Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Musikaliska vinjetter

Startat av Kvarnbacka, 12 mars 2013 kl. 09:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger Brickjet

ok, de kommer från skåne och de sjunger (inte på svenska) om fordonet på bilden...

Roger Brickjet

#691
Jaha, här har jag visst tråden helt för mig själv :)
Ok, en sista ledtråd då: Låtens titel är fordonet, fast fritt översatt till tyska, sen kan ni nog googla fram resten! Ni har väl inte glömt er skoltyska? Det gör inget, google translate löser det mesta :)
En inte allt för långsökt koppling finns även i ordet "varor" i singularis bestämd form...passar på när jag ändå skriver med mig själv :)

Roger Brickjet

Jag har alltså lyckats döda tråden? :))
Ok, den här får ligga tills någon gissar eller lägger upp något annat...

andreaseldh

Jag tror jag har listat ut låtens namn, men utan grupp är det ju ingen idé att svara.

Roger Brickjet

Citat från: andreaseldh skrivet 19 augusti 2013 kl. 15:16
Jag tror jag har listat ut låtens namn, men utan grupp är det ju ingen idé att svara.
Ok, jag ger en liten ledtråd till :)
Kopplingen till "varor" är "varan" som både är sånt man handlar och ett djur. Det fanns ett program på tv som hette Varan-TV, det var typ ett gäng från Lund med sketcher som ibland var riktigt roliga. Sen när de gjorde musik var de väldigt influerade av Tyskarna i Kraftwerk...typ ;)

carlmagnuso

"Spark!" med "Glassbilen"?

Roger Brickjet

Citat från: carlmagnuso skrivet 19 augusti 2013 kl. 16:03
"Spark!" med "Glassbilen"?

Jaha, oj, den hade jag missat! Spännande, den är i alla fall i en genre i närheten men mer Kraftverk än Front 242. Jag vet att jag har snackat mycket med mig själv i den här tråden men jag tror att du missat den här ledtråden ;)

Låten är kanske mer obskyr än jag trodde... :)

Lews

Tyskarna Från Lund - Eis Auto!

Roger Brickjet

Citat från: Lews skrivet 19 augusti 2013 kl. 16:50
Tyskarna Från Lund - Eis Auto!
Nu så! Var så god att bygga :)

Lews

Citat från: Roger Brickjet skrivet 19 augusti 2013 kl. 16:54
Nu så! Var så god att bygga :)

Det fick bli ett litet snabbygge. Jag vill ha artist och titel.
Bilden föreställer låttiteln, tänk lite rebus för att få fram den.

ByggareDan

Här kommer mitt kortskott, (då mina långskott brukar vara helt fel  :P

Gruppen Docenterna med låten Sjunde himlen .
Säkert som vanligt fel men ändå en gisssning.

/ByggareDan

Lews

Citat från: ByggareDan skrivet 19 augusti 2013 kl. 18:34
Här kommer mitt kortskott, (då mina långskott brukar vara helt fel  :P

Gruppen Docenterna med låten Sjunde himlen .
Säkert som vanligt fel men ändå en gisssning.

/ByggareDan

Ingen dålig gissning men tyvärr fel.

ByggareDan

Då kommer mitt långskott (som säkerligen är mera fel)

Låten I sjunde himlen med artisten Sickan Carlsson (kompositör Georg Enders) Från filmen I sjunde himlen (1956)

Klipp från recensioner om filmen från den tiden:

En mycket trivsam kolorerad bagatell utan några större artistiska ambitioner.  (tror det blir mitt nya favorituttryck  :D )
eller
En svensk film som startar med parodi på sirapssöta radiocharmörer av 'god natt, suss gott' -typ och slutar i en Sickan Carlssonromans kan väl inte bli annat än snömos. Men det kunde väl åtminstone vara mindre konventionellt gjort och ha litet humör."


/ByggareDan

Lews

Citat från: ByggareDan skrivet 19 augusti 2013 kl. 19:17
Då kommer mitt långskott (som säkerligen är mera fel)

Låten I sjunde himlen med artisten Sickan Carlsson (kompositör Georg Enders) Från filmen I sjunde himlen (1956)

Klipp från recensioner om filmen från den tiden:

En mycket trivsam kolorerad bagatell utan några större artistiska ambitioner.  (tror det blir mitt nya favorituttryck  :D )
eller
En svensk film som startar med parodi på sirapssöta radiocharmörer av 'god natt, suss gott' -typ och slutar i en Sickan Carlssonromans kan väl inte bli annat än snömos. Men det kunde väl åtminstone vara mindre konventionellt gjort och ha litet humör."


/ByggareDan

Nu sköt du för långt igen, svaret är fel  :P

LilaToster

Jag slänger iväg en gissning på "Seventh Heaven" med japanska L'Arc-en-Ciel?  ;)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.