Att sälja sina MOCs

Startat av jalex, 15 Augusti 2016 kl. 15:05

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Jag funderar på att lokalt sälja några små MOCs under en period. Alltså inte över Internet. Vad är det man bör tänka på då? Har ni några tips?

Bl a undrar jag över paketering, instruktioner, vad som är lagligt etc.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Peter S

Du tänkte ungefär som Eventmodellerna?

Illuwatar

Så länge du inte använder Lego-logotypen och det inte är licensbelagda teman/branding så borde det vara okej. Men det kan vara mer man behöver tänka på, har inte full koll på det lagliga...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

jalex

Citat från: Peter S skrivet 15 Augusti 2016 kl. 15:39

Ja ungefär så.

Byggbeskrivning får man använda ldd till det?

byStfn

Citat från: jalex skrivet 15 Augusti 2016 kl. 17:05

Ja ungefär så.

Det är det som tar längst tid i mitt tycke. Gör du egna loggor och skriver den obligatoriska lilla texten på lådan så är det lagligt sett inga problem. Känner många som gör det! Ser fram emot dina set!

Magnus den store

Så länge som du undviker varumärkes- eller upphovsrättsskyddade objekt ska det inte vara några problem. Tänker du göra ett set med 313:an hamnar du i en jobbig gråzon. Ska du ha med minifigurer så bör du välja generella figurer.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Vibora

Jag tror att användaravtalet för LDD formellt förbjuder att man använder det i kommersiellt syfte.

byStfn

Citat från: Vibora skrivet 15 Augusti 2016 kl. 18:20
Jag tror att användaravtalet för LDD formellt förbjuder att man använder det i kommersiellt syfte.

Det är något av en gråzon då det enda som står om det är detta:

"Title, ownership rights, and intellectual property rights in and to the content accessed through the Software, including any content contained in the Software media demonstration files, is the property of the applicable content owner and may be protected by applicable copyright or other law. This license gives you no rights to such content."

Självfallet borde det vara självskrivet att du inte får sälja något du inte har rätten till, men samtidigt har Lego sin "fair play" där de tydligt ok:ar både det ena och det andra trots att det direkt strider mot upphovsrätten.

Jag säger: kör på med både LDD för byggbeskrivningarna men undvik att låta formgivningen ligga nära Legos egna. Det är inte första gången detta görs så visa en tydlig respekt mot det som står så blir det (nog) inga problem..

Wineyard

Sen borde det väl inte vara ett problem om du säljer instruktioner OCH Lego. Då kommer man ju i viss bemärkelse runt LDD-reglerna.

jalex

Det är bara lite ideer i huvudet än så länge så inte så mycket planerat ännu vilka set o så.  :)

Citat från: byStfn skrivet 15 Augusti 2016 kl. 17:39
Citat från: jalex skrivet 15 Augusti 2016 kl. 17:05

Ja ungefär så.

Det är det som tar längst tid i mitt tycke. Gör du egna loggor och skriver den obligatoriska lilla texten på lådan så är det lagligt sett inga problem. Känner många som gör det! Ser fram emot dina set!

Med risk för att verka dum, men vilken är den obligatoriska  texten?

Kan jag ha LEGOs symbol på framsidan?

Jag tror jag kör med ldd då när det är så begränsad försäljning.

CopMike

Citat från: byStfn skrivet 15 Augusti 2016 kl. 18:44
Det är något av en gråzon då det enda som står om det är detta:
Nej, det är INTE en gråzon:
CitatYou MAY NOT SELL ANYTHING related to your project.
You may share photos and building instructions free of charge on your own website and online profiles. However you may not sell building instructions, custom kits, or anything related to your project. We will remove projects without notice if we learn you are commercializing content submitted to LEGO Ideas.

andli

CopMike: Gråzoner handla väl om användandet av LDD inte om Ideas projekt!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Peter S

Däremot skulle jag INTE använda LEGO-loggan på kartongen!

CopMike

Citat från: andli skrivet 16 Augusti 2016 kl. 07:59
CopMike: Gråzoner handla väl om användandet av LDD inte om Ideas projekt!
Oops-a-daisy, svarade på fel citat tidigt på morgonen med grus i ögat :-[!
Citat från: Magnus den store skrivet 15 Augusti 2016 kl. 17:42
Så länge som du undviker varumärkes- eller upphovsrättsskyddade objekt ska det inte vara några problem. Tänker du göra ett set med 313:an hamnar du i en jobbig gråzon. Ska du ha med minifigurer så bör du välja generella figurer.
Det var denna gråzon som jag tänkte på - att sälja ett pågående Ideas projekt.

Magnus den store

Citat från: CopMike skrivet 16 Augusti 2016 kl. 09:49
Citat från: Magnus den store skrivet 15 Augusti 2016 kl. 17:42
Det var denna gråzon som jag tänkte på - att sälja ett pågående Ideas projekt.

Jag bortsåg från Lego Ideas användaravtal. Syftar enbart på Disneys varumärken och upphovsrätt. Om jag lämnar in ett förslag på Bamse-tema hos Lego Ideas, och samtidigt säljer egna Bamse-set, har Lego liten till ingen möjlighet att driva det rättsligt gentemot mig. De kan diskvalificera mig och säkerligen utesluta mig från Lego Ideas, men sen tar det stopp. Det rättsliga sker möjligen mellan mig och Bamse Förlaget AB.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!