[MOC][Mästerbyggare 2016] (Hus 2 eller snarare) Gotisk katedral

Startat av Wineyard, 27 April 2016 kl. 22:17

Föregående ämne - Nästa ämne

drdoddo

Citat från: dalle skrivet 02 Januari 2017 kl. 13:30
Citat från: Lordflintstone skrivet 02 Januari 2017 kl. 13:28
Citat från: drdoddo skrivet 31 December 2016 kl. 11:14
Riktigt vackert! Om den riktiga varianten blir hälften så vacker som LDD-varianten börjar jag ångra att jag ens gav mig in i den här tävlingen, haha!
Det är lugnt du kan kämpa i nybörjarkategorin och hoppas att fullplate inte gör något. ;)

Det finns pris till andra och tredje plats.

Ser förövrigt rätt bra ut.
Haha, han får hålla sig till microskala och lämna nåt till oss andra ;)
Tackar, jag har fortsatt renovera en del så slutresultatet kommer förhoppningsvis bli ännu bättre.

Wineyard

Byggperioden börjar närmar sig sitt slut. Detta projekt har både varit mitt största, "svåraste", dyraste och kanske roligaste hittills.
Här är en sista(?) WIP-bild av bygget:

Lordflintstone

Citat från: Wineyard skrivet 12 Januari 2017 kl. 18:32
Byggperioden börjar närmar sig sitt slut. Detta projekt har både varit mitt största, "svåraste", dyraste och kanske roligaste hittills.
Här är en sista(?) WIP-bild av bygget:

Utan att se exakta detaljerna är det så imponerande att man går ner på knä och säger maza maza, till dig när man ser den.

Vibora

Riktigt häftigt bygge. Det där måste du komma och visa i Linköping. Mormor är också välkommen!  :)

dalle

Citat från: Vibora skrivet 12 Januari 2017 kl. 19:21
Riktigt häftigt bygge. Det där måste du komma och visa i Linköping. Mormor är också välkommen!  :)
... eller så får du komma till Uppsala och se den där en månad tidigare.  :)

Peter S

Det ska bli oerhört spännande att se om den har några transport-skarvar överhuvud taget. Med alla de form-och riktningsbytena borde de vara en mardröm att smyga in...

drdoddo

Damn...haha! Riktigt snyggt, gillar att det är "lagom" mycket detaljer på fasaden och höjden är riktigt imponerande. Blir väldigt mäktigt med den vinkeln du plåtat från :)

Perhed

Man tappar verkligen hakan när man ser ditt bygge! Jag längtar till utställningen på UKK för att få skåda detta mästerverk.
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

insurrection

Man har ju tappat hakan inför ett gäng katedralbyggen genom åren (typ St-Macario, SztMirton, StFrancis, Kölner Dom) men ditt bygge känns ju bara utifrån de teaserbilderna som att det är på en helt annan nivå än alla dom, så detaljerat och samtidigt enhetligt och genomarbetat.
Instämmer med Perhed, verkligen sugen på att få se detta på UKK!

Wineyard

Tack så mycket :)
Citat från: Peter S skrivet 12 Januari 2017 kl. 22:03
Det ska bli oerhört spännande att se om den har några transport-skarvar överhuvud taget. Med alla de form-och riktningsbytena borde de vara en mardröm att smyga in...
Detta är, tro det eller ej, det bygge jag haft som är lättast att flytta runt. Det består av 4 32x64 moduler, 3 delar för taket, och 5 för tornen :)

Zilmrud

F#¤&&¤%¤ Awsome! Jag blir helt gråtfärdig av detta bygge! Ser verkligen fram emot att det i verkligheten.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Wineyard

Tävlingsbidrag:

Namn:Gotisk katedral
Antal bitar: Uppskattningvis mellan 20000-25000 bitar
Byggtid: ∞ timmar (känns det i alla fall som) Började att peta med designen av kyrkan i oktober.

Story
Denna katedral uppfördes under högmedeltiden i gotisk stil. Genom historien har kyrkan brunnit, vilket gör att man även kan se nygotiska element från 1800-talet. En av de gamla kyrkklockorna finns bevarade vid koret, som ett minnesmärke för branden. Att kyrkan överlevt till idag är egentligen bara en tillfällighet. I slutet av 1800-talet tänkte stadens befolkning riva kyrkan, för att uppföra ett bibliotek i nybarock stil. Stadens konservativa lyckades dock stoppa rivningen, speciellt genom deras kritik av det framtida husets namn: "Hus 2".

Som på medeltiden förblir kyrkan en naturlig samlingsplats i staden. Runt om kyrkan samlas allt mellan musikanter, turister, uteliggare, hundrastare, ekonomer, resenärer och åldringar. Hipsters och lattepappor samlas vid den kaffevagn som ständigt står placerad vid kvarterets östra ände. Även kyrkans busshållplats attraherar människor, speciellt tack vare närheten till stadens finasiella distrikt.

Inspiration
Jag har i stor utsträckning inspirerats av Notre Dame i Paris, Kölnerdomen i Köln och Uppsala domkyrka.

Tekniker
Den stora utmaning med bygget har varit att bygga en katedral med typiskt gotiska drag, som rymms på 2x4 plattor. Jag har medveten bundit mig till plan- och sektionsritningar från kända gotiska kyrkor för att den ska bli mer "trovärdig". I slutskedet i byggprocessen har utmaningen framför allt rört sig runt att försöka kompensera för bristen på den (för dyra) 23443 i lbg.

Västra fasaden

Västra fasaden, närbild

Kyrkan från sydväst

Kyrkan från söder

Kyrkan från sydöst

o0ger

Ja, vad säger man? Världsklass. Man kan bara gapa och tacka för att man får se sådana här skapelser.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!