När ska man skämmas som BL-köpare?

Startat av Ashman, 15 September 2016 kl. 13:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Ashman

En fråga halvt på allvar, halvt på skoj, men när ska man skämmas som Bricklink-köpare?

Tidigare i dag beställde jag de sista bitarna jag behövde till ett bygge. Summa runt 7 kr. Butiken hade ingen lägsta gräns för inköp, men jag skämdes så jag slängde i lite random bitar för en femtiolapp till.

När man beställer första beställningen till en MOC kan det ibland bli 100-150 små lots från samma butik. Kan inte vara kul att plocka.

Jag justerar ofta mina ordrar för jag skäms :-\

Ni som har butiker: När ska vi köpare skämmas?
Ni som köper: När skäms ni?

Magnus den store

Har varit i samma situation vid flera tillfällen. Ofta avstår jag, ibland har jag handlat lite bra-att-ha-bitar och vid några tillfällen har jag bett om ursäkt.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Stork

Hej

Jag tar emot ordrar från $1, jag har själv valt detta och köpare behöver absolut inte skämmas när dom beställer för små belopp.
En order på $1 går oftast att plocka på nån minut också så inga problem.
De tråkigaste ordrarna skulle väl i så fall vara när det är nästan lika många LOTer som bitar men samtidigt inget som kunden skall bry sig om.
Allt går ju att styra med "minimum buy" och "lot limit" om man vill.

Dock när man spenderat 2 timmar på en stororder och kunden ångrar sig tycker jag att dom kan skämmas lite :)
Brick After Brick: Back on Bricklink!

andli

Behöver jag 25 bitar av en typ och butiken har 32 så brukar jag rensa ut den loten...
Känns fel att lämna några få av typ...

Annars har jag inte lyckats lägga några småordrar än, är bra på bra och ha bitar :)

Vi får väl se om det blir en pytteorder för att beställa 3 st 85863 i pearl gold
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

o0ger

Jag har aldrig tänkt på säljaren när jag handlar på BL. Jag skäms aldrig.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnusengstrom

Citat från: Ashman skrivet 15 September 2016 kl. 13:25
En fråga halvt på allvar, halvt på skoj, men när ska man skämmas som Bricklink-köpare?

Tidigare i dag beställde jag de sista bitarna jag behövde till ett bygge. Summa runt 7 kr. Butiken hade ingen lägsta gräns för inköp, men jag skämdes så jag slängde i lite random bitar för en femtiolapp till.

När man beställer första beställningen till en MOC kan det ibland bli 100-150 små lots från samma butik. Kan inte vara kul att plocka.

Ni ska skämmas när ni Annullera en stor order. Eller tar extra lång tid att betala om där inte är någon kommunikation. Bättre att skicka iväg ett meddelande.
Min buy och lot limit finns och har inte säljaren det så kör på.

Skäms inte.

Ashman

Med annulerat, men ar ni att nån plockat grejer till köpkorgen och sen gått genom köpeprocessen och ni skickat fakturan? Trodde inte ens man fick det.  Det har hänt att jag gjort nåt fel och ångrat det, men då har jag mailat säljaren och bett att få sen lotten bortplockad.

Om man plockar grejer och bara har dem i korgen, ser säljaren det? Alltså utan att ha tryckt på Köp-knappen?

Magnusengstrom

Citat från: Ashman skrivet 15 September 2016 kl. 18:50
Med annulerat, men ar ni att nån plockat grejer till köpkorgen och sen gått genom köpeprocessen och ni skickat fakturan? Trodde inte ens man fick det.  Det har hänt att jag gjort nåt fel och ångrat det, men då har jag mailat säljaren och bett att få sen lotten bortplockad.

Om man plockar grejer och bara har dem i korgen, ser säljaren det? Alltså utan att ha tryckt på Köp-knappen?

Det vi menar är man har fixat allt och skickat fakturan.

Det som bara ligger i korgen syns inte för säljaren.

Eigenbrötler

Den minsta ordern jag har fått, var på en (1) bit, för 1:- +frakt på 6:- ren förlust för min del då tid+förpackningsmaterial är gratis för köparen.
Men på den tiden hade jag ingen nedre gräns på mina ordrar, just nu ligger den på 50:- vilket jag tycker är rimligt.

Om man tycker 100-150 lots är jobbigt att plocka så har man antingen dålig ordning på sitt "system" man sorterat in bitarna, eller så har man inte personlighetstypen som man bör ha för att köra bricklinkbutik  ::)

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

bjomark77

Storleken på beställningen är inget att skämmas för, så länge man accepterar butikens regler.
Men köpare som tar lång tid på sig att betala, eller ännu värre, ångrar beställningen sent, borde skämmas.

andreaseldh

Bricklink är ett nätverk av privatpersoner som säljer Lego på sin fritid. Hur mycket arbete den enskilde säljaren vill lägga ner kan hen styra med lot limit och minimum order. Varje gång man bekräftar en order påminns man också om den ömsesidiga överenskommelsen. Visst har jag ångrat många köp, men jag annullerar aldrig eftersom jag tycker det tillhör spelreglerna. Jo en gång, men då berodde det på yttre omständigheter. Jag har inget PayPal-konto, men butiken lovade att man kunde betala med kort på PayPal utan att öppna konto. Ovetande för oss båda hade PayPal ändrat denna policy.

Så, kortfattat: Så länge man följer BrickLinks allmänna och butikens särskilda regler och betalar och ger feedback i tid, så ska man aldrig behöva skämmas! Och om man mot förmodan skulle få för mycket Lego (en omöjlig tanke för mig), så är det väl bara att uppgradera sig själv till säljare!

Nybohov Creation Ltd.

Skämmas är väl att ta i, men nog har jag med flit lagt ordrar som precis tagit mig över gränsen för fraktfritt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Dark_Link

Som säljare har man ju möjlighet att styra vilken typ av köp man vill tillåta så som köpare tycker jag väl aldrig man ska skämmas.
Sen kan jag ju tycka att det är märkligt att beställa bara en bit och betala mer i frakt än för biten istället för att fylla på med några bitar till. Man kan ju inte direkt ha för mycket LEGO, eller? :P

Ashman

Intressanta och bra svar! Inser att jag kan sluta skämmas :)
Sen finns det ju tillfällen då säljaren blr skämmas... men en sån diskussion skulle jag aldrig våga starta för då hamnar jag på alla svenska butikers svarta lista  ;D. Ska tillägga att jag bara har 100% god erfarenhet av svenska butiker och 95% av de utländska.

Zilmrud

Jag brukar länsa lotar om det är möjligt för att underlätta för säljaren. Men jag har nog aldrig köpt för små summor heller.

Jag måste nog hålla med om att säljaren sätter spelreglerna. Och det vore ju märkligt att någon ska ha skapat en bl butik om man inte tycker det är kul att plocka med lego. Finns ju smidigare sätt att tjäna pengar om det är det enda syftet.

Skäms bör man om man har köpt mer än man orkar sortera när det kommer. Jag brukar nästa skämmas när jag får en försändelse som jag har glömt att jag har beställt 😃
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/