Visa ditt legorum/hörn/bod/lokal

Startat av SvanteOlof, 09 Maj 2016 kl. 21:58

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle




SvanteOlof

Citat från: Peter S skrivet 11 Maj 2016 kl. 07:10
Låt dig inspireras!

Är det där en mos-pab-burk? En sådan som jag läst om? När inte kan de vara så stora? Jo sådär har dett sett ut för mig också. Kanske inte lika mycket men samma lösning. Allt i en hög men sorterat. För mig så funkar itne det så bra. Om jag lägger allt i en hög och stoppar undan det lite halvt så glömemr jag borde det och det blir ignet av på ganska länge.
ordvits: studsmatta = 4186

Peter S

#19
Citat från: SvanteOlof skrivet 11 Maj 2016 kl. 12:56
Citat från: Peter S skrivet 11 Maj 2016 kl. 07:10
Låt dig inspireras!

Är det där en mos-pab-burk? En sådan som jag läst om? När inte kan de vara så stora? Jo sådär har dett sett ut för mig också. Kanske inte lika mycket men samma lösning. Allt i en hög men sorterat. För mig så funkar itne det så bra. Om jag lägger allt i en hög och stoppar undan det lite halvt så glömemr jag borde det och det blir ignet av på ganska länge.
Yes en PAB-burk. De ser likadana ut överallt, så inte specifikt MOS. Detta är den större varianten. Först ska jag göra iordning allt annat här hemma som behöver göras iordning (Den 28:e kommer bl.a. ett tjugotal Swebrickare som ska ha någonstans att sitta), därefter kommer jag koncentrera mig på byggarbetsplatsen. Tänker mig en rad höga hyllor utmed väggen och utanför det ett smalt skrivbord. Ska bara skaffa inspiration först. Och tid.
Det är sant att det inte funkar. För att kunna färdigställa PA-CB-modulen så tod jag matbordet i anspråk några veckor och flyttade alla färdigsorterade plastboxar dit. Det som är i säckar, kassar, flyttkartonger är icke ännu användbara bitar i form av:
* Ej tvättade, begagnade bitar.
* Tvättade men ej registrerade begagnade bitar.
* Tvättade och registrerade men ej sorterade begagnade bitar.
* Ej registrerade nya bitar.
* Registrerade men ej sorterade nya bitar.
* Oöppnade, ej registrerade set.
* Registrerade oöppna set.
* Oöppnade, sorterade set finns INTE! Tyvärr...
* Öppnade oregistrerade set.
* Öppnade registrerade men ej byggda set.
* Öppnade registrerade byggda, men ej sorterade set.
* Öppnade byggda men ej registrerade och sorterade set (ska troligen inte heller registreras eftersom de ska vara kvar som set i sina respektive askar. Främst SW-fordon.)
* Modulhus (oöppnade) som jag inte vet i vilken kategori de ska hamna i. Ska de vara uppbyggd utställda eller i bitar i sortimentlådorna? Eller någonstans mittemellan.

Jag registrerar inte bitarna om de ska sparas som set. Då "finns de inte" i registret över tillgängliga bitar...

SvanteOlof

bra tangentbordat av mig där. jag sitter på jobbet och stressar.


  • Är det en pick a brick - mall of scandinaviaburk? Jag har inte sett någon sådan förut utan endast läst om dem.
  • Vad bra att du klarar av att ha allt lego i en enda hög. Det har jag själv haft men då glömt bort intresset helt.
ordvits: studsmatta = 4186

SvanteOlof

Citat från: Peter S skrivet 11 Maj 2016 kl. 13:04
Citat från: SvanteOlof skrivet 11 Maj 2016 kl. 12:56
Citat från: Peter S skrivet 11 Maj 2016 kl. 07:10
Låt dig inspireras!

Är det där en mos-pab-burk? En sådan som jag läst om? När inte kan de vara så stora? Jo sådär har dett sett ut för mig också. Kanske inte lika mycket men samma lösning. Allt i en hög men sorterat. För mig så funkar itne det så bra. Om jag lägger allt i en hög och stoppar undan det lite halvt så glömemr jag borde det och det blir ignet av på ganska länge.
Yes en PAB-burk. De ser likadana ut överallt, så inte specifikt MOS. Detta är den större varianten. Först ska jag göra iordning allt annat här hemma som behöver göras iordning (Den 28:e kommer bl.a. ett tjugotal Swebrickare som ska ha någonstans att sitta), därefter kommer jag koncentrera mig på byggarbetsplatsen. Tänker mig en rad höga hyllor utmed väggen och utanför det ett smalt skrivbord. Ska bara skaffa inspiration först. Och tid.
Det är sant att det inte funkar. För att kunna färdigställa PA-CB-modulen så tod jag matbordet i anspråk några veckor och flyttade alla färdigsorterade plastboxar dit. Det som är i säckar, kassar, flyttkartonger är icke ännu användbara bitar i form av:
* Ej tvättade, begagnade bitar.
* Tvättade men ej registrerade begagnade bitar.
* Tvättade och registrerade men ej sorterade begagnade bitar.
* Ej registrerade nya bitar.
* Registrerade men ej sorterade nya bitar.
* Oöppnade, ej registrerade set.
* Registrerade oöppna set.
* Oöppnade, sorterade set finns INTE! Tyvärr...
* Öppnade oregistrerade set.
* Öppnade registrerade men ej byggda set.
* Öppnade registrerade byggda, men ej sorterade set.
* Öppnade byggda men ej registrerade och sorterade set (ska troligen inte heller registreras eftersom de ska vara kvar som set i sina respektive askar. Främst SW-fordon.)
* Modulhus (oöppnade) som jag inte vet i vilken kategori de ska hamna i. Ska de vara uppbyggd utställda eller i bitar i sortimentlådorna? Eller någonstans mittemellan.

Jag registrerar inte bitarna om de ska sparas som set. Då "finns de inte" i registret över tillgängliga bitar...

du vilken soppa. men vad menar du med registrerade?  katalogiserar du med dator? eller mental registrering (som jag kör på) eller vad?
ordvits: studsmatta = 4186

andreaseldh

Intressant att även om burken inte kommer från MOS så står den i alla tall på en oöppnad MOS Eisley ;)

Om ni förresten tycker att Peter S har det stökigt nu innan bitarna har sorterats, kan jag tala om att jag har det värre. Men eftersom man inte får lägga upp stötande material här på forumet så får ni inte se någon bild från mig.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 11 Maj 2016 kl. 13:04
Citat från: SvanteOlof skrivet 11 Maj 2016 kl. 12:56
Citat från: Peter S skrivet 11 Maj 2016 kl. 07:10
Låt dig inspireras!

Är det där en mos-pab-burk? En sådan som jag läst om? När inte kan de vara så stora? Jo sådär har dett sett ut för mig också. Kanske inte lika mycket men samma lösning. Allt i en hög men sorterat. För mig så funkar itne det så bra. Om jag lägger allt i en hög och stoppar undan det lite halvt så glömemr jag borde det och det blir ignet av på ganska länge.
Yes en PAB-burk. De ser likadana ut överallt, så inte specifikt MOS. Detta är den större varianten. Först ska jag göra iordning allt annat här hemma som behöver göras iordning (Den 28:e kommer bl.a. ett tjugotal Swebrickare som ska ha någonstans att sitta), därefter kommer jag koncentrera mig på byggarbetsplatsen. Tänker mig en rad höga hyllor utmed väggen och utanför det ett smalt skrivbord. Ska bara skaffa inspiration först. Och tid.
Det är sant att det inte funkar. För att kunna färdigställa PA-CB-modulen så tod jag matbordet i anspråk några veckor och flyttade alla färdigsorterade plastboxar dit. Det som är i säckar, kassar, flyttkartonger är icke ännu användbara bitar i form av:
* Ej tvättade, begagnade bitar.
* Tvättade men ej registrerade begagnade bitar.
* Tvättade och registrerade men ej sorterade begagnade bitar.
* Ej registrerade nya bitar.
* Registrerade men ej sorterade nya bitar.
* Oöppnade, ej registrerade set.
* Registrerade oöppna set.
* Oöppnade, sorterade set finns INTE! Tyvärr...
* Öppnade oregistrerade set.
* Öppnade registrerade men ej byggda set.
* Öppnade registrerade byggda, men ej sorterade set.
* Öppnade byggda men ej registrerade och sorterade set (ska troligen inte heller registreras eftersom de ska vara kvar som set i sina respektive askar. Främst SW-fordon.)
* Modulhus (oöppnade) som jag inte vet i vilken kategori de ska hamna i. Ska de vara uppbyggd utställda eller i bitar i sortimentlådorna? Eller någonstans mittemellan.

Jag registrerar inte bitarna om de ska sparas som set. Då "finns de inte" i registret över tillgängliga bitar...

Jag förstår att det blir stående med ett sådant raffinerat/invecklat system för sortering.

Jag har (nästan) noll koll på vilka bitar jag har.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Peter S

Citat från: andreaseldh skrivet 12 Maj 2016 kl. 23:41
Intressant att även om burken inte kommer från MOS så står den i alla tall på en oöppnad MOS Eisley ;)
Bäst idag! Får man lägga upp stötande text? Minns ni när LekMer dabbade sig och satte ner Mos-setet till 250kr? Jag la två beställningar då. Först ett set, men efter lite ruelse en ny beställning med två set till. Ni minns att några av de tidigaste beställarna fick igenom sitt köp, men sen upptäckte de sin fadäs och annulerade alla beställningar. Min första beställning stoppades, men efter några dagar kom de två från andra beställningen...

Jag registrerar mina bitar i BaseBrick. Www.basebrick.com
Lite rudimentärt i upplägget och vissa funktioner känns ointuitiva, men skönt att ha när högen ser ut som den gör.

Gideon

Fotade mitt legorum för ett par år sen, men det har tillkommit ett par bokhyllor, 100k+ bitar och en hel del mer oreda sen dess...
Är dock fortfarande väldigt nöjd över lösningen med lådor i garderoben bredvid, blir nästan som någon extra kvadratmeter bordsyta även om vad som förvaras där har förändrats med tiden. Sorteringen har gått från att sortera efter hur stora behållare jag behöver för att rymma alla av en viss bit till att bli någon form av "hur lätt behöver jag komma åt den här biten" + overflow i påsar i lådor längre bort.





Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

footos

Kul att se hobbit hålan i en likadan möbel och på samma placering som hemma hos mig Gideon. Bra smak där. 😉

Magnus den store

Jag har inget separat Lego-rum men här är någon annans rum, som jag är förtjust i.

http://imgur.com/a/lDzP1/layout/grid
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Joacim

Citat från: Magnus den store skrivet 17 Maj 2016 kl. 01:34
Jag har inget separat Lego-rum men här är någon annans rum, som jag är förtjust i.

http://imgur.com/a/lDzP1/layout/grid

Vill ha! Kanske Annan färg på väggarna men annars helt klart i min smak, många bitar att bygga moc med🤑