Månadens byggen Maj 2016 arbetstråd

Startat av Anders67, 01 Maj 2016 kl. 21:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 01 Maj 2016 kl. 19:25
Det började med en idé om en gammal bensinpump och ett regnbågsbygge i art deco-stil (som visade sig vara svårt att få till eftersom vissa bitar i de färger som behövdes är galet dyra).

Ägaren av stationen var tidigare tävlingsförare, vilket märks på inredningen där han gärna visar upp sina gamla troféer.

Art deco gas station by Nybohov Creation Ltd., on Flickr
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Anders67

Citat från: robinnilsson403 skrivet 03 Maj 2016 kl. 09:38
Jag uppdaterar här med ett gäng byggen jag inte visat på Swebrick tidigare:

En del av en fabrik som tillverkar kanoner med lavetter:

En marknadsplats i staden Breshaun. Byggd med moduläritet i åtanke, för att eventuellt ha med på utställningar.

En liten bomullsfarm.

En smedja. Delbar på mitten för att enkelt kunna komma åt insidan. Modulärt byggd.

En park i Breshaun, i väntan på att den nykrönta kungen ska dyka upp. Modulärt byggd.

Kommentarer och kritik mottages. Främst kommer den att användas till att förbättra kommande byggen, eller byggen jag avser att i framtiden ställa ut.
Mer bilder finns på min Flickrsida.

Anders67

Citat från: stej123 skrivet 08 Maj 2016 kl. 09:24
Den här X-vingen är det swebrickaren roblun som gjort.

Han har gjort ett tiotal till Star Wars-byggen i liknande storlek.

Fler bilder finns här:
https://www.flickr.com/photos/128500099@N04/

Anders67

Citat från: jalex skrivet 08 Maj 2016 kl. 18:32
Det här är inne i Ragge Runarsons kontor. Själva byggnaden har jag skapat sedan förut, den deltog i tävlingen Staden vi byggde. Och så här såg det alltså ut inne på hans kontor på 80-talet. Han drev ett dataföretag som utvecklade programvara och hade två anställda som höll till i det vita lilla fallfärdiga huset.

Slängde också upp den som ett Ideas-projekt som ni kan kolla in här (och gärna ge er röst)  :)

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 10 Maj 2016 kl. 11:40
Ville ha ett lite större skepp till Aetheria så det blev till att klossa ihop ett. Blev rätt nöjd till slut och "ballongen" sitter faktiskt på plats förvånansvärt bra.

Anders67

Citat från: Teabox skrivet 11 Maj 2016 kl. 11:28
Hade inte tänkte skapa en tråd för detta bygget då jag inte har något story till alls för det (ännu iaf). Men iom att det fick en del uppmärksamhet på Flickr så kanske ni också vill se bygget :)

A Scene in a Library by Teabox (henrik_zwomp), on Flickr

Anders67

Citat från: mordatre skrivet 14 Maj 2016 kl. 01:37
Inte riktigt samma dimension som spelets räknat i antal block, men en god representation.
Det gick åt en helsikes massa grå klossar, men ekonomi hör inte hemma i Legohobbyn när man väl börjar MOC:a.

Tror detta utspelar sig under eller strax efter version 1.8, så det är mest de klassiska blocken som finns med. Några av Lego´s officiella lösningar är bra medans andra är lite tafatta så det är en liten blandning av officiella designelement och egen design. Smidig att transportera är den i alla fall.

mcc01 by mordatre, on Flickr

mcc02 by mordatre, on Flickr

mcc03 by mordatre, on Flickr

mcc09 by mordatre, on Flickr

Fler bilder på Flickrkontot...

Självklart är den byggd för transport/reparation.

mcc011 by mordatre, on Flickr

Anders67

Anders67

Citat från: Jonsson skrivet 18 Maj 2016 kl. 16:43
Hejsan!

Tokigt längesedan jag skrev något på forumet och än längre sedan jag postade ett bygge men nu kommer ett som har tagit en evinnerlig tid att få klart.
Av olika anledningar så har det inte funnits tid till att prioritera byggande men nu är vad som påbörjades redan förra sommaren i alla fall möjligt att visa publikt.

Som ni säkert förstår är det återigen en hoj - denna gång på postapokalypstema.
Mycket gammelgrått och en del brunt för att få till slitenheten. Jag fick äntligen använda däcket och fälg från tumblern -  ;D
Parallelltwin med turbo, intercooler och någon form av tuber med odefinerbar vätska/gas för lite mer krut i rovan vid givet tillfälle.

Bilder:

Wasteland Roamer by Stephan Jonsson

Alla bilder finner ni genom länken! :)

Anders67

Citat från: Lordflintstone skrivet 18 Maj 2016 kl. 11:26
Detta är ön det flesta rädda för eftersom det är stora bestar på ön. om man passerar ön så måste man offra något ätbart på altaret annars blir man uppäten.
Det som det flesta inte vet är att björnarna lever på fisk och och framför allt på bären som är ännu mer potentare en Frummelbären, ingen vet om det för ingen vågar ta bären från björnarna.
Grottan är större och djupare en vad någon kan tro, där av möjligheten för fisken att frodas.

Det finns en liten väg förbi precis framför grottan men det är ett ytterst fåtal som vågar förbi. Det är dom som vet att björnarna sover på natten och inte är ute och äter små barn.

På denna ö angående det gröna har jag lyssnat på en av medlemmarna i i Monsters av blocks som jag tror sa
"Vad då less in more? More is more!"
P1090159 by Lord Flintstone, on Flickr
P1090131 by Lord Flintstone, on Flickr
P1090245 by Lord Flintstone, on Flickr
P1090232 by Lord Flintstone, on Flickr
P1090255 by Lord Flintstone, on Flickr
P1090237 by Lord Flintstone, on Flickr
P1090198 by Lord Flintstone, on Flickr
P1090271 by Lord Flintstone, on Flickr
P1090216 by Lord Flintstone, on Flickr

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 18 Maj 2016 kl. 13:02
Har inte riktigt tagit mig för att fota detta bygge förrän nu.

The Harbor by o0ger, on Flickr

Här bor hamn-kaptenen och hans dotter. De tar hand om alla skepp som vill lägga till, lossa och lasta till öarna.

Anders67

Citat från: mordatre skrivet 18 Maj 2016 kl. 22:17
Slängde ihop en ny bakskärm och tog några foton. Ville hålla delarna så mycket som möjligt till technicsortimentet.
Första hojen som är egendesignad från grunden vilket gör några lösningar onödigt klumpiga ibland.

Sadeln är fjädrad, framgaffeln har tyvärr fejkad fjädring.  Koppling/frambromshandtag behöll jag den gamla designen där de går ut från handtagets sidor. Skulle dock inte valt det på en egen hoj.  Är dock väldigt glad att jag fick användning av de babyblå panelerna. Inte riktigt min färg annars. :)

bobber01 by mordatre, on Flickr

bobber03 by mordatre, on Flickr

bobber04 by mordatre, on Flickr

bobber05 by mordatre, on Flickr

Anders67

Citat från: jalex skrivet 20 Maj 2016 kl. 10:53
Uppdaterade projektet med denna scene! Kalle häntar posten som bara innehåller räkningar (blir lite lustigt med att ahn ler hela tiden dock). Hans granne Olsson står i bakgrunden och hånler.

Anders67

Citat från: Perhed skrivet 22 Maj 2016 kl. 21:01
För lite drygt ett år sedan så började jag bygga en hybrid av en pagod och ett modulhus genom att främst kombinera bitar ifrån och samt en massa bricks i light bluish grey och plates i svart. När jag var klar så insåg jag att det skulle bli ett problem att använda pagoden som modulhus eftersom tacket svävade ut en bra bit. Min lösning blev att bygga en trädgård på ena sidan och en park med en mindre pagod på andra. Sedan kom längre sjukhus vistelse, förlossning och flytt i mellan. Men nu är jag klar med hela uppsättningen. Det ska bli kul att ställa ut allt i Kista kommande helg.

Huvudbyggnaden består av en Sushiresturang med karaoke längst ner, mellanplanet är en dojo med diverse farliga träningsredskap. Översta planet är ett Japanskt spa med varm källa samt en tvagningsstation.

Anders67

Citat från: LeifSpangberg skrivet 24 Maj 2016 kl. 15:04
Lite spårvagnsbyggande är väl aldrig fel. Som jag berättat tidigare kom jag för många år sedan över en MOC av en spårvagn typ A25 från Stockholms Spårvägar. Denna reproducerades i några exemplar. Tyvärr omotoriserad...
Nedan kommer 3 bilder i repris
-

-

-

-
På senare tid har en del olika spårvagnsmodeller i Lego inköpts från Wien, jag har därmed fått möjlighet att rent praktiskt lära mig hur jag skulle kunna motorisera min Stockholmsvagn. Varvid jag kommit fram till följande...
-

-

-
Lite längre, men fortfarande ganska smäcker ( 8))
Färgmässigt Medium Blue, utom 1x6 Tilesen över boggierna som är Maersk Blue, men vi kan väl säga att boggierna är nyrenoverade och därmed har en annan nyans än resten av vagnen...
9V motor naturligtvis. På begäran med glas i fönsterbågarna  ::)
Gatuspåren anpassade till omgivande byggnaders grunder...
En liten början på mitt stora projekt, fortsättning lär följa.
/Leif