Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Paypal - bra eller dåligt?

Startat av Odidoma, 07 April 2016 kl. 05:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Majkel

Man måste inte ha ett kontokort kopplat till sitt paypalkonto. Det går aldeles utmärkt att göra en banköverföring som tar några dagar, då slipper man dela ut sitt kortnummer när man inte vill det.

jalex

Jag använder paypal för att handla med och det har funkat väldigt smidigt och bra. Men 100 % säkert är det väl inte, bara nån får tag i mitt lösenord så kommer de ju åt pengarna på kortet.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Record

Jag handlar med paypal, men gillar inte butiker på bl som tar ut avgifter för att betala med det, försöker undvika dom.
Jag anväder det i stor utsträckning på andra webbutiker också sedan jag blev blåst på en kortbetalnig.

Sedan är väl regeln alltid,  ha aldrig mer pengar på kortet än du har råd att förlora.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Magnus den store

Citat från: Majkel skrivet 08 April 2016 kl. 09:36
Man måste inte ha ett kontokort kopplat till sitt paypalkonto. Det går aldeles utmärkt att göra en banköverföring som tar några dagar, då slipper man dela ut sitt kortnummer när man inte vill det.

Jag måste ha ett kort kopplat till mitt konto. Blev tvungen att verifiera mig för att låsa upp kontot. När jag raderade kortet låstes kontot igen. Jag upplever att Paypal är ganska otydliga i sin kommunikation.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Illuwatar

Jag har använt PayPal mycket och länge, till diverse affärer och transaktioner. Aldrig haft några problem. Mitt konto är knutet till ett kort som ger mig en faktura varje månad (helt fristående från mina personliga bankkonton). På så sätt kan inga pengar dras utanför min kontroll. Och jag får dubbla skyddsbarriärer mot dumheter - både kortbolaget och PayPal.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

BeardedNerd

Alltså. Nu kanske jag bör ta i trä eftersom jag är utomlands och rätt beroende av kortet, men jag har haft kontokort i sjutton år och handlat frenetiskt med det online, via Paypal och på andra sajter. Jag har utan att överdriva beställt grejer tusentals gånger (särskilt sedan jag började beställa ett par Bricklink-grejer i månaden). Någon enstaka gång har något inte levererats men jag kan inte på rak arm komma på något. Jo, en sajt i USA som aldrig fick fram en GBA-kortläsare till mig, bör ha varit 2003 någon gång.

EN gång blev det strul med otillåtna dragningar. Då hade jag inte särskilt mycket pengar på kontot, någon tusenlapp bara, och den hade blivit reserverad. Jag gick till banken och anmälde, de ville ha en polisanmälan, så jag gick över till polisen och gjorde en anmälan. Sen gick jag tillbaka till banken, bytte kort, väntade en vecka och hade sedan pengarna tillbaka via någon sorts garanti. Det var inte struligare än när taxichaffisen råkade bryta av mitt kort och jag fick byta det också. Det framgick aldrig om det var någon sajt som hade blivit hackad och läckt mitt nummer den vägen eller om det var någon skum restaurang jag hade varit på eller så.

Ett strul, på sjutton år. Det är det banne mig värt för att ha en så sanslöst smidig möjlighet till affärer över hela världen. Att inte använda Paypal/kontokort allmänt online är ungefär som att inte gå utanför dörren för att man kan bli påkörd av en bil. Lite sunt förnuft (håll datorn hyfsat virusfri, klicka inte på uppenbara virusmail från "Postnord", ladda inte ner diverse toolbars och skit, ta aldrig hem någon sorts "download manager" från skumma sajter) så är det inte ett problem.