[MOC] [Mästerbygge 2016] Tribjun old city

Startat av Anders67, 24 April 2016 kl. 17:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Var lungna - jag är inte med och tävlar i mästerbyggartävlingen, men ska försöka hålla mig till reglerna.
Vill bara vara med och bygga lite - det blev så inspirerande att jag inte kan låta bli.

Min plan är att bygga en äldre stadsdel, förhoppningsvis med en förhöjning mitt i, med smala gränder på en 2x3 platta.
Min utmaning till mig själv är att INTE bygga så mycket i rät vinkel utan husen ska vara vridna och gränderna ska slingra sig fram.
Vi får se hur det kan gå.  ;D

Edit 2016-07-29 Bytt namn på bygget

Joacim

Lycka till! Du kommer säkert lyckas kanon som din alster är i vanliga fall! ;D

Lordflintstone

Vad roligt!
Vi borde göra en linen symbolisk å mellan våra plattor eftersom vi tar inspiration från var sin sida av Seine i Paris. ;)

Anders67

Citat från: Lordflintstone skrivet 25 April 2016 kl. 07:19
Vad roligt!
Vi borde göra en linen symbolisk å mellan våra plattor eftersom vi tar inspiration från var sin sida av Seine i Paris. ;)
Med en bro emellan! +1

Lordflintstone

Citat från: Anders67 skrivet 25 April 2016 kl. 07:57
Citat från: Lordflintstone skrivet 25 April 2016 kl. 07:19
Vad roligt!
Med en bro emellan! +1

+1
Skall man satsa på en miniatyr av pont neuf, med figurer på eller en stål typ likt pont des artes?
Jag friade till min fru på ön som pont neuf går över, så jag röstar på en sådan typ av bro.
Denna bygge gick från lite kul till högsta prio. Fan vad kul.

Peter S

Citat från: Anders67 skrivet 24 April 2016 kl. 17:09
Var lungna - jag är inte med och tävlar i mästerbyggartävlingen, men ska försöka hålla mig till reglerna.
Varför får inte du vara med? Det blir väl omröstning i slutänden ändå? Eller tänkte du vara enväldig domare?

o0ger

Det här ser jättespännande ut. Bra idé med lite vinklar och smala gränder.

Jag förstår inte heller varför du inte får vara med och tävla. Är det nåt slags policy-beslut?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Lordflintstone

Citat från: Peter S skrivet 25 April 2016 kl. 10:51
Citat från: Anders67 skrivet 24 April 2016 kl. 17:09
Varför får inte du vara med? Det blir väl omröstning i slutänden ändå? Eller tänkte du vara enväldig domare?
Jag tycker också det känns konstigt att inte styrelsen/ansvariga kan vara med. Alla i styrelsen/ansvariga är elitbyggare, vilket innebär att tävlingarna går miste om eventuella mästerbyggen, därmed går Swebrick miste om potentiella standard höjande verk.
Om det är risk för intressekonflikt i någon tävling lär väl medlemmarna säga till.
Det är nog så tråkigt och jobbigt att vara med i en styrelse skall styrelsemedlemmar  "straffas" ut också från inspirerande tävlingar.

Vibora

Den som är tävlingsansvarig har tidigare inte deltagit i tävlingar för att det inte ska uppstå en jävssituation. Trots att det sker en omröstning för att utse vinnaren så skulle den som är ansvarig kunna anpassa tävlingarna efter sitt eget byggande. Även om det är högst osannolikt att det skulle ske, så är det tråkigt om det så bara uppstår spekulationer om jäv och oegentligeter.

Övriga i styrelse/staff har kunnat delta i tävlingar såvitt jag vet, och ett par ur staff ser ut att försöka bidra i den här tävlingen.

Peter S

Citat från: Vibora skrivet 27 April 2016 kl. 08:51
Den som är tävlingsansvarig har tidigare inte deltagit i tävlingar för att det inte ska uppstå en jävssituation. Trots att det sker en omröstning för att utse vinnaren så skulle den som är ansvarig kunna anpassa tävlingarna efter sitt eget byggande. Även om det är högst osannolikt att det skulle ske, så är det tråkigt om det så bara uppstår spekulationer om jäv och oegentligeter.

Övriga i styrelse/staff har kunnat delta i tävlingar såvitt jag vet, och ett par ur staff ser ut att försöka bidra i den här tävlingen.
Tack för tydligt svar. Administration av tävlingar är väl det stora jobbet. Lämpligt tema borde kunna vara ett styrelsebeslut, så kan alla vara med.

AndersI

Spontant tycker jag det är rimligt att arrangören inte är med, eftersom han/hon kan bli tvungen att bedöma om ett bygge följer reglerna eller inte. Det är sånt man får ta när man arrangerar...

Det kan uppstå jävssituationer ändå: sambor, arbetskamrater, chefer, goda vänner, etc. kan vara deltagare i tävlingen.

OBSERVERA att "jävssituation" inte betyder att någon har gjort fel, det betyder bara att det finns teknisk möjlighet att utnyttja positionen olämpligt.

Risken med 'utom tävlan'-byggen är att det kan bli som Melodifestivalen - mellanakts-numret är bäst...
;)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Stigge72

Jag tycker att Anders67 gör helt rätt!

Att han som anordnare för tävlingen inte är med och tävlar tycker jag är helt rätt, men genom att starta en WIP-tråd med det som hade kunnat vara ett bidrag i tävlingen, så kan han hjälpa till att inspirera, och locka, andra till att bygga för att tävla.

Låter intressant med sneda hus och smala gränder.

Skafte

När jag var tävlingsansvarig brukade jag försöka bygga något som skulle kunna vara ett tävlingsbidrag och ha som vinjettbild i tävlingstråden, för att försöka inspirera andra att vara med.

Att inte ställa upp i själva tävlingen har förstås att göra med att man inte skall kunna hitta på ett fiffigt bygge och sedan konstruera en tävling där det man redan byggt är ett givet bidrag. Men i den här stora tävlingen tycker jag att Andres skulle kunna vara med!

Anders67

Har varit bortrest i två dagar, och har inte sett detta.

Som tävlingsledare får man nog bita i gräset och inte vara med, även om det i det här fallet hade kanske funkat, kan ju inte neka till att priserna är attraktiva. Men nej jag är inte med och tävlar.

Men jag vill vara med och inspirera och lära mig mera, kanske få lite tips och kommentarer på vägen.
Bra inlägg från er alla.

Har börjat skissa på papper över en layout uppifrån, kanske det blir lite tid över på söndag kväll för lite grundbygge.

Anders67

Bygget forsätter långsamt men framåt, har handlat på mig bitar i tan och fönster med gröna luckor.
Jag har också bytt riktning, nja lite ialla fall.  Fortfarande "gamla stan" fast nu med medelhavskänsla a la kroatien.

Bifogar lite bilder på det jag ska försöka bygga efter.