, det måste vara något sådant. Och så länge de har något som gör att figurerna blir identifierbara, kommer det alltid finnas någon AFOL som "knäcker koden"  ;)

Ferdik

Nu är det så här förstår ni!

Såklart Lego kan göra anonyma påsar om de vill! Det har funkat på alla andra samlarkollektioner genom tiderna! Slutsatsen är att Lego ger blanka fan i om några AFOL (och kids också för den delen) plockar ur de minifigs de vill ha.

99% av konsumenterna tar en påse utan att bry sig vilken figs de får, vilket jag själv bevittnat då jag stått med gamnacke över streckkoder i butiken.

Ibland tycker jag AFOLs borde använda sitt sunda förnuft. Om de har något!  :P

Skrytsson

Citat från: Ferdik skrivet 19 November 2010 kl. 20:52
...Slutsatsen är att Lego ger blanka fan i om några AFOL (och kids också för den delen) plockar ur de minifigs de vill ha.

Uppenbarligen så bryr de sig visst om detta, eftersom de tar bort de unika streckkoderna som gör dem identifierbara.

Tobbe Arnesson

Ambitionen (som jag förstått det) var ju att ingen figur ska vara direkt ovanlig, som det verkar nu är det iaf. två fiskare per låda.

Barnen ska helt enkelt ha en rimlig chans att "samla dem alla".

Den chansen försvinner när streckkodsläsande samlare t.ex. köper upp alla Spartaner, därför vill nog LEGO göra det svårt att identifiera förpackningarna externt.

Samtidigt måste de själva kunna veta hur många av var sort de stoppar i lådorna...
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 20 November 2010 kl. 07:50Samtidigt måste de själva kunna veta hur många av var sort de stoppar i lådorna...

Precis. Vilket fick mig att tänka på en ny teori.
Eftersom dessa görs i Kina och förmodligen handpackas så måste de ha ett system för att
identifiera de olika figurerna. Fortfarande tror jag med att EAN koden försvann pga vad jag sa
innan om smartphones.
Jag tror med att LEGO skiter lite i hur dessa sälj eller plockas ut.
I slutet av dagen så är det ändå pengar som räknas  ;)

mechamike

Och genom att bara ha 2 fiskare i varje låda tvingas föräldrar köpa "en till" , "en till", "en till"  "bara en  till påse" i jakten på att få tag på den där sista gubben till en komplett samling..

Hade det varit jämnare fördelning så är oddsen större att få en komplett samling snabbare, nu kommer många aldrig kunna nå en komplett samling utan bara sitta på en massa nitlotter.

Och den unge/afol som lyckas scora en fiskare är nöjd och kan njuta omvärldens beundran.

Men idéen är självklart får man större vinster med den här fördelningen.. Lite elakt kan tyckas men det är ren marknadsekonomi, och alla Pokemon, Bakugan  o vafasen korten ungarna samlar på  heter gör likadant.
?

Ras 74

Ferdik

Citat från: Skrytsson skrivet 20 November 2010 kl. 01:26
Citat från: Ferdik skrivet 19 November 2010 kl. 20:52
...Slutsatsen är att Lego ger blanka fan i om några AFOL (och kids också för den delen) plockar ur de minifigs de vill ha.

Uppenbarligen så bryr de sig visst om detta, eftersom de tar bort de unika streckkoderna som gör dem identifierbara.

För att ersätta den med en kod som är lättare att identifiera. ;)

Stigge72

När jag var på Eskilstuna-träffen, så pratade jag med Lego-repen, och att EAN-koderna skulle försvinna visste vi redan, men han var helt säker på att något annat (han visste inte vad, eller ville iaf inte tala om det för oss då) skulle komma istället. Just för att de skulle veta att varje låda hade rätt antal gubbar av samma sort.

Han var dessutom ganska säker på att någon skulle knäcka koden och sprida den på nätet...

Ferdik

Nu kommer även 4-åringar kunna välja figur, de hade det tuffare med koderna.  :) Men som sagt, de flesta människor (utanför legonörds-bubblan) gillar överraskningsmomentet. Det är inte säkert att figurerna skulle sälja bättre i genomskinliga påsar, då är det inget spännande!

Teabox

Tänkt på en grej. Fördelen för TLG med blindskrift är att de inte behöver trycka upp nya påsar för att ändra på koderna. Kan inte vara så dyrt att regelbundet byta ut vad som pressar in "bullorna" på påsarna och där med köra med olika koder för olika omgångar av lådor. Men man får hoppas ingen på TLG tänkt på det :P