Att sälja sina MOCs

Startat av jalex, 15 Augusti 2016 kl. 15:05

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Tack för alla svar.

Jag hade inte tänkt sälja 313an, utan det blir några nya mocs.

Så Lego-loggan bör jag inte ha med?

Hur är bäst (o billigast) att förpacka dem? Det är i första hand på plats jag säljer dem. I en enkel plastpåse som man ofta får via bricklinkorders, eller finns det nåt bättre?
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

byStfn

Citat från: jalex skrivet 16 Augusti 2016 kl. 15:05
Tack för alla svar.

Hur är bäst (o billigast) att förpacka dem? Det är i första hand på plats jag säljer dem. I en enkel plastpåse som man ofta får via bricklinkorders, eller finns det nåt bättre?

Billigast: bitar i påse med länk till beskrivningen på nätet. Däremot så är förpackning något som förenklar försäljning genom att folk ser vad de köper på ett annat sätt. Ett lite dyrare men snyggare alternativ är bitar i påse med en bild av modellen på framsidan av påsen. Denna bild skulle kunna vara framsidan av beskrivningen som är utprintad och ihopvikt likt små-seten på 80-talet som hade beskrivningen på ett ark.

Olika sorters askar finns ju färdiga att köpa hos detaljister och t.ex sätta på en etikett på med mer info osv. Du kan i regel ta mer betalt om asken känns gedigen och har tryck runtom.

En personlig favorit är så kallade header cards, dvs en vikt kartongbit som häftas över en vanlig zip-lock eller plastficka.

Denna har plats för design, info och allt som behövs. Ger framförallt en proffsig prägel på vad du än stoppar i påsen.

Magnus den store

Enklast och billigast måste vara en zip-påse med en lös etikett i påsen. När jag gjort egna set, som jag gett bort i present, har jag köpt askar hos Panduro. Det kostar från 10 sek och uppåt beroende på storlek. Jag har printat ut vanliga etiketter i skrivaren som jag klistrat på locket.

Använd inte Legos logotyp. Gör hellre en egen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

byStfn

Citat från: Magnus den store skrivet 16 Augusti 2016 kl. 15:45

Och gör inte en egen logga som ser typ ut som Legos - det är ett värre övertramp än att ha original-loggan..

Magnus den store

Citat från: byStfn skrivet 16 Augusti 2016 kl. 15:55

Och gör inte en egen logga som ser typ ut som Legos - det är ett värre övertramp än att ha original-loggan..

Jo gör inte så här:

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

byStfn

Exakt. Det är rent tekniskt ett upphovsrättsligt övertramp om det dessutom används för att sälja Lego. Att trycka på en t-shirt blir en lite annan sak. Grundregeln i Legos dokument jag länkade förut är att på inget sätt framhäva ordet Lego och att alltid ha med ® när LEGO skrivs ut i text.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: byStfn skrivet 16 Augusti 2016 kl. 16:07
Exakt. Det är rent tekniskt ett upphovsrättsligt övertramp om det dessutom används för att sälja Lego. Att trycka på en t-shirt blir en lite annan sak. Grundregeln i Legos dokument jag länkade förut är att på inget sätt framhäva ordet Lego® och att alltid ha med ® när LEGO® skrivs ut i text.
Du glömde ® bakom Lego®, men jag fixade det, med ficktelefonen dessutom.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

byStfn

jalex

Många bra tips!

Citat från: byStfn skrivet 16 Augusti 2016 kl. 15:35
Citat från: jalex skrivet 16 Augusti 2016 kl. 15:05
Tack för alla svar.

Billigast: bitar i påse med länk till beskrivningen på nätet. Däremot så är förpackning något som förenklar försäljning genom att folk ser vad de köper på ett annat sätt. Ett lite dyrare men snyggare alternativ är bitar i påse med en bild av modellen på framsidan av påsen. Denna bild skulle kunna vara framsidan av beskrivningen som är utprintad och ihopvikt likt små-seten på 80-talet som hade beskrivningen på ett ark.

Olika sorters askar finns ju färdiga att köpa hos detaljister och t.ex sätta på en etikett på med mer info osv. Du kan i regel ta mer betalt om asken känns gedigen och har tryck runtom.

En personlig favorit är så kallade header cards, dvs en vikt kartongbit som häftas över en vanlig zip-lock eller plastficka.

Denna har plats för design, info och allt som behövs. Ger framförallt en proffsig prägel på vad du än stoppar i påsen.

En sådan header card var ju tjusig! Behöver man beställa sådana på ett tryckeri? Eller finns det att köpa såna tomma som man kan klistra en etikett på sedan?

Enklast och billigast måste vara en zip-påse med en lös etikett i påsen. När jag gjort egna set, som jag gett bort i present, har jag köpt askar hos Panduro. Det kostar från 10 sek och uppåt beroende på storlek. Jag har printat ut vanliga etiketter i skrivaren som jag klistrat på locket.

Panduros askar låter också intressant.

Stigge72

Om det är enkelt och billigt man är ute efter, så kan man packa sina bananer en och en i varsin plastpåse när man är hos sin lokala mataffär, men zip-påsar ger onekligen en mycket proffsigare intryck. ;)

byStfn

Jag har så mycket idéer på förpackningar att jag knappt orkar skriva alla här, men kortfattat så är det förutom ett specialintresse även något jag älskar att göra och ta fram, så till den graden att jag hittat på produkter att sälja bara för att få göra förpackningarna. Jag kan ladda upp lite mer detaljerat när jag har sakerna framför mig. Är i min gamla lägenhet just nu och "städar" :D

jalex

Citat från: byStfn skrivet 18 Augusti 2016 kl. 19:47
Jag har så mycket idéer på förpackningar att jag knappt orkar skriva alla här, men kortfattat så är det förutom ett specialintresse även något jag älskar att göra och ta fram, så till den graden att jag hittat på produkter att sälja bara för att få göra förpackningarna. Jag kan ladda upp lite mer detaljerat när jag har sakerna framför mig. Är i min gamla lägenhet just nu och "städar" :D

Det vore intressant att läsa om!  :)

Ashman

En förpackning ska spara mer än den kostar. Så sa Ruben Rausing och det gick ju rätt bra för honom.

byStfn

Citat från: Ashman skrivet 24 Augusti 2016 kl. 00:50
En förpackning ska spara mer än den kostar. Så sa Ruben Rausing och det gick ju rätt bra för honom.

Bra citat, men fördelen med låga upplagor är ju att du kan lägga extra mycket krut på förpackningen. jalex MOC-byggande är ju ingen livsmedelsindustri.. än ;)

dalle

Citat från: byStfn skrivet 24 Augusti 2016 kl. 05:58
Citat från: Ashman skrivet 24 Augusti 2016 kl. 00:50

Bra citat, men fördelen med låga upplagor är ju att du kan lägga extra mycket krut på förpackningen. jalex MOC-byggande är ju ingen livsmedelsindustri.. än ;)

Om han inte börja mölka ut byggen.  :)