Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Mina hem

Startat av byStfn, 11 april 2020 kl. 12:38

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Jag har tänkt länge att jag ville försöka bygga alla hus jag bott i i kronologisk ordning så här kommer de :)

Krågesta 1982-1998
I det här huset byggde jag mina första Lego-set. De första jag minns är tidiga socialrealistiska byggen som polisbilar, brandbil med ljus och ljud och sopbilar och gatsopare. Lite senare kom favoriterna som var det stora piratskeppet från 1989 och city-monorailen från året efter. Det gick stadigt över till Technic och fick under åren 1990-1995 de största byggena som jag tog isär och byggde ihop massor av gånger. Vid flytten härifrån dumpades alla set i lådor och större Technic-set i sina originalkartonger. Jag var då djupt inne i min dark age.




Starrvägen 26 1998-2001
Ibland under gymnasietiden plockade jag fram mitt Lego och sorterade ut de flesta set jag haft som barn. Speciellt de mer intressanta sakerna som Paradisa och de stora Technic-modellerna som min mormor skämde bort mig med fram till 13 års ålder. Allt mitt barndoms Lego ligger under de här åren i en stor brun kista och väntar på att jag ska komma tillbaka till det :)




Rönningsgatan 25c 2001-2003
Min första egna lägenhet i tredje porten bestod av ett rum inkl en kokvrå samt en hall och en toalett. Här fanns mig veterligen aldrig en enda Legobit. Detta har varit en av de svåraste lägenheter att researcha eftersom huset jämnades med marken 2009 så några friheter har jag tagit mig.


CopMike

Rolig idé och snyggt genomförd! Kommer du att försöka hålla samma skala genom dina byggen eller kommer det att vara "bra-bitar" som sätter den?

byStfn

Citat från: CopMike skrivet 12 april 2020 kl. 17:48
Rolig idé och snyggt genomförd! Kommer du att försöka hålla samma skala genom dina byggen eller kommer det att vara "bra-bitar" som sätter den?

Jag funderade på det men insåg snabbt att jag bott i för stora hus för det. T.ex har jag bott i Emmas Flemingsbergshöghus vilket skulle resultera i ett mycket större bygge än hennes  :D

Jag ämnar också bygga allting i plast så småningom till en utställning t.ex.

ColA

Så ung så många hus, en riktig nomad 😄

Ser fram emot nästa bygge!

robinnilsson403

Ser ut som en fin villa! Jag fick leta innan jag hittade alla av månadens bit i den där!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

byStfn

Citat från: robinnilsson403 skrivet 13 april 2020 kl. 14:02
Ser ut som en fin villa! Jag fick leta innan jag hittade alla av månadens bit i den där!

Det var månadens SBC som fick mig att ta tag i detta bygge igen eftersom jag äntligen fick ihop något som kändes som vindskivor! Har skissat på det här huset flera gånger de senaste åren..





byStfn

Nytt hus och i brist på annat att göra så ger jag min Story-of-my-Lego-life i originalposten kopplat till husen ;D

Starrvägen 26 1998-2001

o0ger

Fina hus! Jag kollade in Starrvägen på Google Street View och det var likt! :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

robinnilsson403

Snyggt, och kul att läsa om hur din relation till lego varit.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

byStfn

Citat från: o0ger skrivet 15 april 2020 kl. 16:35
Fina hus! Jag kollade in Starrvägen på Google Street View och det var likt! :)

Tack! Annars hade jag inte hängt ut adressen. Kuriosa: mina föräldrar bodde fortfarande där när Google tog bilden :)

Citat från: robinnilsson403 skrivet 15 april 2020 kl. 16:40
Snyggt, och kul att läsa om hur din relation till lego varit.

Tack! Lite senare i storyn hänger faktiskt mina boenden ihop med hur jag tar mig ur min dark age..

robinnilsson403

Citat från: o0ger skrivet 15 april 2020 kl. 16:35
Fina hus! Jag kollade in Starrvägen på Google Street View och det var likt! :)

Nu var ju jag tvungen att kolla upp alla Starrvägen i Sverige, för mitt minne kunde inte berätta var BystFn växt upp. Orten i första bygget kommer inte upp på maps... :/
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

swemixon

Väldigt fina hus! Gillar specielt Starrvägen med fina byggtekniker.

Eriol

Citat från: swemixon skrivet 15 april 2020 kl. 19:34
Väldigt fina hus! Gillar specielt Starrvägen med fina byggtekniker.

Jag är också imponerad av hur du lyckas få till det så bra i så liten skala! En rent teknisk fråga, vad är det för bit du använt för att få till en halv plate i höjd där jag ringat in i bilden? Är det en 2436 eller finns det någon annan bit med fyrkantiga hörn som tar mindre plats?

o0ger

Det finns ju 28974 också. Men det borde vara 2436 med tanke på de kantiga hörnen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Jag behöver knappast meddela att o0ger har rätt. Dessutom finns inte neck brackets i beige. (ja, jag bygger alltid 100% med existerande bitar då det alltid ska kunna gå att bygga i plast.)

Jag slet rätt mycket med det här huset efter att ha gjort en skiss som såg bedrövlig ut. Det är en väldigt klurig skala med tak och annat och sen att få allting att sitta ihop på ett okej sätt.

Bifogar min väldigt simpla skiss som ett exempel på hur jag jobbar :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.