Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Miljonprojektet i Flemingsberg

Startat av Emma, 12 oktober 2016 kl. 11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Under fem år bodde jag i "de färgglada husen" i Flemingsberg utanför Stockholm. De är en del av miljonprojektet som byggdes på 1970-talet. Västra Flemingsberg består av 18 höghus varav de högsta är 11-12 våningar höga. Färgsättningen av husen är karaktäristisk och avviker från många andra miljonprojektsområden. Husen är täckta av lackerad aluminiumplåt och färgsatta av konstnären Gert Marcus.

Områdets arkitektur tilltalade mig, och jag kom att trivas bra där. Länge har jag klurat på att försöka mig på att bygga området i lego. Den röda tråden har hela tiden varit att fånga detaljerna som är typiska för just dessa hus. Jag har eftersträvat en hög igenkänningsfaktor.

För att skapa delmål delade jag in projektet i olika etapper. Etapp 1 var att bygga ett av husen (det jag bodde i).

Det gav mig mersmak, så jag fortsatte med etapp 2. Att bygga hela området kring de fem senast byggda husen. Terapivägen 10-18. Nu är jag snart klar med etapp 2, och planerar att ställa ut det i Uppsala och Linköping nästa år.

Etapp 3 har inte ens nått planeringsstadiet än. Men den etappen är tänkt att täcka in hela området upp till Flemingsbergs centrum. Om det blir av eller ej får framtiden utvisa. Jag kommer i alla fall ta en paus i detta projekt efter att jag färdigställt etapp 2.

Jag har använt ca 50.000 bitar till bygget, och lagt ner många kvällar sen jag började i maj 2016. Researchen är gedigen. Mycket kunskap om området har jag sedan tidigare, jag har dragit mig till minnes kartor och ritningar över fastigheterna och husen. Jag har använt drönarbilder och även besökt området två gånger enbart för detta ändamål.


Flygbild över området. De fem husen längst ned i bild tillhör etapp 2.


Marken är nästan helt klar. Här uppställd för sista gången innan jag packade ned den i lådor. Husen är inte ditsatta.






Terapivägen 10 från norr.


Hmm. Dark orange-beställning på väg...


Innergården med Terapivägen 10 och 14 i bakgrunden.

Magnus den store

Bra byggt, nu förstår jag varför du behövde 700 headlight-bricks. Hur modulärt är det? Är byggnaderna löstagbara eller har du nöjt dig med 10 stycken (?) 32x32-moduler?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

Citat från: Emma skrivet 12 oktober 2016 kl. 11:15

Innergården med Terapivägen 10 och 14 i bakgrunden.

Frågan är om det inte var i det gårdshuset vi hade LEGO-träff 2005 (SweLUG) ordnad av Jankas?

http://www.swebrick.se/index.php?topic=413.msg2453#msg2453
http://news.lugnet.com/loc/se/?n=2701

Emma

Citat från: Magnus den store skrivet 12 oktober 2016 kl. 11:41
Bra byggt, nu förstår jag varför du behövde 700 headlight-bricks. Hur modulärt är det? Är byggnaderna löstagbara eller har du nöjt dig med 10 stycken (?) 32x32-moduler?

3000 headlight bricks har jag använt! 700 gick åt till första huset. Nu har jag en legoskada (?) att jag direkt när jag ser billiga vita earlings slänger de i varukorgen. Men jag behöver ju inte fler....

Jag byggde redan från början med tanken att jag ska kunna frakta det på ett enkelt sätt (helst med tåg).

Det är byggt på moduverse 2,25x6 moduverseplattor. 0,25-remsan är en modifiering. Jag behövde inte en hel platta till, så jag gjorde en remsa med kvarts-moduverser istället.

Varje hus har de två första vångingarna byggda på moduversen. Sen är våning 3-11 avtagbara i ett stycke per hus.

Peter S

Wow! Imponerande! Igenkänningsfaktorn är hög, och det är roligt att se mer än bara de fasader som syns från tåget.

Teabox

Coolt. Spännande projekt. Ska bli kul att få se det live någon dag :)

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Odidoma

Snyggt! Väldigt imponerande och väldigt stort. Bra detaljer och känsla också. Kommer det här visas upp söder om Sundsvall också?

insurrection

Wow! Läckert! Imponerande ambitiöst med efterforskningar och trestegsplan. Ser fram emot att få se detta live i Uppsala :D

lindyhep

Citat från: Odidoma skrivet 12 oktober 2016 kl. 13:28
Snyggt! Väldigt imponerande och väldigt stort. Bra detaljer och känsla också. Kommer det här visas upp söder om Sundsvall också?

Pst...både Uppsala och Linköping som hon nämnt i texten ligger söder om Sundsvall.  8)

Kul, tjusigt och ambitiöst projekt.

Flemingsberg kommer (och håller på att) byggas om de närmsta åren så du kan kanske uppdatera modellen efter hand ;) Jag vet dock inte hur mycket av detta området som skall förändras. Tidningsklippet är från det aktuella numret av Mitt i Huddinge.

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Illuwatar

Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Nextuz

Riktigt riktigt snyggt :D

Uppgraderas det till minifig skala vid senare tillfälle? :P :D

dalle

Mycket intressant projekt.
Ser fram emot att se det irl. Förhoppningsvis i Uppsala.

stej123

Citat från: Nextuz skrivet 12 oktober 2016 kl. 15:30
Riktigt riktigt snyggt :D

Uppgraderas det till minifig skala vid senare tillfälle? :P :D
Då kan vi prata om ett riktigt miljonprojekt (i bitar)!

Grymt bygge! Amitiöst och mycket väl genomfört. Längtar till jag får se det IRL :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.