Var köper man väteperoxid?

Startat av Surf Green, 31 Maj 2016 kl. 08:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Surf Green

Hej
Köpte en liten flaska 3% på apoteket men jag behöver större volymer.
Någon som vet var man kan köpa 1-liters till bra pris?

Magnus den store

Svarade så här på en annan fråga i en annan tråd:

Citat från: Magnus den store skrivet 17 April 2016 kl. 12:32
På brittiska Amazon finns 12% och på amerikanska Amazon finns 35%, men väljer du att importera bör du kontrollera vilka regler som gäller.

Det fanns även i större volymer och andra koncentrationer.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Storm_666

Brukar kunna finnas på billackeringsfirmor samt en del målerier. Men som Magnus den store skrivit så kolla regler för vad du får inneha som privatperson  ;)

dalle

Ska du tillverka sprängmedel?
Väteperoxid över 12 procent är förbjudet för privatpersoner att inköpa.
Viss färghandel kan ha Nitor 12 procentiga i en liter, om de säljer den till privatpersoner.

byStfn

Citat från: dalle skrivet 31 Maj 2016 kl. 09:51

Han ska självklart bleka gammalt gult Lego. I alla fall om någon frågar ;)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: byStfn skrivet 31 Maj 2016 kl. 10:50

Han ska självklart bleka gammalt gult Lego. I alla fall om någon frågar ;)
Eller "bleka gammalt gult Lego" som de kallar det på Flashback?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Väteperoxid över 12 procent är förbjudet för privatpersoner att inköpa.
Bra att du påpekar det. Jag kontrollerade med MSB. Det är inte förbjudet men för privatpersoner krävs tillstånd. Därmed inte sagt att jag tror det beviljas för vård av Lego.  ::)

https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/brandfarlig_explosiv/spr%C3%A4ng%C3%A4mnensprekursorer/Ans%C3%B6kningsblankettPrekursorer150914.pdf
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Surf Green

Hej
Tack för era svar!
Jag ska mycket riktigt bleka gammalt lego som har gulnat!
Såg en bra video med Jangbricks på YT där han beskriver hur det funkar och tänkte testa samma sak.
Jag har nu köpt två liter 12%-ig på colorama och har i skrivande stund en balja med legobitar ute i solen.
Verkar som det funkar bra men jag återkommer med utförlig rapport sen.

marpe

Väteperoxid och tid kostar. Är det inte bättre och billigare att köpa nya vita bitar?

För övrigt är det obra att förstöra LEGO med kemikalier. (Se andra trådar)

Nilseman

Jag har fixat mycket vitt lego med väteperoxid, 12% funkar, jo, men kan man få tag i 35% så är det så mycket bättre, plus att då kan man späda den 50/50 med vatten (helst avjoniserat eller destillerat) även på 12% bör man gärna späda något, men 50/50 blir för klent då, tar för lång tid att verka,

Viktigt är också en riktig UV-lampa, Kjell och co säljer lysrör och delar så jag byggde en ramp med ett rör, speglande insida, och lägger bitarna i en grund glasskål med rampen ovanför.

Tänk på frätrisk om ni handskas med högre procent, inte helt riskfritt ens på 12%.

En annan sak jag lärt mig: En laddning glömdes bort och fick stå för länge, det torkade liksom bort (vätskan minskade och då blev bitarna förstörda, se till att de ligger under vatten så att säga.

andli

Finns det någon forskning gjord på hur mycket snabbare behandlade blir gula igen än obehandlade bitar?

Vad händer med ytstrukturen, är behandlade bitar lika smutsavstötande som originalet?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Storm_666

Jag har testat på några gulnade bitar och dom blev matta. Kan dock bero på att jag glömde dom ute i solen nästan en hel dag  ;)

Merkurius

Jag förstörde en hel godislåda med vita bitar i somras, då de fick ligga i för länge. Köpte 33%ig väteperoxid och spädde ut till hälften. För att få riktigt bra effekt slänger man i en skopa Vanish, och sen ut i solen. Dock inte i 5 timmar som jag gjorde. Vitt blev det, men bitarna böjdes till oigenkännlighet.
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?